۲ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۲۶

در گفتگو با مهر عنوان شد:

ارسال بیش از ۵ هزار عکس به «نورنگار»/بر زیبایی‌های ایران تاکید شد

ارسال بیش از ۵ هزار عکس به «نورنگار»/بر زیبایی‌های ایران تاکید شد

محمد فروغی معتقد است چون در کشورهای مختلف عکاسان نگاه خوبی به ایران ندارند بنابراین دوست دارد، جشنواره «نورنگار» بر زیبایی‌ها و ظرفیت‌های ایران تاکید کند.

محمد فروغی مدیرعامل مؤسسه «نورنگار» درباره ششمین جشنواره عکس «نورنگار» به خبرنگار مهر گفت: مؤسسه «نورنگار» حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد فعالیت خود را به فعالیت‌های فرهنگی به ویژه عکاسی اختصاص داده است؛ برگزاری پنج جشنواره عکاسی، اسپانسرینگ اعزام عکاسان به قطب شمال، حمایت از عکاسی که با دوچرخه به دور دنیا سفر می‌کرد یا مشارکت در تور کوهنوردی ترانگو در هند از جمله کارهای ما است.

وی با اشاره به راه اندازی جشنواره عکس «نورنگار» از سال ۹۳ تاکنون، بیان کرد: طی پنج دوره برگزاری این جشنواره، بالغ بر ۶۰ هزار عکس برای ما ارسال شده است. موضوع جشنواره عکس «نگاه ایران من» است که در تمام ادوار با موضوعات مختلف درباره ایران مانند محیط زیست، ورزش و جوانان، بناهای فرهنگی و بناهای تاریخی برگزار می‌شود و جنبه‌های مختلف ایران را پوشش می‌دهد.

فروغی درباره موضوع ششمین دوره جشنواره «نورنگار» اظهار کرد: در این دوره در بخش اصلی جشنواره بر بازار و بازارچه‌های قدیمی و در بخش فرعی هم به زندگی روستایی تمرکز کردیم.

وی یادآور شد: در این جشنواره آماتور یا حرفه‌ای بودن عکاس مطرح نیست و هر کسی هر عکسی با دوربین یا موبایل بگیرد به شرطی که قابلیت چاپ به اندازه هشت مگاپیکسل داشته باشد، می‌تواند عکس خود را ارسال کند.

مدیرعامل مؤسسه «نورنگار» با بیان اینکه بیش از ۵ هزار عکس به دبیرخانه ارسال شده است، گفت: حرفه‌ای یا غیرحرفه ای بودن یک عکس را مجموعه نورنگار تشخیص نمی‌دهد. حرفه‌ای بودن عکاس، به کیفیت آثار و نگاه عکاس برمی‌گردد که داوران آن را تشخیص می‌دهند. اگر بگوییم فقط عکاسان حرفه‌ای شرکت کنند امکان پذیر نیست چون اثر است که نشان از حرفه‌ای بودن عکاس دارد.

وی همچنین اظهار کرد: در ایران فضای اقتصادی با فضای فرهنگی و هنری فاصله زیادی دارد اما در دنیا اینگونه نیست بلکه مجموعه‌های اقتصادی پایه گذار امور فرهنگی هستند و ما نیز بر مبنای این نگاه پیش رفتیم. ورود نیروهای اقتصادی در سرمایه گذاری در امور فرهنگی بهتر از کسانی که تنها با نگاه فرهنگی وارد این حوزه می‌شوند، نتیجه بخش است. من ۱۳ سال سابقه کار فرهنگی در حوزه هنری دارم و این سابقه سبب شده تا در این حوزه قوی‌تر عمل کنم. اگر در کنار فعالیت اقتصادی، کار فرهنگی صورت گیرد به گسترش مجموعه اقتصادی نیز کمک می‌کند.

فروغی عنوان کرد: کسی که در امور فرهنگی و هنری فعالیت می‌کند وقتی بتواند تأثیری در جامعه بگذارد خستگی از تنش در می‌آید. وقتی عکاسی از نقطه‌ای دور در این جشنواره مقام کسب می‌کند و انگیزه ادامه عکاسی می‌یابد، انگیزه ما بیشتر می‌شود. آنچه موجب رضایت ماست اثر به جا مانده از برگزاری این جشنواره‌ها است.

به گفته وی، در کشورهای مختلف عکاسان نگاه خوبی به جامعه و عکاسی در ایران ندارند بنابراین دوست دارم خوبی‌های ایران را به تصویر بکشیم و به همین دلیل، بر زیبایی‌ها و ظرفیت‌های ایران تاکید می‌کنیم.

مدیرعامل «نورنگار» با اشاره به اینکه از نهادهای دولتی و فرهنگی در برگزاری جشنواره کمکی نگرفته است، گفت: مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان جشنواره نورنگار روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه ساعت ۱۵ تا ۲۰ در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود و گالری با ۱۰۰ عکس منتخب گشایش می‌یابد. این ۱۰۰ عکس جز در این نمایشگاه در کتاب نیز چاپ می‌شوند. به ۶ برگزیده شامل سه نفر در بخش اصلی هرکدام ۱۰ میلیون تومان و سه نفر در بخش فرعی هر کدام ۶ میلیون تومان جایزه نقدی تعلق می‌گیرد.

فروغی در پایان از برگزاری مراسم تقدیر از ۲ پیشکسوت عکاسی؛ محسن شاندیز و محمد صیاد در جریان مراسم اختتامیه خبر داد.

کد خبر 4804895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha