۲۸ دی ۱۳۹۷، ۲۰:۴۲

چهره گلستان زمستانی شد؛

برف به شهرهای گلستان رسید/ امدادرسانی به در راه ماندگان

برف به شهرهای گلستان رسید/ امدادرسانی به در راه ماندگان

گرگان- با ورود سامانه سرد و بارشی و کاهش بیش از ۱۴ درجه ای دما به گلستان، چهره این استان زمستانی شده و نیروهای خدمات رسان در محورهای مواصلاتی مشغول فعالیت هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، سامانه سرد و بارشی از بعدازظهر پنجشنبه به گلستان وارد شده و چهره این استان را زمستانی کرده است.

پیامد اولیه این سامانه وزش باد شدید و طوفان در گلستان بود به طوری که طبق گفته مدیرکل مدیریت بحران گلستان شدت وزش باد در برخی از نقاط به ۹۵ کیلومتر بر ساعت رسید.

این سامانه، بارش های خوبی را برای گلستان به همراه داشت؛ بارش باران و برف ارتفاعات استان را سفیدپوش کرد به گونه ای که تردد در جاده های کوهستانی توسکستان، خوش ییلاق و جنگل گلستان فقط با زنجیرچرخ امکانپذیر است.

پرواز فرودگاه گرگان در شامگاه پنجشنبه به علت بدی آب و هوا کنسل و پرواز دیگر هم با تأخیر ۹۹ دقیقه ای انجام شد.

این طوفان باعث قطعی برق بعضی از مناطق و شکسته شدن شاخه های درختان شد.

بارش برف به مناطق شهری رسید

مدیر کل هواشناسی گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش ایستگاه هواشناسی استان تا ظهر جمعه، سیمین شهر با ۸۰ میلی متر بیشترین میزان بارش را دارد و شهرهای گرگان و مینودشت با ۶۴ و ۶۰ میلی متر پربارش ترین شهرهای استان بودند.

نوربخش داداشی با بیان این که کاهش ۱۴ درجه ای دما را در استان شاهد هستیم، افزود: براساس آخرین گزارش دریافتی در ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان به ویژه درازنو و توسکستان و افراتخته علی آبادکتول میزان بارش برف بین ۱۵ تا بیش از ۵۰ سانتی متر بوده است.

وی گفت: هم اکنون (شامگاه جمعه) در سطح شهرهای مراوه تپه و کلاله برف می بارد.

داداشی تأکید کرد: تا روز دوشنبه شاهد استقرار هوای سرد و آسمان ابری در سطح استان خواهیم بود و بعد از دوشنبه هوای پایدار در استان مستقر می شود.

آبگرفتگی منازل

شدت بارش باران در برخی از مناطق سبب آبگرفتگی منازل شد که با همکاری نیروهای امدادی هلال احمر مشکل جزئی این منازل برطرف شد.

از جمله حوادث در گرگان می توان به سقوط درخت در خیابان بهارستان و گرگانپارس غربی و هزارپیچ اشاره کرد که توسط نیروهای آتش نشانی رفع خطر شد.

مهدی قره قاشی، مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان همچنین از امدادرسانی به آبگرفتگی چند منزل مسکونی در زیباشهر گرگان خبر داد.

بسته شدن محور خوش ییلاق

همچنین راهداری گلستان بعدازظهر جمعه اعلام کرد که محور خوش ییلاق از سمت استان سمنان به دلیل واژگونی تریلی مسدود شده که با تلاش راهداران بعد از یک ساعت این مسیر باز و تردد در آن جریان دارد.

همچنین شامگاه پنجشنبه این محور برای دو ساعت از سمت شاهرود به دلیل کولاک بسته شده بود که بازگشایی شد.

امدادرسانی به ۷۰ نفر در راهدارخانه ها

گفتنی است که از زمان نفوذ سامانه بارشی در استان همراه با برف و کولاک عصر جمعه ۱۵۰ کیلومتر از محورهای استان با ۴۴۰ تن نمک برفروبی و آماده تردد شد.

همچنین به علت عدم رعایت نکات ایمنی و همراه نداشتن زنجیر چرخ ۵۵ خودرو با ۷۰ سرنشین با عملیات امدادرسانی در راهدارخانه‌های چهارباغ و خوش ییلاق اسکان و پذیرایی شدند.

مدیر کل مدیریت بحران گلستان از شهروندان خواسته تا جای ممکن از سفرهای غیرضروری بپرهیزند.

مجتبی جمالی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: براساس هشدارهای هواشناسی و ورود سامانه بارشی و برف و کولاک سازمان‌های امدادی و درمانی هلال احمر و اورژانس آماده باش و مشغول ارائه خدمت هستند.

وی افزود: در مناطق جاده‌ای هم با دهیاران روستاها برای کمک رسانی به مسافران در اماکن عمومی و مساجد هماهنگ شده است.

تعطیلی مدارس

آموزش و پرورش گلستان هم در اطلاعیه ای از تعطیلی برخی از مدارس گلستان خبر داد.

طبق گفته مدیرکل آموزش و پرورش گلستان برخی از مدارس در شهرستان های گرگان، علی آبادکتول، آزادشهر، مراوه تپه، گالیکش و مینودشت تعطیل هستند.

اطلاعیه آب و فاضلاب گلستان

اداره‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی گلستان هم درباره پوشاندن کنتورهای آب با الیاف تاکید کردند. در اطلاعیه این ادارات آمده است: نیاز است خصوصاً در شب‌ها که برودت هوا روی می‌دهد هم شهروندان و هم روستانشینان مراقب یخ زدگی کنتورها بوده و با پشم شیشه و یا پارچه‌های ضخیم کنتور را از یخ زدگی محافظت کنند.

افراد به هیچ وجه برای جلوگیری از یخ زدگی شیرهای آب را باز نکنند تا شاهد هدررفت آب نباشیم.

آماده باش بودن پایگاه های هلال احمر گلستان

مدیر عامل جمعیت هلال احمر گلستان هم از آمادگی نیروهای امدادی این سازمان خبر داد.

محمدعلی هروی افزود: تمام پایگاه‌های امداد و نجات اعم از کوهستان، بین شهری، زمستانی، واکنش سریع و کشیک مراکز شعب تابعه تمهیدات لازم برای پاسخگویی به هر حادثه احتمالی در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر ۱۶ پایگاه ثابت امداد و نجات به همراه چهار پست موقت زمستانی، یک تیم واکنش سریع به همراه ۹ کشیک امداد و نجات در شعب تابعه به مدیریت مرکز کنترل وهماهنگی (EOC) مرکز استان در حال فعالیت هستند و در هر شعبه یک تیم پنج نفره به صورت آنکال آماده باش هستند.

هروی گفت: عصر جمعه نجاتگران پایگاه امداد و نجات هلال احمر کردکوی به چهار در راه مانده در محور کوهستانی درازنو خدمات رسانی کردند.

لازم به ذکر است که مسافران در محوهای برفگیر کوهستانی، در صورت بروز هر گونه حادثه می‌توانند در هر ساعت از شبانه روز با شماره تماس ندای امداد ۱۱۲ وقوع حوادث مختلف را به جمعیت هلال احمر گلستان اطلاع رسانی کنند.

کد خبر 4516599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha