۱۴ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۱۸

به همت وابستگی فرهنگی و کنسولی ایران در استانبول؛

بزرگداشت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت برگزار شد

بزرگداشت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت برگزار شد

مراسم بزرگداشت اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی با حضور گروه‌های مختلف مردمی، دوستداران و عاشقان اهل بیت(ع) در استانبول برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به همت وابستگی فرهنگی ایران در استانبول، مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت شهید سلیمانی برگزار شد.

این مراسم با حضور برخی از ایرانیان مقیم و کارکنان نهادهای جمهوری اسلامی ایران در استانبول در محل سرکنسولگری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در فضای روباز برگزار شد.

در این مراسم جواد معبودی‌فر سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول طی سخنانی ضمن خیرمقدم به حضار و مهمانان مراسم، فرا رسیدن ایام فاطمیه و همچنین اولین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی را تسلیت گفت.

معبودی‌فر حضور چند میلیونی مردم در تشییع جنازه حاج قاسم و هم رزمانش را نشان‌دهنده جایگاه رفیع این شهدا در نزد انسان‌های آزادی‌خواه خواند. سرکنسول کشورمان در استانبول با اشاره به این نکته که شهید سلیمانی در آخرین سفر خود به عراق جهت تحویل پاسخ نامه عربستان به دولت عراق توسط آمریکا به شهادت رسید بر حضور فعال حاج قاسم سلیمانی در عرصه دیپلماسی به موازات عرصه نظامی تأکید کرد.

سخنران بعدی مراسم حجت الاسلام فرید عصر امام جماعت مسجد ایرانیان استانبول بود که ضمن تسلیت ایام فاطمیه و شهادت حاج قاسم سلیمانی، ایشان را یکی از فداکارترین سربازان جهان اسلام و شهید راه مبارزه با کفر جهانی دانست.

این سخنران خاطرنشان کرد: حاج قاسم سلیمانی از مصادیق اولیا الله بود که چهل سال در میدان جهاد در معرض شهادت بود. این شهید بزرگوار تمام عمرش را وقف اسلام و جاری کردن حکم خداوند متعال کرد. خداوند متعال نیز توفیق شهادت را نصیبش ساخت و حیات ابدی و جاودانی را به او مرحمت کرد.

حجت الاسلام فرید عصر ادامه داد: شاخص‌ترین و مجاهدترین کسی که در برابر تروریسم ایستاده بود و نقش مهمی در امحای تروریسم در سوریه و عراق داشت شهید سردار سلیمانی بود. حاج قاسم یک فرد نبود، یک امت بود، یک جریان بود، یک مکتب بود و این مکتب باقی خواهد ماند.

پس از اتمام سخنرانی آیدین آلتای از شعرای ترک به شعرخوانی پرداخت و شعری را در وصف و مدح محور مقاومت و سردار شهید سلیمانی خواند.

سپس ابراهیم شرن از علمای اهل بیت (ع) ترکیه به سخنرانی پرداخت. شرن به نمایندگی از اتحادیه علمای جعفری ترکیه (جابر) ایام فاطمیه و شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و همراهانش را تسلیت گفت.

این سخنران با تأکید بر اینکه عبودیت در برابر خداوند متعال و تأسی از امام حسین (ع) شهید سلیمانی را سلیمانی کرد تا جایی که امپریالیسم و عوامل آن در منطقه در مقابل سردار دل‌ها زانو زدند و ایشان را به طرز ناجوانمردانه‌ای به شهادت رساندند. این شهدا متعلق به یک منطقه یا جغرافیای خاص نیستند و متعلق به تمامی کسانی هستند که به ارزش‌های اسلامی اهمیت می‌دهند. جبهه مقاومت همچنان زنده است و مسلمانان بایستی در مقابل امپریالیسم متحد باشند. هدف امپریالیسم ایجاد نفاق بین مسلمانان از طریق ایجاد تفرقه به اسم مذهب است.

آخرین سخنران مراسم قدیر آکاراس رئیس انجمن علمای اهل بیت ترکیه (اهلادر) بود که ضمن تسلیت ایام فاطمیه و نیز اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی بر جایگاه مقاومت تأکید کرد و اظهار داشت: با انقلاب اسلامی مقاومت اسلامی در سرتاسر منطقه پخش شد. مقاومت اسلامی یک مکتب است. شهید قاسم سلیمانی کسی است که در این مکتب پرورش یافت. این مکتب که در خاورمیانه مثل آتشفشان فوران کرد مبتنی بر حقانیت بود و شخصی و جناحی نبود. در کنار اینها زهد، تقوا، فراست و جهاد حاج قاسم یک درس است که ما باید یاد بگیریم.

آکاراس ادامه داد: حاج قاسم در خاورمیانه به استثمار دویست ساله پایان بخشید و با صهیونیسم و امپریالیسم مبارزه کرد. شهید قاسم سلیمانی نعمتی بود که خداوند به ما عطا کرد. از دست دادن این شهیدان ضایعه بزرگی است. اما در سایه این شهیدان جبهه مقاومت در منطقه شکل گرفته و در سایه این مقاومت در آینده صهیونیسم و امپریالیسم مجبور خواهند شد از منطقه خارج شوند. این مراسم به صورت زنده از شبکه‌های تلویزیونی چهارده و قدس تی وی ترکیه و همچنین کانال یوتیوب وابستگی فرهنگی ج. ا. ایران در استانبول پخش شد.

کد خبر 5112544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha