۲۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۵۷

رئیس اداره منابع طبیعی گرمسار:

۱۷ هزار هکتار تاغ زار به‌عنوان جنگل‌های دست کاشت در گرمسار کشت شد

۱۷ هزار هکتار تاغ زار به‌عنوان جنگل‌های دست کاشت در گرمسار کشت شد

گرمسار- رئیس اداره منابع طبیعی گرمسار بابیان اینکه احیای مناطق بیابانی از سیاست‌های منابع طبیعی این شهرستان است، گفت: ۱۷ هزار هکتار تاغ زار به‌عنوان جنگل‌های دست کاشت در گرمسار کاشته شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل عرب معصومی ظهر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران به میزبانی منابع طبیعی گرمسار ضمن بیان اینکه ۱۷ هزار هکتار تاغ زار به‌عنوان جنگل‌های دست کاشت در گرمسار کشت‌شده است، ابراز داشت: تخریب پوشش گیاهی مراتع، اصلی‌ترین عامل تولید گردوغبار محسوب می‌شود لذا برای جلوگیری از پیشروی بیابان از گونه مقاوم به خشکی تاغ برای احیای بیابان استفاده‌شده است.

وی ضمن بیان اینکه ۱۰ هزار و ۵۲۳ هکتار اراضی بیابانی در این شهرستان وجود دارد، افزود: شهرستان گرمسار با میانگین بارندگی ۱۲۰ میلی‌متر و مساحتی بالغ‌بر ۵۲۴ هزار هکتار که ۲۸۴ هزار هکتار آن را اراضی بیابانی و کویری احاطه کرده است.

رئیس منابع طبیعی گرمسار ضمن بیان اینکه این شهرستان به دلیل قرار گرفتن در مسیر بادهای غالب موسمی شهریار و سمنان همواره با تهدید جدی حرکت شن‌های روان و جابجایی تپه‌های ماسه‌ای مواجه بوده است، ابراز داشت: برای پیشگیری از گسترش اراضی بیابانی و مهار گردوغبار در منطقه اقداماتی نظیر کشت تاغ صورت گرفته است.

عرب معصومی در ادامه تصریح کرد: اقدامات مقابله با بیابان‌زدایی در گام اول با نگاه حفظ و تأسیسات ازجمله راه‌آهن، جاده مواصلاتی و در گام دوم برای جلوگیری از تهدید جدی برای مزارع کشاورزی شهرستان گرمسار و آرادان شامل بادشکن‌های فیزیکی ازجمله قرار دادن کاشت نهال، چوب و غیره انجام‌شده است.

وی ضمن بیان اینکه ریز گردها اثرات مهمی بر محیط پیرامون خود داشته و از دیدگاه محیطی تأثیر بسیار زیادی بر روی زندگی انسانی و جانوری می‌گذارد، افزود: مبارزه با بیابان‌زایی در سطح ۷۰۰ هکتار، با تأسیس ایستگاه تثبیت شن و مقابله با بیابان‌زایی و اقدام به کاشت جنگل انبوه در سطح این منطقه از اقدامات منابع طبیعی گرمسار است.

کد خبر 4751104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha