۲۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۱۶

امضای تفاهم نامه اجرای طرح کاپ با وزارت علوم

امضای تفاهم نامه اجرای طرح کاپ با وزارت علوم

تفاهم نامه همکاری برای اجرای طرح کاپ میان سازمان مدیریت پسماند و شهرداری منطقه ۲ با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منعقد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، تفاهم نامه همکاری برای اجرای طرح کاپ میان سازمان مدیریت پسماند و شهرداری منطقه ۲ با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منعقد شد.

در این جلسه که با حضور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم و معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند برگزار شد، رسول کشت پور شهردار منطقه ۲ به پیگیری یک ساله مدیریت شهری برای اجرای طرح کاپ اشاره کرد و گفت: طبق قانون ۲۲ سازمان و وزارت خانه نسبت به موضوع پسماند مسئولیت دارند، اما هرگاه از زباله و لزوم مدیریت آن صحبت به میان می آید، اذهان به سمت شهرداری هدایت می شود. این در حالی است که اگر مشارکت دیگر سازمان ها نباشد، نمی توان از شهرداری انتظار موفقیت داشت.

وی اضافه کرد: واقعیت این است که روش فعلی برخورد با پسماند، روش مدرنی نیست و همین امر هم پدیده زباله گردی را به وجود آورده است. برای تغییر این رویه، شهرداری تهران به سوی وزارت خانه ها دست دراز می کند و امیدواریم با اجرای طرح کاپ بتوانیم در نظام مدیریت پسماند تحول ایجاد کنیم.

انفعال دانشگاه های کشور در موضوع پسماند

در ادامه، هایده شیرزادی فعال محیط زیست و اکولوژیست با انتقاد از انفعال دانشگاه ها در موضوع پسماند عنوان کرد: در تمام دنیا این دانشگاه ها هستند که برای کاهش پسماند و به صفر رساندن آن برنامه ریزی می کنند، در حالی که در ایران دانشگاه ها یکی از تولیدکنندگان زباله محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه به عنوان یک فعال محیط زیست انتظار دارم دانشگاه ها به این موضوع ورود کنند، تصریح کرد: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند برای کاهش تولید زباله از مجموعه‌ای از فعالان محیط زیست دعوت کرده و حالا نوبت دانشگاه است که به این جریان بپیوندد.

به گفته شیرزادی؛ در حال حاضر تمام بار پسماند در تهران بر دوش شهرداری قرار دارد و این در حالیست که وزارت صمت به راحتی و بدون توجه به ابعاد محیط زیستی برای تولیدکنندگان مجوز صادر می کند.

وی در پایان تصریح کرد: در شرایطی که روزانه ۵۵ هزار تن زباله تولید و تنها ۱۰ درصد از این میزان بازیافت می شود، وزارت علوم مهم ترین مرجعی ست که با آگاه سازی شهروندان می تواند تغییرات مهمی را رقم بزند.

۴ میلیون دانشجو می توانند سفیر کاپ باشند

محمدتقی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم نیز در پایان این جلسه با اشاره به اقدامات محیط زیستی این سازمان گفت: برای کاهش مصرف کاغذ از یک سال و نیم گذشته مقرر کردیم تا تنها یک نسخه از پایان نامه دانشجویان چاپ شود و مابقی به شکل الکترونیک ثبت شوند. علاوه بر این، استفاده از ظروف یکبار مصرف را در دانشگاه ها محدود کردیم، به طوری که در یکی از دانشگاه های زنجان، مصرف این محصول به صفر رسیده است.

وی طرح جداسازی مخازن پسماند خشک و تر در برخی از دانشگاه ها و مذاکره برای راه اندازی دانشگاه های سبز را از دیگر اقدامات وزارت علوم معرفی و عنوان کرد: تلاش می کنیم تا مفاد تفاهم نامه را به تمام دانشگاه ها تسری دهیم و امکانات لازم برای فرهنگ سازی و تامین بودجه را فراهم کنیم. واقعیت این است که ۴ میلیون دانشجوی کشور با آموزش طرح کاپ می توانند این مفاهیم محیط زیستی را به خانواده هایشان منتقل کنند.

پس از وزارت خانه های ارتباطات، تعاون و رفاه اجتماعی و امور خارجه، وزارت علوم چهارمین وزارت خانه ایست که به طرح کاپ پیوست.

کد خبر 5000908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha