۲۶ فروردین ۱۳۹۹، ۱۶:۱۰

یادداشت مهمان؛

«روز جهانی هنر» و مبارزه جهانی با ویروس کرونا

«روز جهانی هنر» و مبارزه جهانی با ویروس کرونا

فریدون فربود معتقد است در این مبارزه جهانی برای مقابله با ویروس کرونا بیش از هر زمان اهمیت و جایگاه هنر و هنرمند بر آنها که منکر تأثیرگذاری هنر و هنرمندان بودند، مشخص شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، روز ۱۵ آوریل مصادف با ۲۶ فروردین به عنوان «روز جهانی هنر» نامیده شده است. به همین مناسبت فریدون فربود هنرمند و دبیر جشنواره بین‌المللی «هنر برای صلح» یادداشتی در مورد این روز در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

«به بهانه روز جهانی هنر

۱۵ آوریل مصادف با ۲۶ فروردین روز جهانی هنر است.

هنر بخش مهمی از تجربه بشری است و استفاده از توانایی و تخیل در خلق آثاری که می‌توان آنها را با دیگران به اشتراک گذاشت و هنرمند کسی است که روح خویش را در یکی از قالب‌های هنری دمیده و سعی می‌کند با مضامینی مختلف روایت‌هایش را در گونه‌ای از هنر به شهروندان ارائه کند.

امروزه رسالت یک هنرمند دیدن و به تصویر کشیدن حقایق جامعه است، واقعیت‌هایی که به چشم افراد عادی قابل درک و یا بی اهمیت است و در جامعه جهانی هنرمند معاصر مبارزی است برای کاستن از درد و رنج انسان‌ها و تسکین آلام بشری که در تکاپو برای خلق سوال و یا یافتن پاسخ به پرسش‌هایی در زمینه چیستی‌ها و چرایی‌های زندگی، تلاش می‌کند و از مسیر هنر در ایجاد زیبایی و نشاط روحی به انسان سرگشته در کسالت‌های روحی و روانی و اسیر در چنگال بلایی عالم گیر و ویروسی جدید مدد رسان خواهد بود.

در این هجوم تصاویر آخرالزمانی از جهان که با احساساتی از مرگ، زندگی، انسانیت، خشم، نوع دوستی و … آمیخته شده، خواندن کتابی ناب، نگاه به مجسمه‌ای خیره به ابدیت، تماشای آنلاین نقاشی ای اکسپرسیو، دیدن فیلمی از قرن هجدهم و یا حتی شنیدن صدای حزن آلود یک ملودی و یا بسیاری آثار دیگر، همه و همه تحمل دردها و مشقات زندگی در این دوران را بر ما راحت تر کرده است و در این مبارزه جهانی برای مقابله با ویروس کرونا بیش از هر زمان اهمیت و جایگاه هنر و هنرمند را بر آنها که منکر تأثیرگذاری هنر و هنرمندان بودند مشخص کرده است. پس شاید زمان آن رسیده باشد که به طور شایسته به هنر و هنرمندان که روزی‌های جهانی (۱۵ آوریل و ۲۵ اکتبر) برای آنها ثبت شده است، احترام گذاشت و هنر را پاسداشت و روز هنر را تبریک گفت.

روز جهانی هنر بر همه هنرمندان مبارک»

کد خبر 4900625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha