روایت ۱۱ قصه در دومین روز از جشنواره قصه‌گویی منطقه ۳ کشور

شیراز- در دومین روز از برگزاری بیست ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه سه کشور در شیراز، ۱۱ قصه‌گو، قصه‌هایشان را روایت کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در آخرین روز از برگزاری مرحله منطقه ای بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۳ کشور در شیراز، ۱۱ قصه‌گو از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و بوشهر قصه گفتند.

در بخش زنان و مردان، بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۳ کشور، قصه‌های «پیراهن بی‌بی نازنین»، «مهمان دیوانه»، «غولیانوس و کوزه‌ دریا»، «هدیه شگفت‌انگیز»، «افسانه هفت برادر» و «گوشواره‌ی آسمان» از زبان محبوبه ظفری، زینب موسوی، سمیه یزدان‌بخش، زینب احمدی، نرجس شمس‌آبادی و صغری عالی‌پور به ترتیب از استان‌های کهگیلویه وبویر احمد، خوزستان، فارس، بوشهر، اصفهان و چهارمحال و بختیاری روایت می شود.

در این روز همچنین مریم کشتکار از فارس، ساجده محیسنی از خوزستان، مریم فتاح از بوشهر، اعظم امینی از کهگیلویه و بویراحمد و مریم جهانگیری از اصفهان، قصه‌های «ماهی رنگین‌کمان»، «خانه‌ای برای باد»، «دختر دهقان»، «جلسه در جاکفشی» و «عاروس هوشیار» را قصه می‌کنند.

در حاشیه این رویداد فرهنگی قصه گوی «هشتگ خوشبخت شو» به خبرنگار مهر، گفت: امسال قصه گویی من حاصل یک کار تیمی بود بنابر این همکاری یک نویسنده و قصه نویس و قصه گو نتیجه اش شد این قصه که «هشتگ خوشبخت شو» نام دارد.

فاطمه زیرک قشقایی عنوان این قصه را در راستای خلاقیت فضای مجازی دانسته و می افزاید: با توجه به اینکه به وسیله هشتگ می تواند هر موضوعی را جست و جو کرد، این عنوان را انتخاب کردیم.

وی مهمترین تجربه ای کسب شده در جریان جشنواره را شنیدن قصه های بومی دیگر نقاط ایران عنوان می کند و می گوید: تجربه های خیلی عالی هستند که می توان از گویش های مختلفی که امکان نداریم همه آنها را بشنویم یکجا گوش فرادهیم.

بهره مندی از تجربیات قصه گویی دیگر نقاط کشور

زیرک قشقایی خاصیت این جشنواره را بهره مندی از تجربیات قصه گویی دیگر نقاط کشور عنوان می کند و می گوید: ترجیج می دهم به لهجه آبادانی قصه گویی کنم و تلاش می کنم تصوری که از این لهجه وجود دارد را تغییر دهم.

این بانوی آبادانی پرداختن به قصه های بومی محلی آبادان را هنوز دارای اهمیت در میان مردم این نقطه ایران ارزیابی می کند و می افزاید: مردم آبادان به ویژه اعراب منطقه خوزستان دلبستگی خود را به سنت ها حفظ کرده اند و در خصوص سنت قصه گویی همواره دنبال این هستند که از گذشتگان خویش دریافت کنند و بنویسند و به شکل های مختلف احیا کنند.

وی که تجربه شرکت در ادوار گذشته جشنواره داشته با بیان اینکه جشنواره قصه گویی در ادامه یافتن سنت قصه گویی موثر می داند اما در عین حال از جا نیفتادن این رویداد در میان مردم خبر می دهد و می افزاید: مدتی طول می کشد که این جشنواره از شکل محدود خارج شود و دیگران هم به این رویداد بپیوندند.

همچنین ساجده محیسنی که عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان است به خبرنگار مهر، گفت: برای نخستین بار است که در مرحله منطقه ای جشنواره قصه گویی کانون شرکت می کنم و دو سال پیش هم تا مرحله استانی راه یافتم.

وی انگیزه پیوستن به کانون و قصه گویی را پیشینه تئاتری و علاقه به هنر نمایش عنوان می کند و افزود: کتاب قصه کودک بسیار می خوانم و در حوزه کودک در کانون پرورش فکری فعالیت زیادی دارم.

این کمک مربی کانون پرورش فکری عنوان کرد: به خاطر صدا هم بیشتر ترغیب شدم که برای کودکان قصه بگویم، البته همواره خودم با قصه مانوس بودم.

قصه ابزاری بسیار خوب برای تربیت مستقیم کودک

وی پیرامون کارکرد قصه در تربیت کودک اظهار کرد: طبق تجربه ای که داشتم قصه ابزاری بسیار خوب برای تربیت مستقیم کودک به شمار می رود، زیرا در این دوره کودکان خیلی به «بکن و نکن» های رایج علاقه ندارند، بنابر این بهتر است آموزه های تربیتی را به شکل غیرمستقیم در قالب قصه به صورت روزآمد به کودکان ارایه کرد.

محیسنی که اهل شهرستان هندیجان استان خوزستان است درخصوص نقش قصه های بومی و محلی این منطقه در انتخاب قصه، می گوید: در این وادی همکاران دیگری هستند که با گویش محلی به اجرای قصه می پردازند، اما من ترجیح می دهم بدون تقلید گویش محلی به قصه گویی بپردازم.

وی درباره تاثیر صدا در جذب مخاطب قصه عنوان کرد: آنچه داوران بر آن تاکید دارند و در آموزش ها مورد اشاره قرار می گیرد عنصر صدا و تُن و لحن صداست که خیلی تاثیر دارد و میمیک صورت نقش پررنگی در این میان بازی می کند.

محیسنی به حرکت و بدن در قصه گویی هم اشاره می کند و ادامه داد: مطمئنا همچنانی که صدا مهم است، حرکت بدن یا همان زبان بدن یک آیتم بسیار مهم در قصه گویی است زیرا ابزاری برای قصه گو به شمار می رود که می توان به شکل خلاقانه مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه قصه «خانه ای برای باد» از یک کتاب اقتباس شده است و آنچه باعث شده مورد توجه اش قرار بگیرد عجیب و غریب بودن داستان آن می باشد، افزود: این هنر قصه گو است که دنیای کودکی و گروه سنی خردسالان را بشناسد و دغدغه ها و خواسته های آنان را شناسایی کند و از بازی های آنان دست به انتخاب قصه بزند، البته کانال های قصه گویی برای کودکان در فضای مجازی و یا انیمیشن های قصه گویی می تواند برای کودکان جذاب باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، بخش پایانی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه۳ کشور در شیراز، عصر روز یکشنبه نوزدهم آبان ۱۳۹۸ به همت اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس در محل سالن همایش‌های هتل هما در شیراز  برگزار می‌شود.

کد خبر 4768291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =