۳۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۴۸

۳ شهریورماه؛

کرسی رویکرد اجتماعی به فناوری؛ ضرورت‌ها و استلزامات برگزار می‌شود

کرسی رویکرد اجتماعی به فناوری؛ ضرورت‌ها و استلزامات برگزار می‌شود

کرسی علمی ترویجی رویکرد اجتماعی به فناوری؛ ضرورت‌ها و استلزامات سوم شهریورماه در دفتر تهران پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، رشد سریع فناوری و تغییرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همراه با آن و تأثیراتش در زیست آدمی طی چند سال گذشته، بر اهمیت پژوهش در مورد جامعه‌شناسی علم و فناوری تأکید می‌ورزد.

فناوری یکی از موضوعات کاوش‌نشده در علوم اجتماعی است. جامعه‌شناسی می‌تواند از طریق ایجاد بستر و زیرساخت لازم جهت توسعه علم و فناوری به توسعه کشور ادای وظیفه کند؛ زیرا توسعه جز از طریق علم و فناوری میسر نخواهد بود. بنگاه‌های اقتصادی برای افزایش بهره‌وری و بقا در بازار، به روزآمد کردن فناوری‌های خود نیاز دارند. در این زمینه فعالیت‌های تحقیقاتی نقش مهمی در جذب فناوری‌های جدید و نوآوری ایفا می‌کنند.

جامعه‌شناسی فناوری به چند امر مهم می‌پردازد: ابتدا به شناخت امر فناوری روی می‌کند و پیشاپیش زیرساخت‌های لازم را جهت توسعه آن فراهم می‌آورد. جامعه‌شناسی فناوری از طریق شناخت صحیح جامعه و شناخت فناوری‌های مورد نیاز در جهت افزایش بهره‌وری از فناوری یاری می‌رساند. همچنین در جامعه‌شناسی فناوری، موانع اصلی توسعه فناوری شناسایی و پیشنهادهایی در جهت رفع موانع ارائه می‌شود.

پرسش‌هایی که در این کرسی طرح می‌شوند، عبارت است از:

- پیشینه مطالعات علم و فناوری، تعریف، ویژگی‌ها و هدف‌های جامعه‌شناسی علم و فناوری چیست؟
- چه رویکردهایی در حوزه جامعه‌شناسی فناوری مطرح است؟
- انقلاب علمی و فناوری و پیشرفتهای اجتماعی توسعه فناوری و مراحل رشد آن چگونه بوده و آثار اجتماعی انتقال فناوری و نقش تجهیز نیروی انسانی چیست؟
- رابطه دین و فناوری چگونه است و چه نظریاتی در این حوزه مطرح است؟
- وضعیت فناوری در ایران قبل از انقلاب اسلامی چگونه بوده است؟
- فناوری در ایران پس از انقلاب اسلامی چه وضعیتی را سپری کرده است؟
- تاریخ مطالعات علم و فناوری، مرحله رشد و موانع آن، انتقال و پیامدهای اجتماعی و فرهنگی فناوری در ایران چیست؟
- رویکردهای نظری علما و اندیشمندان حوزه علمیه به پیشرفتهای علم و فناوری‌های جدید چیست؟

مهدی نصیری عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه این کرسی را ارائه خواهد کرد و یاسر خوشنویس محقق و نویسنده در حوزه جامعه شناسی تکنولوژی و معز خادم حسینی مدرس درس جامعه شناسی تکنولوژی از ناقدین این کرسی هستند. احمد عباسی فرد عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هم دبیری این نشست را برعهده دارد.

این کرسی دوشنبه ۳ شهریورماه ماه از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در دفتر تهران پژوهشگاه حوزه و دانشگاه واقع در خیابان انقلاب، بین قدس و وصال شیرازی، کوچه اسکو، پلاک ۴ برگزار می‌شود.

علاقه مندان می‌توانند از طریق این لینک به صورت مجازی از این کرسی بهره مند شوند.
 

کد خبر 5004220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha