۱۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۲۰

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر اصفهان:

مجموعه آوازهای منتشرنشده استاد «تاج اصفهانی» رونمایی شد

مجموعه آوازهای منتشرنشده استاد «تاج اصفهانی» رونمایی شد

اصفهان - رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر اصفهان از رونمایی از مجموعه آوازهای منتشرنشده جلال الدین تاج اصفهانی از اساتید و هنرمندان برجسته و مشهور آواز ایرانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، کوروش محمدی پیش از ظهر شنبه  در جمع خبرنگاران با اشاره به رونمایی از مجموعه آوازهای منتشرنشده تاج اصفهانی اظهار داشت: اصفهان مهد فرهنگ و هنر است؛ استقبال عظیم علاقه مندان به آثار استاد جلال تاج اصفهانی پیام آور این است که مدیریت شهری و شورای پنجم در تقویت و توسعه هنر مسیر درستی را انتخاب کرده اند.

وی با اشاره به اینکه استاد تاج اصفهانی پیشگام آواز بود و حساسیت ویژه ای به مکتب اصفهان داشت، ادامه داد: با توجه به اینکه سهم عمده ای از آثار این هنرمند شهیر مهجور مانده، لزوم ارئه آثار شنیده نشده استاد تاج اصفهانی ضروری بود و استقبال علاقه مندان به هنرموسیقی در هنرسرای خورشید  در مراسم رونمایی از آثار این هنرمند  نشان از اهمیت پاسداشت سرمایه های فرهنگی و هنری اصفهان دارد.

 رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر اصفهان بیان داشت: تاج اصفهانی شاگردان برجسته ای نیز همچون شاهزیدی، سعیدی، طباطبایی، نوربخش، یزدخواستی، افتخاری و غیره باقی گذاشت که باید هر کدام به منزله میراثی در موسیقی مکتب اصفهان زنده و پاس داشته شوند.

تصنیف های تاج دریچه ای از خیال زنده رود و اصفهان را بر روی مخاطب می گشایند

وی  با اشاره به اینکه سبک و شیوه آوازخوانی استاد تاج در مکتب اصفهان بود، تصریح کرد: از تاج اصفهانی ترانه ها و تصنیف هایی زیبایی برجامانده که هرکدام دریچه ای بدیع از اندیشه، احساس و خیال زنده رود و اصفهان را بر روی ما می گشایند، بنابراین عنوان «نغمه های زنده رود» باید زنده بماند و در مسیر درستی مصمم پیش رود.

محمدی ضمن قدردانی از تلاش های صورت گرفته در گردآوری و حفظ آثار تاج اصفهانی ابراز داشت: امیدواریم برپایی مراسم رونمایی این آثار  شروع حرکتی برای بازشناسی مفاخر هنری و آثار هنری ذی قیمت در این شهر باشد و استقبال عظیم علاقه مندان در هنرسرای خورشید سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان  نیز موید این امر است که مدیریت شهری و شورای پنجم باید با ایجاد فضاهای بزرگتر و مناسب تر  به نیاز واقعی مردم پاسخ دهند.

گفتنی است جلال‌الدین تاج اصفهانی از خوانندگان ایرانی بود؛ وی به اشعار سعدی علاقه زیادی داشت و گزیده‌هایی از اشعار سعدی و دیگر شاعران را حفظ بود و در هنگام اجرای آواز به تناسب زمان و محیط از آن اشعار استفاده می‌کرد.

دکلمه شعر، تحریرهای برجسته، تنوع تحریری، صدایی رسا و قدرتمند و مناسب خوانی برخی از ویژگی‌های آوازی اوست.

کد خبر 4683435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha