۱۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۲۵

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش قزوین:

ساختار قامتی ۴۰ درصد دانش آموزان پایه ششم قزوین ارزیابی شد

ساختار قامتی ۴۰ درصد دانش آموزان پایه ششم قزوین ارزیابی شد

قزوین- معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان قزوین گفت: ساختار قامتی ۴۰ درصد دانش آموزان پایه ششم استان ارزیابی شده است.

عین الله صادقی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ارزیابی ساختار قامتی دانش آموزان پایه ششم در کانون‌های حرکات اصلاحی یکی از برنامه‌های بسیار مهم آموزش و پرورش است که در راستای اجرای این برنامه، ساختار قامتی ۴۰ درصد از دانش آموزان پایه ششم مورد ارزیابی قرار گرفته است.

وی افزود: کم تحرکی، بی تحرکی و چاقی از عوامل بروز این ساختار است و در حال حاضر آمار مربوط به ساختار قامتی دانش آموزان استان آمار خوبی نیست؛ در سال جاری پایش دانش آموزان صورت گرفته و متناسب با ناهنجاری‌های دوره ششم ابتدایی، برنامه‌هایی از سوی وزارتخانه برای سال‌های آینده طراحی می‌شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان قزوین اضافه کرد: همچنین در سال‌های آینده این پایش ها تکرار می‌شود تا شاهد ناهنجاری‌های قامتی در بین دانش آموزان نباشیم.

صادقی بیان کرد: برنامه پایش قامتی دانش آموزان به صورت متوالی در سالهای گذشته صورت گرفته است اما این پایش در سالجاری با اولویت دانش آموزان پایه ششم صورت می‌گیرد؛ در این پایش، دانش آموزی که وارد مدارس ابتدایی می‌شود سنجش می‌شود که در ۶ سال ابتدایی چه عوارض اکتسابی همچون کوله پشتی‌های غیراستاندارد و سنگین و خارج از توان دانش آموز و متناسب نبودن میز و نمیکت ها با سن دانش آموزان را کسب کرده است.

وی گفت: اداره نوسازی مدارس باید در میز و نیمکت‌های دانش آموزان، متناسب سازی و استانداردسازی را در نظر داشته باشد.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به عوامل تأثیر گذار در بروز ناهنجاری‌های ساختار دانش آموزان اضافه کرد: استفاده مداوم از تلفن همراه و تبلت و بازی‌های رایانه‌ای، تعطیلی ورزش محلات و کم تحرکی همه دست به دست هم داده و ناهنجاری‌های قامتی را در بین دانش آموزان شکل گرفته است.

صادقی اضافه کرد: بالغ بر ۶۰ درصد دانش آموزان استان از یکی از عارضه‌های جسمانی رنج می‌برد و به عبارتی ۶۰ درصد دانش آموزان دچار یکی از عارضه جسمانی هستند؛ باید همه تلاش کنیم که بتوانیم دانش آموزان را از این فقر حرکتی رها کنیم.

وی اضافه کرد: اقداماتی برای پیشگیری از ناهنجاری‌های قامتی دانش آموزان انجام شده است و در این بین، غربالگری دانش آموزان، فعالیت‌های کلینیکی در کانون‌های حرکات اصلاحی ناحیه یک و دو آموزش و پرورش انجام و آموزش به دانش آموزان و اولیا ارائه شده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان قزوین بیان کرد: در بخش عارضه‌های جسمانی بیشترین فراوانی مربوط به حرکت سر به جلو، لوردُز و شانه افتاده نابرابر به دلیل استفاده از کیف‌های مدارس توسط یک دست است.

صادقی افزود: سن تغییرات اصلاح ساختار قامتی مربوط به دوره ابتدایی دانش آموزان است و اصلاح قامتی باید در این سن صورت بگیرد چراکه با افزایش سن، کنترل آن مشکل است.
 

کد خبر 4710998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha