۲۷ فروردین ۱۳۸۶، ۱۲:۵۷

مسئول هیئت کاوش محوطه باستانی ربط سردشت:

کتیبه های مکشوفه در محوطه باستانی "ربط" ترجمه می شود

کتیبه های مکشوفه در محوطه باستانی "ربط" ترجمه می شود

کتیبه های مکشوفه در محوطه های باستانی ربط سردشت در آذربایجان غربی ، توسط پژوهشکده زبان و گویش سازمان میراث فرهنگی ، مطالعه و ترجمه می شود.

رضا حیدری در گفتگو با خبرنگار مهر در ارومیه ، تعداد این کتیبه ها را 4 کتیبه عنوان کرد و افزود: این کتیبه ها به خط میخی آشوری نو در ابعاد 34× 34 سانتی متری با ضخامتی در حدود 9 سانتی متر و با خط میخی با لعاب سفید بر روی 9 سانتی متر آجر نقش شده که برای اولین بار در ایران به دست آمده که دو عدد آنها کاملا سالم است.

مسئول هیئت کاوش محوطه باستانی ربط سردشت یادآور شد: در بررسی های اولیه به نظر می رسد متن آجر نوشته ها مربوط به تفکرات مذهبی ساکنان محوطه باستانی ربط بوده و به نام خدایان مورد پرستش ساکنان این محل در دوره یاد شده اشاره دارد و همچنین بر روی یکی دیگر از آجرها نام پادشاه این محل ذکر شده است.

حیدری خاطرنشان کرد: مطالعه دقیق تر بر روی این آجر ها ادامه دارد که بزودی نتایج آن در نشریات داخلی و خارجی در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

مسئول هیئت کاوش محوطه باستانی ربط سردشت اظهار امیدوری کرد ، ترجمه این آجرها بتواند دیدگاه روشنی در خصوص باستان شناسی شمال غرب ایران در دوره های مختلف آهن ، در اختیار علاقمندان قرار دهد تا رهگشای بسیاری از زوایای تاریک تاریخ و تمدن این بخش از کشور باشد.

به گزارش مهر ، این کتیبه ها در دومین فصل کاوش در محوطه باستانی ربط سردشت کشف شده است.

کد خبر 471087

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha