۱۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۲۰

در گفتگو با یک صیاد عنوان شد:

صید و صیادی ظرفیتی بی نظیر برای ایجاد اشتغال در سواحل مکران

صید و صیادی ظرفیتی بی نظیر برای ایجاد اشتغال در سواحل مکران

کنارک - صید و صیادی ظرفیتی بی نظیر برای ایجاد اشتغال پایدار و به تبع آن توسعه سواحل مکران است که نیازمند حمایت بیشتر مسئولین دولتی است.

به گزارش خبرنگار مهر، صید و صیادی یکی از مشاغل سخت اما لذت بخش در شهرستان‌های جنوبی استان سیستان و بلوچستان و در کنار آب‌های نیلگون سواحل مکران است.

از این رو شغل اکثر مردم دو شهرستان چابهار و کنارک که در کنار سواحل مکران زندگی می‌کنند از ایام قدیم تاکنون روی صید و صیادی متمرکز بوده است.

از سوی دیگر با توجه به خطرات دریا و این روزها هم وجود دزدان دریایی که همچنان هم تعدادی از صیادان بلوچستانی در چنگال آنها گرفتار هستند، پرداختن به این شغل نیازمند دلی به معنای واقعی دریایی است. با همه این شرایط و مشکلات همچنان صیادان دریا دل شهرستان‌های جنوبی استان سیستان و بلوچستان جهت امرار معاش خود به دل دریا میزند.

از همین رو خبرنگار مهر به سراغ یکی از صیادان نمونه کشوری که به دلیل استعداد فراوان در صید و صیادی نوین نامش در ایران اسلامی و حتی جهان سر زبان افتاده است، رفته است.

عمر بازرگان نخبه صید و صیادی کشور از دیار دریادلان شهرستان کنارک است که از سوی سازمان شیلات و یونیدو (سازمان جهانی کیفیت و بهبود و حفظ و ذخایر آبزیان دریای) برای کسب تجارب بیشتر به کشور ژاپن اعزام شده است.

متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

لطفاً بیوگرافی زندگی تان و اینکه چطور شد به صید و صیادی نوین علاقه پیدا کردید را برای ما شرح بدهید؟

از دوران کودکی علاقه خاصی به صیادی داشتم به طوری که بعد از ظهرها که تعطیل بودم به همراه بزرگترها به دریا می‌رفتم و در خصوص علاقه به صیادی نوین نیز باید عرض کنم همیشه دوست داشتم صیادان ما از صید سنتی به صید نوین یا همان «لانگ لاین» روی بیاورند.

علت سفرتان به کشور ژاپن چیست؟

همیشه دوست داشتم به کشورهای مختلفی که در زمینه صید و صیادی، نامی سر زبان‌ها دارند سفر کنم و ضمن کسب تجربه، تجارب خود را با صیادان دیگر ایران اسلامی به اشتراک بگذارم.

آیا به عنوان ناخدای لنج هم فعالیت داشته‌اید؟

من اکنون سی و شش سال دارم که ۲۳ سال از آن با صید و صیادی گذشته است و مدتی هم به عنوان ناخدای لنج فعالیت کرده‌ام که تجارب خوبی برایم به همراه داشت.

موفقیت‌های شما در زمینه صید و صیادی چه بوده است؟

در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۹۷ به دلیل تلاش برای ترویج صید و صیادی نوین به ویژه صید «لانگ لاین» به عنوان صیاد نمونه کشوری انتخاب شده‌ام.

آیا با سازمان شیلات ایران همکاری داشته‌اید؟

بله ۱۲ سال است که همواره با سازمان شیلات جمهوری اسلامی ایران همکاری دارم و هر کار تحقیقاتی که این سازمان در دریا داشته است همکاری داشته‌ام و در به هر ماهی و آبزی که آنها در دریا برای کار تحقیقاتی خودشان لازم داشته اند من برایشان فراهم می‌کردم.

انتظار شما به عنوان نماینده صیادان استان سیستان و بلوچستان از مسئولین استانی و کشوری چیست؟

ضمن تقدیر و تشکر از سازمان شیلات ایران و سازمان یونیدو که همواره حامی صیادان هستند اما با توجه به ظرفیت و توانمندی صیادان استان سیستان و بلوچستان و داشتن دریای بکر در سواحل مکران از دولت و مسئولین محترم انتظار داریم حمایت و همکاری بیشتری با صیادان داشته باشند تا در این زمینه به جایگاه واقعی خودمان که همانا رسیدن به جایگاه سایر کشورهای مطرح در زمینه صید و صیادی است، دست پیدا کنیم.

در مجموع آن چیزی که واضح است این است که حوزه شیلات یکی از بخش‌های کم هزینه برای ایجاد اشتغال در جنوب سیستان و بلوچستان است که می‌تواند علاوه بر آمار فعلی، اشتغال را در این منطقه محروم به چند برابر افزایش دهد.

کد خبر 4846045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha