به گزارش خبرنگار مهر ، هشتمین نشست از سلسله نشست های خانه موسیقی حوزه هنری اصفهان به موضوع کاربرد ردیف مکتب اصفهان در موسیقی زورخانه اختصاص یافت؛ در این نشست که پیش از ظهر شنبه با همکاری هیئت پهلوانی و زورخانه ای شاهین شهر و میمه و شهرداری شاهین شهر برگزار شده بود، فضای متفاوت و متناسب با ورزش زورخانه ای بر جلسه حاکم بود.
انتقاد از استفاده از ملودی و آهنگ های سبک لس آنجلسی در برخی زورخانه ها
مدیر خانه موسیقی حوزه هنری اصفهان در این نشست به چرایی برگزاری چنین بحث هایی در سلسله نشست های «موسیقی زورخانه ای» اشاره کرد و اظهار داشت: گاهی اوقات در سر درهای زورخانه مشاهده می شود که مرشدها به جای اینکه از نغمات و تصانیف موسیقی ایرانی (ردیف دستگاهی) استفاده نمایند، از ملودی و آهنگ های سبک لس آنجلسی استفاده می کنند.
حسن منصوری افزود: این مسئله موقعی باعث تاسف است که ذکر نام ائمه طاهرین و اشعار مفاخر ادبیات فارسی با ملودی ها و آهنگ های نه چندان صحیح خوانده می شود و این در حالی است که موسیقی ایرانی پتانسیل فراوانی در این زمینه دارد و متاسفانه از آن غافل هستیم.
وی با اشاره به اینکه مرشدان زورخانه ای استقبال مورد نظر را از نشست های مرتبط خانه موسیقی در این ارتباط نداشتند، بیان داشت: من با علم ناچیزی که در مورد ردیف موسیقی ایرانی به ویژه ردیف موسیقی مکتب اصفهان دارم و به عنوان یک رسالت فرهنگی، حاضرم خالصانه و بدون هیچ چشمداشت مالی جلساتی را برای مرشدها برگزار کنیم و هر چیزی که در این مورد می دانم در جهت غنی کردن کارشان به آنها منتقل نمایم.
ورزش باستانی زورخانه ایرانیان نخستین ورزش بدنسازی دنیا محسوب می شود
مدیر خانه موسیقی اصفهان پیرامون اهمیت ورزش زورخانه به تحقیقات پژوهشگری آلمانی به نام «بروک هاکس» در دانشکده ورزش دانشگاه کلن آلمان اشاره کردو ابراز داشت: در طی این تحقیق نامبرده به این نتیجه می رسد که ورزش باستانی زورخانه ایرانیان نخستین ورزشی بوده که در دنیا برای بدنسازی و به صورت برنامه ریزی شده استفاده می شده است.
وی با بیان اینکه این پژوهشگر آلمانی سابقه این ورزش را تا یک هزار و ۲۰۰ سال پیش می داند، گفت: هرچند سابقه این ورزش به شیوه و شکل امروزی از قرن هفتم هجری و به«پوریای ولی» منتسب است.
کاربرد ردیف مکتب اصفهان در موسیقی زورخانه
منصوری در ادامه به موضوع اصلی نشست یعنی کاربرد ردیف مکتب اصفهان در موسیقی زورخانه پرداخت و ابراز داشت: در ردیف مکتب اصفهان، ملودی و گوشه ای به نام «حسن موسی» داریم که وزن شعری آن (فعولن فعولن فعولن فعول؛ وزن شاهنامه) برابر با گوشه «پهلوی دوم» است.
وی تاکید کرد: این ملودی حالت محزونی دارد اما با همین وزن شعری، گوشه پهلوی دومی ابداع شده که بیشتر حالت زورخانه ای دارد و کاربرد آن در موسیقی زورخانه مناسب است.
سخنران نشست هشتم «موسیقی زورخانه ای» ضمن اشاره به پتانسیل های ویژه موسیقی ایرانی گفت: از این موسیقی می توان برای قابلیت های مختلف، زمینه استفاده های متعددی را در ورزش زورخانه ای ایجاد کرد.
منصوری در ادامه به این موضوع اشاره کرد که در ادبیات فارسی برخی معتقدند اوزان شعری تعیین می کند که شما به چه صورت باید شعر را بخوانید و ابراز داشت: این در حالی است که در موسیقی ایرانی می توان عکس این موضوع را اثبات نمود، به این صورت که با یک بحر شعری که آن را در موسیقی زورخانه اجرا می نمایند، می توان با همان وزن شعری، مطابق با نوع جلسه، از ملودی سوزناکی استفاده نمود.
در ادامه این نشست، منصوری به خواندن و بسط و گسترش این دو گوشه و تطبیق آن با موسیقی زورخانه ای با همراهی ضرب زورخانه مرشد نکویان پرداخت و پایان بخش نشست هشتم موسیقی زورخانه، اجراهای زیبایی از مرشد عبدالرحیم نکویان و مرشد سعید رحیمی بود.
نظر شما