۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۰۴

رادیومهر؛

یک ماجرای هولناک در یزد/ پدر شهید مدافع حرم در کماست

یک ماجرای هولناک در یزد/ پدر شهید مدافع حرم در کماست

اگر نگوییم نژادپرستی، اما این روایت یک نگاه غیر انسانی در یزد است: ماجرای حمله به پدر پیر یک شهید مدافع حرم افغانستانی و عجیب تر از آن، آزادی ضارب....

مجله مهر: این اولین بار نیست که خبری از برخورد بد اهالی ایران با مهاجرین می‌شنویم. از آواره شدن خانواده‌های کپرنشین پاکستانی در قوچ حصار شهر ری گرفته تا انتشار خبر جعلی دست داشتن مهاجرین افغانستانی در قیمت آجیل شب عید یا همه بدرفتاری‌های ریز و درشتی که در زندگی جوان‌های افغانستانی اتفاق می‌افتد. مهاجرینی که در کشور ما جمعیتی میلیونی دارند و سالهاست به دلیل نزدیکی فرهنگ، زبان، و اعتقادات دوشادوش هم کار و زندگی کرده‌ایم اما با بعضی بی‌خردی‌های افرادی معدود، روابط خوب بین دو ملت را بعضاً شکراب کرده…

آخرین مثال این بی مهری‌ها به ۲۶ اسفند سال ۹۷ برمی‌گردد. خبر تلخی که بین شادی و شلوغی شب عید و مظلومیت مهاجرین افغانستانی گم شد. حالا بیشتر از یک ماه بعد از این ماجرا فعالین رسانه‌ای استان یزد در توییتی این خبر را منتشر می‌کنند:

سید مهدی سادات یکی از شش شهید مدافع حرم استان یزد است. شهید ۲۵ ساله‌ای که در شهریور سال ۹۵ در سوریه به شهادت رسید و فرزندش سه ماه بعد از شهادت او به دنیا آمد. همسایه‌ها او و خانواده‌اش را به خوشنامی می‌شناختند.

این خلاصه جزئیاتی است که در پیگیری موضوع توسط خبرنگار مهر و در تماس با یکی از فعالین رسانه‌ای استان یزد که نمی‌خواست نامش فاش شود، به دست‌مان رسید:

«من با خانواده شهید صحبت کردم. آنها به تازگی به این محل آمده‌اند. همان روزهای اول ضارب، این خانواده را تهدید می‌کند که اینجا جای افغانی‌ها نیست. این تهدید چند بار دیگر هم تکرار می‌شود. روز حادثه می‌رود در این خانه و به محض اینکه پدر شهید بیرون می‌آید به سر او می کوبد. حالا اینکه طبق شنیده‌ها با میله زده یا پنجه بوکس، معلوم نیست. ولی آن‌طوری که من در عکس دیدم زخم سر پدر شهید باز شده بود. درحالیکه اثر ضربه میله فقط کوبیدگی است. بعد مادر شهید بیرون آمده و ضارب او را هم زده است و همینطور تا پنج نفر را زخمی می‌کند.

خانواده می‌گفتند ما نمی‌خواستیم با او درگیر شویم. بعد از این ماجرا ضارب شکایت کرده که اینها در این محله مزاحمت ایجاد کرده‌اند و همان موقع این خانواده هم از ضارب شکایت می‌کند. پلیس ضارب را دستگیر می‌کند و حدود سه ساعت این فرد در بازداشت می‌ماند. اما یکی از بستگان ضارب که در همان کلانتری کار می‌کرد و یک ستوان که از اقوام ضارب بوده او را به شکل غیرقانونی از پاسگاه خارج می‌کنند. هرچند کمی بعد نیروی انتظامی با کارمندان خاطی‌اش برخورد می‌کند، ولی باز از خانواده شهید شنیده‌ایم این افراد برگشته‌اند سرکار!

به نظر می‌آید جدیتی برای پیگیری و رسانه‌ای کردن این ماجرا وجود ندارد؛ صرفاً از سوی پلیس عنوان شده که ما هفت هشت بار در خانه ضارب رفته‌ایم و او نبوده است. واضح است که ضارب آنجا نیست! ما هم دیدیم واقعاً این خانواده مظلوم واقع شده‌اند و برای همین موضوع را رسانه‌ای کردیم.»

حالا چند روز است که این خبر به همراه عکس پدر شهید که در بیمارستان شهید رهنمون یزد بستری است، به همراه شماره تماس سردار میررحیمی، فرمانده نیروی انتظامی یزد دست به دست می‌شود؛ پیامی با این مضمون که بیایید همگی با ایشان تماس بگیریم تا تعداد درخواست‌ها زیاد شده و به این موضوع رسیدگی شود.

با همین شماره تماس می‌گیریم. روایت سردار کاملاً متفاوت است؛ او تاکید می‌کند اصلاً بحث ایرانی و افغانستانی و خانواده شهید و… نیست. پدر این خانواده ضایعات فروش بوده و رفت و آمد به خانه‌اش زیاد است. اختلاف اینجا سر جای پارک موتورها بوده است. ضارب برای اعتراض به وضعیت شلوغی کوچه می‌رود که با پسر خانواده درگیر می‌شود. پدر شهید هم برای میانجیگری می‌آید که متأسفانه این اتفاق می‌افتد. زخمی شدن خانواده شهید هم تنها حرف است و آن طور که دیدم فقط کمی دست مادر او به دیوار کشیده شده است.»

صحبت‌های سردار میررحیمی و اطلاعات پرسنل پزشکی بیمارستان شهید رهنمون از وضعیت پدر شهید را در این پادکست رادیومهر می‌شنوید.

کد خبر 4599416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      5 0
      این که در کلانتری ها پارتی بازی میشه جدید نیست برای تمام ایرانی ها آشنا هست
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      1 9
      جالبه چرا شما کاسه داغتر از آش شدید؟ خود شهید حل میکنه
    • خانم IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      4 1
      خدا کند تبعیض نزادی تو کشور اسلامی ما نباشد وگرنه باید از شرم بمیریم هممون وقتی که اسممون رو گزاشتیم مسلمون ولی رفتارمون با کفار فرقی نداشته باشه
    • حسین مسیبی ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      7 1
      خاک بر سر هرچی نژادپرستی که عقل نداره... همه ما فرزند حضرت ادم هستیم
    • محمد IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      4 1
      مسئولین کشوری باید به موضوع رسیدگی کنند
    • رضا US ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      1 6
      خداوکیلی یک بار دیگر این خبر را بخوانید وان را با بخش پایانی که به واقعیت نزدیکتر است مقایسه کنید...من ساکن یزد هستم واگر نمی دانید بدانید که شهر یزد یکی ازشهرهایی است که رفتار دوستانه با افاغنه دارد.
    • پلیس نیروی انتظامی پیگیر باشید IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      6 1
      متمدن شوید دنیا یک دهکده کوچک است ملت افغان. یک ایران پشت شماست ما باهم هستیم
    • محمد IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      6 1
      سردار ! خیلی عادی سازی می کنی، اگر این اتفاق برای خانواده خودت هم بود همینطور عادی صحبت می کردی که انگار اتفاق خاصی نیفتاده. شهدا من از روی شما خجلم بعضی ها رو نمی دونم. لطفا مسئولین ذیربط هم تکانی !
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      3 0
      خدا لعنت کنه عاملین فتنه و افتراق در کشور رو که اخبار رو به گونه ای جلوه میدن که ایرانی ها با افغانی ها مشکل دارن
    • محسن IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      1 1
      با سلام ، من ندیده قضاوت نمیکنم اما حرمت خون شهید وخانواده عزیزش که مهمان هم هستند حتی اگرخطایی هم داشته باشندلازم است که حفظ شوداگرمرام گذشتی هم درقبال خطا ندارندموضوع بایدازطریق قانون حل شودونه....
    • RO ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      6 1
      ریس پلیسی که نتونه یک جانی رو دستگیر کنه هر چه سریع بایستی عزل بشه
    • اکبرجلالی عدل IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      2 2
      اگر جرمی صورت گرفته محل رسیدگی آن قوه قضائی است نه کلانتری و نیروی انتظامی، شکایت بایستی از دادگستری شروع شود. بنظر بنده دفتررهبری را مطلع کنید.
    • حسین IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      5 1
      تمام شهدای مدافع حرم بر سر حقکل شیعیان حق دارند و نژآد پرستی در هر ملیتی مترود وزشت است و باید با ضارب به اشد ممکن برخورد شود من به عنوان یک ایرانی از این خانواده مظلوم افغانی شرمنده ام
    • 125 IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      3 0
      فارغ از پدر یک جوان فداکار . ایشون یک انسان است و باید بر حسب عدالت انسانی بین ضارب و مضروب بر خورد شود . دوم فراری دادن یک مجرم از پاسگاه یک ننگ
    • سيد مجتبى IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
      5 0
      مظلوميت يعنى اينكه يك طرف با يك دنيا غيرت دينى مذهبى و اعتقاد ، درغربت واقعى ، مورد ظلم و نا جوانمردى قرار ميگيره ! طرف ظالم و ستمگرِمقابل با داشتن كس وكار در مراجع رسيدگى ، با دهنكجى به عدالت ً!!!؟
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
      3 12
      ضارب حق داشته پدر ضایعات فروش اومده محله را به گند کشیده باید از ایرانی حمایت کنید
      • علی IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
        5 1
        افکار فاشیستی شما و امثالتان نه تنها محله مذکور بلکه فرهنگ و انسانیت یک جامعه رو ب گند میکشه. کاش خارج از ایران مدتی زندگی میکردی تا مفهوم انسانیت رو درک میکردی
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      1 0
      درود بر خانواده های مظلوم و بی پناه شهدای مظلوم فاطمیون غریب و لعنت بر نژاد پرستان احمق و متعصب و کثیف و خبیث