۱۱ دی ۱۳۹۸، ۷:۱۰

در نشستی رسانه‌ای عنوان شد:

اعلام جزئیاتی از تخصیص کاغذ دولتی به ناشران/قیمت‌ها کمتر می‌شود

اعلام جزئیاتی از تخصیص کاغذ دولتی به ناشران/قیمت‌ها کمتر می‌شود

اعضای کارگروه تخصیص کاغذ وزارت ارشاد در نشستی با اهالی رسانه درباره جزئیات تخصیص کاغذ به ناشران توضیحاتی ارائه کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، به دنبال برگزاری نشست خبری معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و طرح پرسش‌هایی درباره کارگروه کاغذ معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، اعضای این کارگروه عصر روز سه‌شنبه در نشستی با اهالی رسانه که در محل اتحادیه تعاونی ناشران سراسر کشور (آشنا) تشکیل شد درباره فرایند فعالیت این کارگروه توضیحاتی ارائه کرد.

در این نشست محمد علی جعفریه نماینده اتحادیه ناشران تهران در این کارگروه، احمد کمالی نژاد نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی اسماعیلی راد دبیر کارگروه حضور داشتند.

مهدی اسماعیلی راد مدیرعامل اتحادیه تعاونی ناشران آشنا در سخنانی عنوان داشت: سامانه‌ای که از سال گذشته برای توزیع کاغذ میان ناشران سراسر کشور طراحی شده است، شبیه سامانه‌ای است که چندین سال است برای ثبت نام ناشران در نمایشگاه کتاب مورد استفاده قرار گرفته است. ناشران در سراسر کشور برای دریافت کاغذ باید وارد سامانه شده و ثبت نام کنند. البته ما ظرف چند ماه آینده به درگاه اداره کتاب نیز متصل خواهیم شد و دیگر نیازی به بارگذاری تصویر مجوز کتابهای نیز از سوی ناشران نیست و تنها درج شماره مجوز ثبت کافی‌است. پس از ثبت‌نام، بر اساس سایز و شمارگان کتاب سامانه نیز مصرف کاغذ را محاسبه کرده و میزان کاغذ تخصیصی را بر اساس خود اظهاری ناشر اعلام می‌کند پس از آن نیز پیش فاکتور صادر می‌شود و ناشر می‌تواند با پرداخت هزینه حواله دریافت کند. در حال حاضر از طریق درگاه الکترونیک متصل به سایت تا سقف ۵۰ میلیون تومان پیش فاکتور را می‌توان پرداخت کرد.

اسماعیلی راد همچنین گفت: ما در تخصیص کاغذ عملکرد سال‌های گذشته ناشر را هم مورد ارزیابی قرار می‌دهیم، البته در کمیته‌ای که از ابتدا برای کاغذ در وزارت ارشاد تشکیل شده بود، تنها عملکرد سال‌های گذشته ناشر ملاک بود، اما در کمیته تخصصی یکی از آیتم‌های ما نظارت بر مصرف است، در مجموع ما درخواست‌هایی را که مشکلی نداشته باشد به صورت صددرصد پاسخ می‌دهیم در صورتی که در شمارگان شمارش شده اظهاراتشان واقعی باشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه گزارش‌های وجود دارد مبنی بر اینکه تعدادی از واردکنندگان کاغذ دولتی زمانی که ارز دولتی را گرفته و کالا را به کشور وارد کردند، از واردات کالا با ارز دولتی سرباز زده و خواستار ارز مبادله‌ای شده‌اند، در بانک مرکزی نیز ارز مبادله‌ای را با آنها ارزان‌تر از قیمت بازار حساب کرده است، اینگونه پاسخ داد: چنین چیزی صحت ندارد نیست، در سال ۹۷ محموله‌های کاغذ زیادی به کشور وارد شد، اما از خرداد ماه امسال بود که آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور بخشنامه‌ای صادر کرد که واردات کاغذ به همان شکل سابق باز گردد و تنها ۴۰ میلیارد مطبوعات و ۴۰ میلیارد نش از کاغذ دولتی بهره‌مند شوند. پس از آن هم بخشنامه‌ای را ابلاغ کردند که کاغذهایی که وارد کشور شده است باید با پرداخت مابه التفاوت با ارز نیمایی ترخیص شوند. ورود این کاغذها به بازار است که این روزها نرخ آن را تعدیل کرده است. در واقع الان قیمت جهانی کاغذ افزایش نداشته است، حتی تا حدودی کاهشی بوده است و مصرف کننده هم اندک است.

محمد علی جعفریه نیز که در این نشست بود در سخنانی گفت: یکسری تجار هستند که سالهاست کاغذ به کشور وارد می‌کنند، وقتی تحریم‌ها شروع شد این افراد در انبارهای خود محموله‌های فراوان کاغذ داشتند، اما درهای انبارها را بستند بودند و حتی در دوره‌ای محموله‌ها را از تهران را خارج کردند و به شهرهای مختلفی از جمله زنجان بردند، تصور شأن این بود که وزارت ارشاد و ناشران نمی‌توانند قیمت کاغذ را پایین بیاورند، ما آن زمان به ناشران گفتیم این کاغذ را نخرید چون کاغذ گران است و ناشران نیز به حرف ما گوش دادند، کاغذ آنها در انبارها ماند. حالا هم که می‌بینند نمی‌توانند در بازار دخالتی داشته باشند ناچار از ورود محموله‌هایشان به بازار شده و برای همین است که از ۲ تا ۳ ماه گذشته که قیمت‌ها کاهش یافته است. حتی در موردی پیش آمده بود که یک تاجر برای فرار از مالیات بخشی از کاغذهای خود را به نام یک ناشر فاکتور زده بود و زمانی که آن ناشر برای محاسبه مالیات خود به اداره مالیات مراجعه کرد، متوجه شد که ۱۴ میلیارد تومان برایش مالیات محاسبه شده است و ما به این مساله رسیدگی و آن تاجران را وادار به پذیرش کارشان کردیم.

در ادامه نشست مهدی اسماعیلی راد با اشاره به جداول آماری توزیع کاغذ گفت: از زمان شکل گیری کارگروه یعنی از از ۵ آبان سال ۹۷ تا ۱۷ تیر ماه سال ۹۸ یعنی قبل از شکل‌گیری کارگروه تخصصی ۱۹۰۵ ناشر درخواست دریافت کاغذ دولتی ثبت کرده اند که تناژ آن به کیلوگرم معادل ۲۰۵۹۰۹۳۲ بوده است، پس از آن یعنی از زمان شکل گیری کارگروه ۱۸ تیرماه ۹۸ تا دوم دی ماه سال جاری ۳۹۶۶ ناشر تقاضای کاغد داشتند و برایشان فاکتور صادر شد که تناژی به اندازه ۹۷۰۱۵۶۳ کیلوگرم هم به آنها توزیع شده است. در مجموع آمار توزیع کاغذ از زمان تشکیل کارگروه کاغذ وزارت ارشاد ۳۰۲۹۲۴۹۴ کیلوگرم بوده است.

اسماعیلی راد اضافه کرد: واردات کاغذ یک بازار رقابتی است. ما با واردکنندگان سالمی همکاری می‌کنیم، برای نمونه وارد کننده ای بوده است که از یک کارخانه در پرتغال کاغذ را بندی ۹۷۰ دلار خریده است، ولی تولید کننده به او گفته است، چون مشتری دائم من هستی هر کیلو ۱۰ دلار به تو تخفیف خواهم داد و این واردکننده این ۱۰ دلار را هم در فاکتور خود ثبت کرده است. یا اکنون موردی داریم که وارد کننده کاغذ بالکی را هر پارت ۷۷۶ دلار پیشنهاد داده است، یعنی ۱۰۰ دلار پایین‌تر از قیمت سایر واردکنندگان، طبعاً حضور این واردکننده، دیگران را کنار خواهد زد و ما با او وارد مذاکره خواهیم شد. این کم لطفی است که بگوییم ارشاد کاغذ را گران‌تر می‌فروشد، اتفاقاً این اتفاق در دوره‌های قبل رخ داده است، مثلاً واردکننده ای کاغذ را کیلویی ۱۸۰۰ دلار آورده بود که با شکل گیری کارگروه تخصصی حاضر شد آن را ۹۰۰ دلار بفروشد.

جعفریه نیز در این خصوص گفت: قبل از این نظارتی بر توزیع وجود نداشت و کاغذ در اختیار دلالان و کاغذ فروشان قرار می‌گرفت، اما در ماه‌های گذشته می‌توان مدعی شد که ۹۰ تا ۹۵ درصد کاغذهای توزیعی به دست مصرف کننده واقعی رسیده است و دیگر ناشران از بازار آزاد کاغذ تهیه نمی‌کنند. به نظر من قیمت کاغذ طی یک ماه آینده ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان برای هر کیلو پایین‌تر هم خواهد آمد. در دوره اول ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد نامه‌ای توسط ۱۵۰ ناشر به امضا رسید که اعلام کردند ما کاغذ یارانه ای نمی‌خواهیم، چون سود کتاب چاپ نکرده آن زمان بیشتر از کتاب چاپ کرده بود. حالا اما ما در کارگروه کاغذ تلاش کردیم به گونه‌ای عمل کنیم که سود کتاب چاپ نکرده بیشتر از کتاب چاپ کرده نباشد. اکنون می‌توان به جرأت ادعا کرد که از بین همه درخواست‌هایی که برای دریافت کاغذ به دست ما می‌رسد ۵ تا ۶ درصد درخواست‌ها غیر واقعی است.

در بخش دیگری از این نشست احمد کمالی نژاد نیز درباره ناشرانی که در این پروسه دچار تخلف شده‌اند نیز گفت: برخی ناشران نماها هستند که کاغذ را در سال ۹۷ گرفته‌اند و آن را فروختند اما الان این ناشران دیگر نمی‌توانند کاغذ بگیرند پرونده‌هایی هم برایشان تشکیل شده است.

در بخش دیگری از این نشست همچنین از سوی مهدی اسماعیلی راد عنوان شد: تاکنون هیچ کاغذی که توسط نهادهای مربوطه از ابزارهای احتکار کشف و شناسایی شده است به سیستم توزیع کاغذ دولتی وارد نشده است تنها ۵۰۰ تن به مطبوعات اختصاص پیدا کرده است.

کمالی نژاد نیز در این باره ادامه گفت: برخی از ناشران بودند که به ما اعلام کردند اگر کاغذها مصادره‌ای است ما این کاغذها را نمی‌خواهیم بنابراین وزارت ارشاد اساساً به دنبال این نرفت که کاغذهای کشف شده را در سیستم توزیع وارد کند.

اسماعیلی راد در پایان سخنان خود در این نشست به درخواست‌های ۱۶ آذر تا ۸ دیماه سال جاری ناشران برای دریافت کاغذ اشاره کرد و گفت ۶۴۴ ناشر از استان‌های کشور به جز قم اصفهان و خراسان در این بازه تقاضای دریافت کاغذ داشتند که این تقاضا در جلسه امروز بررسی می‌شود این جلسات کارگروه ممکن است روزانه، هفتگی یا دو هفته یک بار باشد و از مجموعه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اتحادیه تهران و اتحادیه ناشران سراسر کشور آشنا اعضا در آن حضور دارد.

کد خبر 4812856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      0 0
      قیمت واقعی کاغذها بسیار پایینتر از قیمتی بوده که در کارگروه به تایید رسیده است. این اختلاف چند میلیاردتومنی به جیب چه کسانی رفته است؟