۱۲ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۲۳

فعالان حوزه دانش بنیان مطرح کردند:

دانش بنیان ها کاهنده فاصله صنعت و دانشگاه

دانش بنیان ها کاهنده فاصله صنعت و دانشگاه

شیراز- کاهش فاصله صنعت و دانشگاه، افزایش بهره وری و ایجاد اشتغال مستمر از جمله ویژگی‌های است که دانش بنیان کردن علم به همراه می‌آورد و موجب شکوفایی اجتماعی در تمامی شاخصه‌های می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، چندسالی است که دانش بنیان کردن اقتصاد و علم بیشتر از گذشته مورد توجه این دانشگاه‌ها بوده است و ایجاد مراکز دانش بنیان در کنار دانشگاه‌ها نیز مبین همین موضوع است.

ایجاد پارکهای علم و فناوری موجب شده تا شرکت‌های دانش بنیان در کنار یکدیگر فعالیت‌های مختلفی داشته باشند تا بتوانند نسبت به تجاری سازی ایده‌های خود اقدامات لازم را انجام دهد

برخی از واحدهای تولیدکننده به شرکت‌های دانش‌بنیان معروف هستند از عدم حمایت دستگاه‌های متولی این امر گلایه‌مند بوده و نبود امکانات لازم در راستای تجاری سازی ایده‌ها را به عنوان یکی از سدهای محدود کننده فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان عنوان می‌کنند.

حمایت تا تجاری سازی

یکی از فعالان شرکت‌های دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار مهر این گونه گفت: از جمله نیازهایی که شرکت‌های دانش بنیان به شدت آن نیازمند هستند حمایت‌های مختلف از دستگاه‌های ذیربط است.

میلاد رنجبری در ادامه با بیان اینکه تجاری سازی ایده‌های علمی اصلی ترین هدفی است که واحدهای دانش بنیان به دنبال آن هستند و ادامه داد: یکی از معضلاتی که شرکت‌های دانش بنیان در راستای تجاری سازی ایده‌های خود با آن مواجه هستند عدم بازاریابی مناسب و حمایت بخش‌های سرمایه گذار است.

او اضافه کرد: از این رو در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به عنوان مولد بخش خصوصی می‌تواند با تسهیل روند سرمایه‌گذاری نقش مؤثری در تجاری سازی ایده‌های شرکت‌های دانش بنیان داشت.

این فعال شرکت‌های دانش بنیان در خصوص ارتباط دانشگاه با صنعت نیز تاکید کرد: دانشگاه و صنعت آنگونه که باید همچنان نتوانستند ارتباط مناسبی با یکدیگر داشته باشند از این رو شرکت‌های دانش بنیان می‌توانم کاهنده مناسب برای فاصله ارتباط دانشگاه و صنعت و همچنین تولید کالاهای جدید باشند.

پتانسیل‌های دانشگاه شیراز در اختیار شرکتهای دانش بنیان

رئیس دانشگاه شیراز در بازدید استاندار فارس از روند اجرایی ساخت دانشکده فناوری‌های نوین گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی که دانشگاه شیراز در راستای تجاری سازی و همچنین حمایت از شرکت‌های دانش بنیان دارد تمامی پتانسیل‌های این دانشگاه در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد.

حمید نادگران تاکید کرد: یکی از ایده‌هایی که در دانشگاه‌های نسل سوم به مورد پیاده‌سازی قرار گرفته حضور دانشگاه‌های نوین در محیط‌های دانشگاهی است از این رو با ایجاد پردیس فناوری در دانشگاه شیراز شاهد رشد و بالندگی شرکت‌های دانش بنیان در کنار دانشگاه شیراز هستیم.

وی با تاکید بر خروج دانشگاه‌ها از فضای سنتی بیان کرد: از جمله اهدافی که دانشگاه‌های نسل سوم به دنبال آن هستند خروج از غذاهای سنتی دانشگاهی و ایجاد محیطی پویا و فعال برای رشد و بالندگی در کنار تجاری سازی ایده‌های علمی است.

او خاطرنشان کرد: حضور شرکت‌های دانش بنیان در فضاهای دانشگاهی ثمرات زیادی دارد که از جمله این سمت را می‌توان به بهره مندی از ظرفیت‌های علمی دانشگاهی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد.

زنجیره فناوری از دانشگاه ایجاد می‌شود

رئیس پارک علم و فناوری فارس نیز در این مراسم گفت: زنجیره‌های فناوری از دانشگاه‌ها ایجاد می‌شوند و در راستای ایجاد زنجیره‌های فناوری باید از ظرفیت‌های علمی و نیروی انسانی که در دانشگاه‌ها وجود دارد بهره کافی برده شود.

وی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه از این جهت دارای اهمیت است که ایجاد فضای کار اشتراکی برای شرکت‌های دانش بنیان ضمن ایجاد طوفان فکر روند حرکت و تولید کالا توسط شرکت‌های دانش بنیان را سرعت می بخشد.

ذوالقدر ادامه داد: تسهیلات مختلفی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌گردد و شرکت‌هایی هم که در پردیس‌های فناوری موجود در دانشگاه شیراز مستقر می‌شوند از این تسهیلات بهره‌مند خواهند شد.

کد خبر 4868133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha