۲۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۶:۲۶

در دیدار مشترک مطرح شد؛

علاقه‌مندی دانشجویان بلاروس به زبان و فرهنگ ایران

علاقه‌مندی دانشجویان بلاروس به زبان و فرهنگ ایران

علاقه‌مندی دانشجویان بلاروسی به زبان فارسی و فرهنگ ایران و اسلام از جمله مواردی بود که در دیدار رایزن فرهنگی ایران در بلاروس با رئیس دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه دولتی بلاروس مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالقاسم مختاریان رایزن فرهنگی ایران در بلاروس با ویکتور گنادوویچ شادورسکی رئیس دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه دولتی بلاروس (ب.گ.او)، دیدار، بحث و مذاکره کرد.

مختاریان در این‌دیدار به طرح مباحثی درباره برگزاری کلاس‌های آزاد آموزش زبان فارسی در سال تحصیلی جدید، برگزاری جلساتی برای آشنایی با مراکز علمی و دانشگاهی دو کشور از طریق ویدئو کنفرانس، برگزاری کارگاه‌های ایرانشناسی برای دانشجویان و علاقه‌مندان، فرصت‌های مطالعاتی برای دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری، ارائه بورس تحصیلی به نخبگان و اعطای پژوهانه به طرح‌های پژوهشی که در حوزه اسلام‌شناسی، ایرانشناسی و زبان و ادب فارسی نگاشته می‌شود، پرداخت.

رایزن فرهنگی کشورمان در بلاروس درباره برگزاری کلاس‌های آزاد آموزش زبان فارسی گفت: این کلاس‌ها با موفقیت در دانشگاه تربیت معلم بلاروس برگزار شدند و از آنجا که زبان فارسی، یکی از زبان‌های اجباری برای دانشجویان شرق‌شناسی است، پیشنهاد می‌شود تا برای تقویت این امر، کلاس آزاد در دانشکده برپا شود. برای برگزاری هر چه بهتر این کلاس‌ها، از هیچگونه مساعدتی دریغ نخواهد شد. از آن جمله می‌توان به تهیه کتاب‌های آموزشی برای زبان‌آموزان که از طریق بنیاد سعدی دریافت می‌شود، اشاره کرد.

وی در ادامه سخنان خود، به برگزاری جلساتی به منظور آشنایی با مراکز علمی و دانشگاهی دو کشور و معرفی ظرفیت‌های همکاری از طریق ویدئو کنفرانس اشاره کرد و گفت: برای آشنایی هر چه بهتر دانشگاه‌ها و مراکز علمی دو کشور، امکان تعاملات بیشتر از جمله برگزاری کارگاه‌های ایرانشناسی برای دانشجویان و علاقه‌مندان نیز بوجود خواهد آمد.

مختاریان همچنین، آمادگی دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را برای امکان ارائه فرصت‌های مطالعاتی برای محققان و دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری درباره موضوع ایرانشناسی، اسلام‌شناسی و زبان و ادب فارسی اعلام کرد.

رایزن فرهنگی ایران همچنین درباره ارائه بورس‌های تحصیلی به نخبگان نیز دانشگاه‌های ایران آمادگی پذیرش دانشجویان ممتاز در مقاطع مختلف تحصیلی با اولویت مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های آموزش زبان و ادبیات فارسی، ایرانشناسی، علوم انسانی و معارف اسلامی را دارند.

شادورسکی، رئیس دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه دولتی بلاروس هم در سخنانی، گفت: در شرایط حال حاضر می‌بایست از تمام ظرفیت‌های موجود به منظور گسترش روابط دانشگاهی استفاده کرد.

وی افزود: تمام تلاش‌ها به منظور پویا نگاه داشتن حوزه ایرانشناسی انجام می‌شود. در حال حاضر برای دانشجویان ترم دوم و چهارم دو گروه آموزشی مشغول هستند و برای ترم اول نیز در حال ثبت نام دانشجو هستیم. دو تن از دانشجویان دانشکده افسری در ترم دوم دانشکده بین‌الملل، زبان فارسی می‌آموزند. در فضای دانشکده افسری، جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری دوست معرفی می‌شود. این دانشجویان همچنین موظف هستند غیر از زبان فارسی، زبان‌های دیگری نیز بیاموزند.

رئیس دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه دولتی بلاروس همچنین، به برگزاری کلاس‌های آزاد آموزش زبان فارسی اشاره و علاقه‌مندی دانشجویان برای یادگیری زبان و فرهنگ ایران اشاره کرد.

کد خبر 4971153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha