۲۰ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۳۰

در میزگرد «شعر و ادبیات انقلاب اسلامی» مطرح شد؛

نیاز به ورود جدی شعرای انقلابی به حوزه مطالبه گری احساس می شود

نیاز به ورود جدی شعرای انقلابی به حوزه مطالبه گری احساس می شود

قزوین - شعرای برجسته قزوینی با بیان اینکه بعد از انقلاب سعی شد شعر و شاعر در کنار مردم و مشکلات آنها باشد تاکید کردند: نیاز به ورود جدی شعرای انقلابی به حوزه مطالبه گری احساس می شود.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: میزگرد «شعر و ادبیات انقلاب اسلامی» صبح دوشنبه با حضور اسماعیل سکاک، حسن صیاد و همچنین سید محمد حسین ابوترابی از شعرای برجسته استان قزوین در دفتر خبرگزاری مهر برگزار شد.

اسماعیل سکاک از شعرای استان قزوین در این میزگرد با بیان اینکه شعر قبل و بعد از انقلاب را به دو دوره متفاوت تقسیم کرد، اظهار کرد: در شعر پیش از انقلاب به عشق‌های زمینی و تفکر مبتذل توجه می‌شد اما پس از انقلاب اسلامی شعر به یک دگردیسی دچار شد و شاهد حرکت شعر به سمت جریان سازی در جامعه بودیم.

وی افزود: پس از انقلاب حتی اگر عشق هم در شعر بیان شد سعی شد این عشق یک عشق الهی باشد تا در شعر هم شاهد پرتو عنایات الهی باشیم.

این شاعر برجسته قزوینی ادامه داد: هدایت روحی و روانی امام خمینی (ره) و دل سپردگی اسماعیل‌هایی که ابراهیم زمان خود را یاری می‌کردند باعث شد ادبیات ما به سمت ادبیات پایداری حرکت کند.

شعر پس از انقلاب توانسته در لابلای مردم و در میان آنها زندگی کند

وی ادامه داد: نگاه شعرا به شعر پس از انقلاب اسلامی به یک نگاه نافذ تبدیل شد و حرکت شعر در این دوره یک حرکت رو به جلو بوده و همچنان این حرکت ادامه دارد.

سکاک عنوان کرد: شعر پس از انقلاب توانسته در لابلای مردم و در میان آنها زندگی کند و از مردم و واقعیت‌های زندگی او دور نشود و این یک ویژگی بزرگ برای شعر دوره انقلاب اسلامی است و نیاز است که امروز نیز استمرار داشته باشد.

وی اضافه کرد: کلیدواژه‌هایی همچون جهاد، دفاع مقدس، مقاومت، ظلم ستیزی، مبارزه و عدالتخواهی باعث رونق شعر انقلاب شد.

شاعر برجسته قزوینی با بیان اینکه ادبیات پایداری همان ادبیات انقلاب است، گفت: این ادبیات را فقط در عرصه حماسی جنگ نباید دید بلکه در عرصه‌های مختلف خود را به نمایش گذشته و در تمام موقعیت‌های حساس کشور در کنار مردم سعی کرده ادبیاتی برجسته از خود در قالب شعر به تصویر بکشد.

چاپ کتاب شعر شهید سلیمانی تنها در ۲۰ جلد

وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های شعر در دوره انقلاب اسلامی با بیان اینکه در دوره‌ای برگزاری جشنواره‌های شعر رشد خوبی داشت و توانست زمینه رشد شعرا را فراهم کند، اظهار کرد: نباید نگاه رشد به شعرا به تهران محدود شود بلکه باید این نگاه فراگیر شده و تمام کشور دیده شود.

سکاک با بیان اینکه حمایت از شعرای انقلابی نباید تنها در حرف باشد، گفت: کتاب شعر «شهید سعید» که برای حاج قاسم سلیمانی است به دلیل نبودن بودجه تنها ۲۰ جلد منتشر شد و طبیعتاً انگیزه‌ای برای شعر و شاعر باقی نمی‌ماند.

انقلاب روح تازه ای در شعر دمید

سید محمد حسین ابوترابی نیز در این نشست گفت: پیش از انقلاب شاعران به دو طیف معترض و طرفداران جنبش‌های اعتراضی و بخش دیگری به دنبال مسائل جنسی و روزمره مردم تقسیم می‌شدند.

وی افزود: هرچند این افراد در نوع سبک صاحب سبک بودند اما در از نظر محتوایی غنی نبودند و در مقابل شعر با معیارهای ارزشی نیز در انزوا بود و در سکوت و تنهایی سروده می‌شد.

این شاعر قزوینی ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی جریانی شکل گرفت و شاعران شعر انقلاب به معنای واقعی حرکتی نوین ایجاد کردند به طوری که روح تازه ای در شعر اهل بیت و ارزش‌های انسانی دمیده شد و از نظر کمیت و محتوا نیز شعر دچار تفاوت جدی شد.

وی با بیان اینکه شاعر امروز باید به دنبال مطالعه باشد تصریح کرد: یکی از ایرادت به شعرای جوان انقلابی این است که شعرا باید اهل مطالعه و آموزش باشند و خود را ارتقا دهند.

مدیران رویکرد خود را به شعر انقلابی تغییر دهند

ابوترابی برگزاری جشنواره شعر فجر را گامی خوب دانست اما در نقدی جدی عنوان کرد: امروز جشنواره شعر فجر در دست عده‌ای خاص قرار گرفته و فقط یک حلقه خاص در این جشنواره ظهور و بروز دارند.

وی با بیان اینکه این جشنواره به خوبی نتوانسته در طی سال یک جریان در بین شعرا ایجاد کند بیان کرد: یکی از رسالت‌های جشنواره فجر آسیب شناسی شعر انقلاب اسلامی در طی سال است تا بتواند زمینه رشد و اعتلای شعرای جوان را فراهم کند.

این شاعر قزوینی ادامه داد: استعداد یابی و کارگاه‌های آموزشی نیاز امروز شاعران جوان است تا بتوان این شاعران را از نظر فنی و تکنیکی ارتقا داد.

وی تصریح کرد: همانطور که به شاعران می‌گوئیم باید از نظر تکنیکال تغییر جدی داشته باشند، مدیران نیز باید رویکرد خود را به شعر تغییر دهند.

در ایام کرونا چه کسی سراغ شاعران را گرفتند؟ حمایت از شاعران تنها به کلام و شعار تبدیل شده است

ریشه شعر انقلاب در اسلام و ارزش‌های آن است

حسن صیاد از دیگر شعرای برجسته قزوینی نیز در این نشست با بیان اینکه شعر انقلاب ریشه در شعر پایداری دارد، اظهار کرد: با وقوع انقلاب اسلامی، انقلابی در فرهنگ و فکر روی داد و ظهور و بروز آن را در شعر نیز می‌توان دید و حتی باعث ظهور و پیدایش شعر آئینی شد.

وی افزود: ریشه شعر انقلاب در اسلام و ارزش‌های آن است و فرهنگ مردم ایران نیز همواره بر پایه ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم و حتی مشکلات و ناملایمات‌ها است و طبیعتاً این فرهنگ در شعر شعرای ایرانی خود را به نمایش گذاشته است.

این شاعر قزوینی گفت: هر وقتی و در هر برهه‌ای از زمان به سمت اداری شدن و نگاه بوروکراسی به پدیده‌های انقلابی داشتیم جواب کمتری گرفتیم و شعر نیز از این قائده مستثنی نبوده است.

وی با نقد به جشنواره‌های شعر در سطح کشور اظهار کرد: نمی‌توان جشنواره‌ها را بی تأثیر در رشد دانست اما ان جایگاهی که باید داشته باشند را ندارند و این قابل قبول نیست.

صیاد با اشاره به اینکه شعر از مهمترین ابزار بیان واقعیت‌ها و پیگیری موضوعات است افزود: زبان شعر ظرفیت‌هایی دارد که زبان نثر با خود ندارد و با ظرافت‌هایی که دارد می‌تواند مشکلات را بهتر مطرح کند.

وی عنوان کرد: انتظار داریم همه شعرای آئینی و انقلابی به حوزه مطالبه گری و بیان مشکلات به حق مردم ورود کنند اما برخی ملاحظه کاری‌ها این اجازه را از شاعر می‌گیرد و این پسندیده نیست.

این شاعر قزوینی بیان کرد: انقلاب اسلامی یک تحول در شعر ایجاد کرد و می‌توان گفت شعر انقلاب اسلامی محصول یک انقلاب در شعر است.

برای تقویت شعر به یک جبهه فرهنگی مقاومت و قدرتمند نیازمندیم

وی با اشاره به اینکه از همه ظرفیت‌های و توان خود برای تقویت شعر استفاده نکرده‌ایم، تاکید کرد: شاعر باید فرزند زمانه خود باشد تا شعر او بتواند انقلاب را به سمت آرمان‌ها سوق دهد و نباید امروز شعری را مطالعه کنیم که اگر ۵۰۰ سال پیش نیز سروده می‌شد فرقی نمی‌کرد.

صیاد ادامه داد: برای تقویت شعر به یک جبهه فرهنگی مقاومت و قدرتمند نیازمندیم تا بتوان شعر را به جایگاه اصلی خود رساند.

وی گفت: تکریم از شاعران انقلابی و مخصوصاً تقویت شاعران جوان باید در دستور کار قرار بگیرد تا ظرفیت جریان انقلابی در حوزه شعر تقویت شود.

این شاعر قزوینی تصریح کرد: اولویت بندی مسئولان در حوزه شعر می‌تواند باعث رفع محرومیت‌ها شده و زمینه تقویت شعر ارزشی در جامعه را فراهم کند.

وی ادامه داد: امروز شعرای جوان رشد خوبی از نظر ساختاری و فنی در حوزه شعر داشتند و نباید آنها را دارای فاصله زیادی با شعرای بزرگ ابتدای انقلاب دانست.

صیاد در پایان با بیان اینکه شعر امروز از نظر محتوا و مضامین جای کار دارد و باید توانمند تر شویم، یادآور شد: یکی از آفت‌های امروز دچار غرور شدن شاعران جوان است و این غرور مانع از رشد است و امیدواریم شعرای جوان خود را بی نیاز از مطالعه و آموزش نبینند.

کد خبر 5142096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha