۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۲۹

جزئیات طرح شهید سلیمانی در مبارزه با کرونا اعلام شد

جزئیات طرح شهید سلیمانی در مبارزه با کرونا اعلام شد

شیراز - رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس جزئیات اجرای طرح سپهبد شهید سلیمانی در مبارزه با کووید ۱۹ در این استان را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر فرخ بهارلویی گفت: از ابتدای شیوع بیماری کووید ١٩ سپاه و بسیج در کنار دانشگاه علوم پزشکی، گروه‌های جهادی، خیرین و اقشار مختلف مردم قرار گرفت.

او ادامه داد: همکاری سپاه و بسیج با دانشگاه علوم پزشکی شیراز منجر به انعقاد ٤ تفاهم‌نامه شد که همه آنها عملیاتی و منجر به پشتیبانی مناسب از بیمارستان‌های کرونایی شده است. بهارلویی گفت: هیئت اندیشه ورز جامعه پزشکی کشور با آسیب شناسی و شناسایی خلاءها متوجه شد که در دو حوزه کمتر به این بیماری توجه شده است. ابتدا اینکه باید قبل از مراجعه بیمار به مراکز درمانی با شناسایی بیمار، اطرافیان و محل‌های تردد ورود کنیم. دوم اینکه بی مارنی که دوره درمان خود را در بیمارستان طی کرده بودند، علیرغم اینکه همچنان ناقل هستند، رها شده‌اند و با وارد به محیط‌های اجتماعی امکان انتقال به دیگران را افزایش داده‌اند.

رئیس بسیج حامعه پزشکی استان فارس خاطرنشان کرد: نتیجه این مباحث ارائه طرح شهید سلیمانی بود که به وزارت بهداشت تقدیم شد و نهایتاً به تصویب از سوی آن وزارتخانه و ابلاغ برای اجرا در سراسر کشور انجامید. او ادامه داد: جلسات مختلفی در فارس برای اجرای این طرح برگزار و ابلاغ طرح در یکم آذرماه انجام شد در این طرح استاندار رئیس قرارگاه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز معاون قرارگاه و فرمانده سپاه فرمانده عملیات معرفی شدند.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس، با یادآوری اینکه برای اجرای طرح شهید سلیمانی در فارس، محلات به ٨٦٢ بلوک تقسیم شده و کار در حال مدیریت و تیم‌ها بنا به نیاز هر محله قابل تغییر است، اجرای این طرح در سه فاز را یادآور و متذکر شد: فاز نخست، فاز مراقبتی محسوب می‌شود که خود به دو بخش تخصصی و غیرتخصصی تقسیم شده است. در بخش غیرتخصصی جوانان بسیجی محلات تحت آموزش قرار گرفتند.

بهارلویی اضافه کرد: بسیحیان در محلات به شکل روزانه، آمار بیماران مثبت را از مراکز ١٦ ساعته و دانشگاه علوم پزشکی دریافت کرده و بلافاصله تماس‌ها با خانواده بیمار را در دستور کار قرار می‌دهند و در صورتی که نیاز باشد آموزش‌های لازم را به بیمار و اعضای خانواده او ارائه داده و غربالگری از خانواده بیمار و محل کار هم انجام می‌شود.

او با بیان اینکه وظیفه تیم‌های مراقبتی در این طرح، احوال پرسی روزانه از بیماران است، گفت: البته اگر بیماری در فردی اوج بگیرد به تیم تخصصی که شامل ٤ پرستار و یک پزشک متخصص است، معرفی شده و در صورت نیاز به ویزیت در منزل، پزشک مراجعه می‌کند.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس گفت: رصد مشکلات معیشتی و کاری بیماران درگیر با کرونا و حمایت از آنها نیز در فاز دوم این طرح تعریف و سراهای محله در محلات برای قرنطینه افرادی که شرایط حضور در منزل ندارند، مجهز شده است.

بهارلویی به فاز نظارتی این طرح هم اشاره و اضافه کرد: نظارت مستمر بر صنوف محله توسط بسیجیانی که از سوی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آموزش دیده‌اند به طور مستمر انجام می‌شود.

به گفته رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس تاکنون به یک هزار و ۷۸۹ بیمار کرونایی توسط این تیم‌ها سرکشی انجام شده است. همچنین بیش از ١٥ هزار تماس تاکنون با بیماران انجام شده و بیش از ٩٥ درصد بیماران سیر طبیعی را طی کرده‌اند.

بهارلویی به تشکیل ٥٣٥ تیم نظارتی برای اجرای این طرح در استان هم اشاره و بیان کرد: تاکنون یک هزار و ۸۳۸ مرکز مورد بازرسی این تیم‌ها قرار گرفته است.

او تعداد افراد فعال در اجرای این طرح را ۶ هزار و ۸۰۰ بسیجی ذکر و عنوان کرد: خوشبختانه به واسطه اجرای این طرح، تعطیلی‌های به موقع و افزایش سطح آگاهی مردم شاهد کاهش تعداد مبتلایان، بستری و فوتی‌ها طی سه هفته اخیر هستیم و لیست انتظار بیمارستان‌های فارس اکنون به صفر رسیده است.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس با تاکید براینکه اگر همکاری فرابخشی وجود نداشته باشد، کنترل بیماری به سختی انجام خواهد شد لذا قطع زنجیره انتقال نیازمند همراهی مردم است، خواستار اعمال محدودیت‌های سخت‌گیرانه، پیش و بعد از شب یلدا شد.

کد خبر 5095819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha