۲۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۱۳

مسئول امور حوزوی دفتر مقام معظم رهبری:

مدیریت حوزه علمیه رسالت الهی است

مدیریت حوزه علمیه رسالت الهی است

مشهد - مسئول امور حوزوی دفتر مقام معظم رهبری گفت: مدیریت حوزه علمیه، پست و مقام نیست بلکه رسالت الهی است، لذا باید قدردان کاری که انجام می‌دهیم باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد محمدیان در اختتامیه اجلاس سراسری مدیران مدارس علمیه خراسان، که ظهر امروز در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در میان شغل‌هایی که وجود دارد، هرکس با چیزی سروکار دارد، اما مهم‌ترین شغل، سروکار داشتن با انسان و از آن مهم‌تر تربیت اوست. از این میان، شما با طلاب سروکار دارید، چراکه طلاب، دغدغه مند امانت‌داری انسان در برابر خداوند هستند.

مسئول امور حوزوی دفتر مقام معظم رهبری افزود: طلبه این دغدغه را دارد که برای قرب به خداوند چه‌کاری انجام دهد و چگونه باید خدمتگزار دین خدا باشد. کسانی که در خدمت این افراد قرار می‌گیرند، شما مدیران مدارس حوزه علمیه هستید.

حجت‌الاسلام محمدیان تصریح کرد: طلاب کسانی هستند که می‌خواهند گوهر وجود خود را تراش دهند تا این گوهرها عده‌ای را به سمت خدا بکشد، و شما کسانی هستید که این گوهرها را تراش می‌دهید. به نظر من شغلی مهم‌تر از این وجود ندارد. این کار ما شغل به معنی رایج نیست، بلکه، این شغل، کاری از صنف انبیا است. مدیر حوزه علمیه کارمند نیست و شأن بسیار بالایی دارد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت حوزه علمیه، پست و مقام نیست بلکه رسالت الهی است، بیان کرد: به همین دلیل باید قدر کار خود را بدانیم. باید بدانیم که کار دل را زبان انجام نمی‌دهد و اگر کسی اهل‌دل نباشد، خدا اجازه نمی‌دهد او وارد قلب دیگران شود. تأثیر گذاشتن بر دیگران، نیازمند ابزاری خاص است.

مسئول امور حوزوی دفتر مقام معظم رهبری افزود: طلبه‌هایی که ما با آن‌ها سروکار داریم، ممکن است اخلاقیاتی داشته باشند که ما آن‌ها را نپسندیم، یا آنکه اشکالاتی داشته باشند. اما این دلیل نمی‌شود که ما خانه دل را خراب کنیم. تا زمانی که امکان اصلاح وجود دارد و دل خانه خداست، باید مدارا کرد. مگر زمانی که ارتباط فرد با خداوند قطع شود. مدیریت حوزه بسیار متفاوت از مدیریت یک اداره و کارخانه است. طلبه‌ها قرار است مردم را با دین خدا تربیت کنند و تربیت این افراد شرح صدر می‌خواهد.

وی با تأکید مجدد بر مدارا کردن، افزود: به دلیل فراوان بودند مشکلات در این راه باید مدارا کنیم، هرچند که وجود سختی و مشکلات، یک سنت الهی است. این کار تا آنجا سخت است که حتی پیامبران ما هم گاهی از شدت سختی امتحانات الهی خسته می‌شدند.

حجت‌الاسلام محمدیان ادامه داد: تمام رسالت حوزه و دین‌داران در، آیه «کلمة الله هی الولیا» خلاصه می‌شود. همه هنر ما در این است که بتوانیم بگوییم دین خدا برترین است و بالاتر از آن وجود ندارد. باید این امر را علاوه بر منظر علمی و دینی در حکومت‌داری خود نیز ثابت کنیم. هنگام تربیت طلبه، آنجا که محیط علمی است، طلبه باید بتواند ثابت کند که کلام خدا بالاترین است و البته این کار بسیار سختی است.

وی افزود: نتیجه آیه‌ای که عرض کردم، پیروزی بر همه ادیان و احقاق حکومت الهی در جهان است. ظرفیتی در دین خدا وجود دارد که می‌تواند جهانی شود و خداوند آن را با قطعیت سه بار در قرآن ذکر کرده است. اما ظرفیت این دین پیامبر (ص)، برخورد شدید با دشمنان خدا، مهربانی با یکدیگر است، آثار سجده که بر چهره‌های این افراد نمایان می‌شود و آنان طالب فضل الهی هستند.

مسئول امور حوزوی دفتر مقام معظم رهبری در انتها بیان کرد: اگر بنا است ما طلبه تربیت کنیم، باید این طلبه‌ها مظهر کلمه خداوند باشند. پس با خداوند این عهد را ببندیم تا انشا الله این کار را در مقام عمل نشان دهیم.

کد خبر 4852154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha