۱۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۶

رییس هیات مدیره انجمن عکاسان:

خوشحالم از دولت سلب مسئولیت شد/ آفت سیاست‌زدگی در فرهنگ

خوشحالم از دولت سلب مسئولیت شد/ آفت سیاست‌زدگی در فرهنگ

رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران در نشست رسانه ای هفتمین همایش «۱۰ روز با عکاسان» اظهار خوشحالی کرد که بعد از سال ها از دولت برای برگزاری رویدادهای هنری سلب مسئولیت شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه ای هفتمین همایش «۱۰ روز با عکاسان» صبح امروز شنبه ۱۰ آذر با حضور سیف اله صمدیان رئیس هیأت مدیره انجمن عکاسان ایران و مجید ناگهی دبیر این همایش برگزار شد. در ابتدای این نشست صمدیان با اشاره به اینکه بعد از سال ها به آرزوی خود رسیده و از این امر خوشحال است، اظهار کرد: بالاخره دولت و وزارت ارشاد سرجای درست خود نشست و سیاست مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد به جایی رسید که قرار شد در خصوص برگزاری رویدادهای هنری از دولت سلب مسئولیت شود.

وی ادامه داد: در آیین نامه وزارت ارشاد نیامده که می تواند مجری فعالیت های هنری باشد بلکه جایگاه وزارت ارشاد و دولت حمایت از فعالیت ها است و برگزاری رویدادهای هنری به دست اصناف و خانواده هنر که محرم فرهنگ و هنر کشور هستند، سپرده شده است.

رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران با بیان اینکه حمایت اصلی از برگزاری هفتمین همایش «۱۰ روز با عکاسان» از سوی مرکز هنرهای تجسمی انجام می شود، یادآور شد: یک چتر خانوادگی بالای سر عکاسان ایران وجود دارد که شامل ۷ انجمن است. جمع شدن این تعداد انجمن و عکاس کنار هم با تمام تفاوت های فکری و حسی درباره عکاسی کار سختی است ولی اتفاق افتاده است.

صمدیان با اشاره به اینکه در حال حاضر در هر خانواده ای چند نفر هستند که با دوربین تلفن های همراه خود عکاسی می کنند، افزود: ما باید به این شکل از عکاسی هم توجه کنیم زیرا برخی عکس هایی که از این طریق گفته می شوند، بی نظیر هستند.

وی در ادامه سخنان خود با تصریح کرد: برخی نهادهایی که باید به ما کمک می کردند کارشناسی کردند و این در حالی است که بودجه انجمن ها برای برگزاری بینال ها به اندازه بودجه یک فیلم سینمایی امروز سینمای ایران نیست. سال گذشته سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با انجام ندادن تعهد خود که مبلغی حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان بود، لطمه بدی به انجمن عکاسان ایران زد.

رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران ادامه داد: ما هم می توانستیم مانند دولت که سر خود را بالا گرفت و گفت که امسال نمایشگاه مطبوعات را برگزار نمی کند، بگوییم که همایش «۱۰ روز با عکاسان» را برگزار نمی کنیم ولی نمی خواستم چراغ این حرکت خاموش شود.

صمدیان در بخش دیگری از سخنان خود نقش صندوق اعتباری هنر را بسیار مهم دانست و حمایت این صندوق از هنرمندان را تاثیرگذار ارزیابی کرد.

سپس مجید ناگهی دبیر هفتمین همایش «۱۰ روز با عکاسان» نیز به ارائه توضیحاتی درباره این دوره از همایش پرداخت و گفت: این همایش با شعار کلی «عکاسی، فرهنگ، جامعه» برگزار می شود اما در هر دوره رویکردی را مدنظر قرار می دهیم که در این دوره رویکردمان پرداختن به چهره ایران در بخش «نگاه به خود» است. همچنین امسال در بخش ویژه برنامه «نگاه شخصی در عکاسی» را داریم که با تغییراتی که نسبت به دوره های گذشته داشت شامل ۴ سخنرانی خواهد بود.

وی ادامه داد: امسال بخش دانشگاهی را برای حضور دانشجویان در مقاطع کارشناسی و ارشد در نظر گرفته ایم و بخش «در جستجوی راهی نو» نیز شامل سخنرانی های ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ای نیز در نظر گرفته شده است. هدف ما تغییر شکل سنتی موجود در عکاسی ایران است. همچنین قرار است بانک اطلاعاتی از دانشجویان شکل دهیم تا تعاملی بین ما و بدنه دانشجویی و آکادمیک داشته باشم.

دبیر هفتمین همایش «۱۰ روز با عکاسان» حضور پادکست و رادیوی اینترنتی را به عنوان بخش های جدید اضافه شده به این دوره از همایش نام برد.

در ادامه این نشست رسانه سیف اله صمدیان درباره بودجه حمایتی پرداخت شده به انجمن از سوی دفتر هنرهای تجسمی، اظهار کرد: مبلغ ۵۰ میلیون تومان کمک هزینه ستادی جاری به انجمن عکاسان ایران پرداخت شد و از سوی مرکز هنرهای تجسمی قرار است طی برگزاری همایش «۱۰ روز با عکاسان» نیز مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان پرداخت شود.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: اگر انجمن ها و بخش های خصوصی از فعالیت کنار کشیدند به خاطر سیاست زدگی در فرهنگ است.

هفتمین همایش ۱۰ روز با عکاسان ایران ۱۴ تا ۲۳ آذرماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

کد خبر 4472620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha