۲۰ دی ۱۳۹۹، ۲۰:۴۴

در نشست خبری مطرح شد؛

دانشگاه یزد در ردیف ۸ دانشگاه جامع برتر کشور

دانشگاه یزد در ردیف ۸ دانشگاه جامع برتر کشور

یزدـ رئیس دانشگاه یزد از رتبه بندی بیش از ۲ هزار دانشگاه از ۱۰۲ کشور جهان توسط ISC خبر داد و گفت: دانشگاه یزد در بین دانشگاه‌ها جامع شرکت کننده از ایران رتبه هشتم را کسب کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم برید لقمانی روز شنبه در نشستی خبری با اشاره به رتبه‌بندی دانشگاه‌ها توسط ISC اظهار داشت: ۲ هزار و ۱۸۲ دانشگاه از ۱۰۲ کشور جهان در این رتبه بندی شرکت کردند که دانشگاه یزد از بین ۴۶ دانشگاه جامع شرکت کننده از ایران، رتبه هشتم را کسب کرد.

وی با اشاره به اینکه اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه یزد، نقش بسیار مهمی در کسب رتبه‌های دانشگاه یزد توسط انجمن‌ها و سازمان‌های مختلف دارد، افزود: دانشگاه یزد یک دانشگاه جوان ۳۲ ساله است و در مقایسه با برخی دانشگاه‌های پرقدمت و صاحب‌نام توانسته به خوبی بدرخشد.

برید لقمانی با اشاره به اینکه رتبه بندی ISC در ابتدا ویژه کشورهای مسلمان بود، یادآور شد: از سال ۲۰۱۹ این رتبه بندی جهانی شد و ۴۳ دانشگاه کشور در این رتبه بندی شرکت کردند که ۲۳ دانشگاه حائز رتبه شدند و دانشگاه یزد رتبه ۱۳ را کسب کرد.

رئیس دانشگاه یزد ادامه داد: امسال از کشور ایران ۴۶ دانشگاه در این رتبه بندی شرکت کردند که دانشگاه یزد رتبه هشتم را از آن خود کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه رسالت دانشگاه‌ها به تدریج تغییر کرده است، افزود: پردیس‌های دانشگاه یزد در گذشته فقط آموزشی بود اما اکنون پردیس فناوری نیز در دانشگاه راه اندازی شده که در رتبه بندی‌ها بسیار کمک کننده و البته حلقه برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه است.

تلاش برای تبدیل دانشگاه یزد به دانشگاه نسل ۳ و ۴

برید لقمانی تاکید کرد: یکی از اهداف ما، رسیدن به دانشگاه نسل ۳ و ۴ یعنی دانشگاه کارآفرین و دانشگاهی است که بتواند در حوزه رفع مشکلات شهر، منطقه و استان خود گام بردارد که این امر در راستای رسالت‌های اجتماعی دانشگاه‌ها، در دانشگاه یزد نیز دنبال می‌شود.

رئیس دانشگاه یزد تصریح کرد: بر همین اساس ایجاد کانون‌های تفکر یک نیاز اجتماعی است که اکنون محقق شده و تلاش طرح مشکلات کانون‌های تفکر و پیدا کردن راهکار برای اولویت‌های استان توسط افراد صاحب‌نظر و پژوهشگر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد دانشجویان خارجی دانشگاه یزد نیز بیان کرد: طی دو سال گذشته بالغ بر ۴ هزار درخواست از خارج از کشور برای تحصیل در دانشگاه یزد داشته ایم.

برید لقمانی در پاسخ به سوال مهر در مورد وضعیت ظرفیت‌های خالی دانشگاه یزد نیز اظهار داشت: حداقل ظرفیت‌های دانشگاه در رشته‌های مختلف پر شده اما سیاست ما این بود که میزان پذیرش ۱۴ هزار دانشجو را کاهش دهیم و به سمت کیفی سازی آموزش‌ها برویم که در این راستا طرح ارتقا کیفیت آموزشی در دانشگاه یزد تدوین شده و به زودی اجرایی خواهد شد.

رئیس دانشگاه یزد ادامه داد: البته تکمیل ظرفیت‌ها بر اساس نیاز بازار به رشته‌های تحصیلی نیز انجام می‌شود و وزارت علوم نیز این موضوع را در پذیرش دانشجو مدنظر قرار داده است.

راه‌اندازی ۵ کانون تفکر در دانشگاه یزد

مشاور رئیس دانشگاه یزد نیز در این نشست با اشاره به اینکه کانون‌های تفکر در دانشگاه یزد راه اندازی شده و فعالیت بسیار خوبی را آغاز کرده اند، اظهار داشت: کانون‌های تفکر اقتصاد دانش بنیان، آب، شهر هوشمند، سلامت اجتماعی و گردشگری با حضور صاحبنظران برگزار می‌شود و اولویت‌های استان مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای رفع مشکلات این حوزه‌ها، راهکار ارائه می‌شود.

حسین افراسیابی عنوان کرد: این کانون‌ها در حال ایجاد گفتمانی در سطح استان هستند و در ضمن در استان مسئله یابی می‌کنند، راهکارها را نیز به طور علمی و از نگاه همه جانبه‌گرانه‌ای مورد بررسی قرار می‌دهند.

دوره‌های مشترک تحصیلات تکمیلی دانشگاه یزد با دانشگاه‌های اروپایی

مدیر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه یزد نیز در این نشست با بیان اینکه شبکه سازی علمی در دانشگاه یزد بسیار مورد توجه است، اظهار داشت: در صدد تقویت شبکه سازی علمی در این دانشگاه هستیم.

محمدعلی حداد عنوان کرد: کرونا گرچه تهدیدی برای سلامت مردم بود اما در برخی حوزه‌ها، فرصت مغتنمی ایجاد کرد که از آن جمله می‌توان به فراهم کردن بستر همکاری‌های بین دانشگاهی اشاره کرد.

وی افزود: در این دوران، اولین دوره مشترک تحصیلات تکمیلی دانشگاه یزد با دانشگاهی در آلمان برگزار شد و سه دانشجوی دانشگاه یزد توانستند مدرک دوگانه دریافت کنند.

حداد بیان کرد: با چند دانشگاه دیگر نیز در آینده نزدیک تفاهمنامه این نوع همکاری‌ها را امضا خواهیم کرد.

وی در مورد مهاجرت نخبگان نیز اظهار داشت: گرچه آمار مهاجرت نخبگان تا حدی افزایش یافته اما باید توجه داشت که آمار بازگشت آنها نیز افزایش یافته است.

کد خبر 5118026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha