۲ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۲۶

مهر از اردبیل گزارش می‌دهد؛

نگرانی از افزایش قیمت حمل و نقل/رانندگان تاکسی:حمایت‌ها کافی نیست

نگرانی از افزایش قیمت حمل و نقل/رانندگان تاکسی:حمایت‌ها کافی نیست

اردبیل -با وجود عدم افزایش کرایه حمل و نقل مسافران درون شهری در اردبیل، نگرانی مردم از تداوم نداشتن این روند و یا تسرّی یافتن جو روانی افزایش قیمت بنزین به گرانی سایر کالاها همچنان پابرجاست.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها - مالک پناهی سردی: در پی گران شدن ناگهانی قیمت بنزین و اجرای طرح سهمیه بندی بارها و بارها از سوی مسئولان ملی و استانی عدم افزایش کرایه ناوگان‌های حمل و نقل عمومی و هر گونه جا به جایی درون شهری اعلام شد؛ این موضوع که در صدر اخبار رسانه‌ها نیز قرار گرفته در استان اردبیل نیز نقل محافل شد.

با وجود تأکیدهای مستمر مدیران بر افزایش گشت‌های نظارتی و برخورد جدی با هر گونه تخلف در جا به جایی مسافران، نگرانی شهروندان نسبت به گرانی‌های بعد از اجرای این تصمیم و یا مقطعی بودن چنین روندی همچنان پابرجاست.

پای صحبت شهروندان که می‌نشینیم هر یک نقطه نظرات خاصی در خصوص چگونگی اجرای طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین دارند، هر چند آحاد مردم به خصوص اقشار متوسط و ضعیف جامعه بالاتفاق بر این موضوع تأکید دارند که افزایش قیمت بنزین تاکنون هیچ گونه افزایش کرایه‌ای را در حمل و نقل‌های درون شهری اردبیل به جز موارد خاص نداشته اما چگونگی تداوم این وضعیت همچنان جای بحث است.

از سوی دیگر رانندگان تاکسی در اردبیل نیز با تبعیت از قانون و نرخ اعلامی از سوی اتحادیه تاکسیرانی، ادامه روند قیمت‌گذاری کنونی و عدم افزایش کرایه‌ها را مستلزم فراهم آوردن بسترهای حمایتی بیشتر برای رانندگان می‌دانند؛ حمایت‌هایی که می‌تواند در شرایط سخت اقتصادی ادامه کار برای این قشر تلاشگر را راحت‌تر کرده و به بهبود وضعیت مالی آنان کمک کند.

لزوم پیشگیری از آشفتگی در بازار

وفادار، یکی از شهروندان اردبیلی به خبرنگار مهر گفت: در خصوص کرایه تاکسی‌های درون شهری در اردبیل در حال حاضر مشکل خاصی وجود ندارد ولی دلهره اصلی از آینده تصمیمات مرتبط با کرایه تاکسی‌هاست و امیدواریم با تداوم نظارت‌ها در کنار حمایت از رانندگان تاکسی آشفتگی در بازار به وجود نیاید.

به گفته وی زمانی که فروشندگان قطعات خودروها، لوازم جانبی موجود خود را به واسطه وسایل نقلیه سنگین که با سوخت گازوئیل کار می‌کنند جا به جا می‌کنند، چه دلیلی برای افزایش بهای قطعات خودروها و در ادامه نگرانی از افزایش قیمت‌ها باید وجود داشته باشد؟

یکی دیگر از شهروندان با تأیید عدم افزایش کرایه تاکسی‌های اردبیل در ساعات مختلف شبانه روز، می‌گوید: نظارت بیشتر و برخورداری از نگاه کارشناسی برای بررسی دقیق موضوع ضروری بوده و امیدواریم افزایش قیمت بنزین و اجرای طرح جدید سهمیه بندی، آسیبی به روند قیمت دیگر کالاها وارد نکند.

حمایت از رانندگان تاکسی بیشتر شود

مهدی، راننده مسن تاکسی در اردبیل که سالیان سال در این شغل مشغول به خدمت است، به مهر می‌گوید: طرح‌های حمایتی از رانندگان به مانند توزیع لاستیک نباید با ازدحام جمعیت رانندگان برای تحویل آن همراه شود.

وی بر این اعتقاد است که اجرای طرح‌های سهمیه‌ای برای حمایت از رانندگان باید همراه با برنامه زمانبندی صحیح و بدون اتلاف وقت انجام پذیرد تا رانندگان با تمرکز، آرامش و بدون دلسردی و یا احساس ناعدالتی در زمانبندی اعلام شده برای دریافت اقلام اقدام کنند.

گرانی بنزین و افزایش هزینه‌های رانندگان تاکسی

یکی دیگر از رانندگان تاکسی می‌گوید: گرانی بنزین درآمد ما را افزایش نداد ولی هزینه‌های ما را چرا. حسین این گونه ادامه می‌دهد: با وجود اینکه در کرایه تاکسی‌ها هیچ گونه افزایش قیمتی نداشتیم اما بهای برخی از اقلام ضروری و مورد نیاز خودروها به مانند روغن موتور، دیسک صفحه، لنت ترمز و … افزایش یافته و چنانچه قرار بر ادامه این روند است، امیدواریم در دیگر بخش‌های مورد نیاز نیز رانندگان مورد حمایت قرار گیرند.

دلایل متعدد برای عدم افزایش کرایه تاکسی‌ها در اردبیل

رحیم سعیدی مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اردبیل به خبرنگار مهر می‌گوید: پس از افزایش نرخ بنزین در شهر اردبیل هیچ‌گونه افزایش کرایه نداشته و برای اثبات این ادعا دلایل موجه‌ای وجود دارد.

به گفته وی در تعداد شکایت‌های وارده از سوی مردم نیز افزایش کرایه گزارش نشده به طوری که اگر قبل از اعلام نرخ جدید بنزین روزانه پنج شکایت داشتیم این تعداد از شکایت‌ها افزایش نیافته و نشانگر عدم افزایش خودسرانه نرخ کرایه تاکسی‌ها در اردبیل است.

از ابتدای سال قیمت قطعات و خدمات خودرو افزایش چشمگیری داشته است تا رانندگان تاکسی بیش از گذشته خویشتنداری کنند.

متأسفانه از ابتدای سال قیمت قطعات و خدمات خودرو افزایش چشمگیری داشته است که این افزایش و سیر صعودی بعد از گرانی بنزین سرعت گرفته تا رانندگان تاکسی و حمل و نقل مسافر در اردبیل بیش از گذشته خویشتنداری کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اردبیل از دیگر اقدامات لازم برای مدیریت هزینه‌ها و حمایت از رانندگان اردبیلی خبر می‌دهد. به تعبیر وی در راستای کاهش هزینه‌های رانندگان تاکسی پیگیر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی همچون تاکسی، اتوبوس و مینی بوس هستیم.

پیگیری نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برای کاهش هزینه‌ها

سعیدی ادامه داد: تا شهریورماه سال ۹۶ تعداد ۶۷۶ دستگاه از تاکسی‌های اردبیل نوسازی شد که از این تاریخ به بعد به دلیل عدم پرداخت تسهیلات بانکی و نیز برخی از مسائل داخلی نوسازی حمل و نقل عمومی متوقف شده و در حال رایزنی با بانک‌های عامل استان برای ادامه پرداخت تسهیلات هستیم.

وی از توزیع لاستیک و روغن موتور به قیمت کارخانه در بین رانندگان حمل و نقل عمومی اردبیل خبر داد و گفت: از ابتدای سال تا کنون پنج هزار و ۱۳۰ حلقه لاستیک تاکسی، ۹۰۴ حلقه لاستیک اتوبوس، ۶۸۵ حلقه لاستیک مینی بوس و ۶۶۲ حلقه لاستیک کامیون توزیع شده است.

با توجه به وضعیت اشتغال موجود در استان اردبیل و قرار گیری عموم اهالی منطقه در بین اقشار متوسط و یا کم درآمد جامعه مطالبه اصلی مردم تداوم عدم افزایش قیمت حمل و نقل عمومی و در ادامه کنترل قیمت سایر کالاهای ضروری است؛ از سوی دیگر با توجه به افزایش بهای هزینه‌های جانبی تعمیرات و خدمات خودرو، رانندگان وسائط نقلیه عمومی نیز دارای مطالبات به حقی هستند تا انتظارات از مسئولان برای حمایت‌های بیشتر از رانندگان نیز بیش از گذشته افزایش یابد.

کد خبر 4804977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha