۲۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۲۴

دبیر ستاد نقشه علمی کشور :

وزارت علوم ظرف ۴ ماه باید نتیجه فاز اول ساماندهی را ارائه دهد

وزارت علوم ظرف ۴ ماه باید نتیجه فاز اول ساماندهی را ارائه دهد

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: وزارت علوم موظف شد بازخورد فاز اول ساماندهی را ظرف ۴ ماه جمع بندی کرده و به ستاد نقشه ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه ۱۵۰ شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور برگزار شد، منصور کبگانیان، در حاشیه این جلسه گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخیرا در مصوبه آمایش آموزش عالی، بخش ساماندهی دانشگاه‌ها، مؤسسات و مراکز را کلید زده است.

وی با اشاره به اجرای فاز اول طرح ساماندهی آموزش عالی ادامه داد: وزیر علوم تحقیقات و فناوری گزارشی در این خصوص خدمت مقام معظم رهبری ارائه داده‌اند، قرار شد، بر اساس مصوبه آمایش و تأکیدات مقام معظم انقلاب، هماهنگی‌هایی دقیق بین وزارت علوم و ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور برقرار شود.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با اشاره به نتیجه تصمیمات در فاز اول ساماندهی آموزش عالی گفت: از ۸۸ مؤسسه، مشمول طرح ساماندهی در وزارت علوم، ۱۶ مؤسسه که واجد شرایط نبودند، تصمیم گیری شد که به صورت قطعی ساماندهی شوند و این ساماندهی در قالب انحلال و یا ادغام با سایر مؤسسات نیست بلکه این مؤسسات به سایر مؤسسات الحاق می‌شوند.

وی افزود: منظور از الحاق این است که اگر دانشگاه یا مؤسسه تک جنسیتی وجود داشته باشد، به همان صورت تک جنسیتی باقی می‌ماند، مکان فیزیکی مؤسسه تغییری نمی‌کند و حتی ردیف بودجه آن‌ها هم حفظ می‌شود و وزارت علوم برای این موضوع آئین نامه مفصلی تدوین کرده است. تاکنون در قالب طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی هیچگونه انحلال و یا ادغام دانشگاهی نداشته‌ایم.

وی افزود: از واحدهای ویژه خواهران، تعداد ۵ مورد به دلیل اینکه به هیج وجه دارای حداقل شاخص‌ها و معیارهای موافقت اصولی یک دانشگاه نبودند.

کبگانیان افزود: یکی دیگر از این دانشگاه‌ها که ویژه خواهران بود، مجوز موافقت قطعی آن به موافقت اصولی تبدیل شد و با توجه به حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی از دانشگاه‌های تک جنسیتی، مقرر شد زمانی برای آن‌ها در نظر گرفته شود که شاخص‌ها و تعداد اعضای هیأت علمی را به حداقل لازم برسانند. البته وزارت علوم هم نیاز است که همکاری و پشتیبانی لازم را انجام دهد.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: درباره دانشگاه صنعتی بیرجند هم بحث و بررسی شد، وزیر علوم اعلام کرد، هیأتی به این دانشگاه اعزام شده تا شرایط آن‌ها بررسی شده و، بعد از اعلام نتیجه توسط هیأت مذکور، تصمیم گیر ی می‌شود آیا موافقت قطعی باقی بماند یا تبدیل به موافقت اصولی شود و یا به فاز دوم ساماندهی منتقل شود.

کبگانیان افزود: وزارت علوم هم موظف شد طی چهار ماه گزارش اجرایی شدن و بازخورد اولیه در ارتباط با این موضوع و بحث مأموریت گرایی دانشگاه‌ها را به ستاد نقشه ارائه دهد. مأموریت گرایی بحث بسیار مهمی است، ما نمی‌توانیم مجوز دانشگاهی را لغو کنیم بدون اینکه اطلاع داشته باشیم چه رشته‌هایی و با چه هدف و مأموریتی در این دانشگاه وجود داشته‌اند.

کبگانیان تاکید کرد: وزارت علوم موظف شد بازخورد فاز اول ساماندهی را ظرف ۴ ماه جمع بندی کرده و به ستاد ارائه داده و با بحث مأموریت گرایی تطبیق دهد که برای فاز دوم آماده باشند اگر این مرحله تأیید شد ۳ ماه فرصت دارند که وارد فاز دوم شوند.

کبگانیان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری افزود: در پایان این جلسه نیز بر حضور حداکثری دانشگاهیان در انتخابات تاکید شد. همچنین احکام جدید دبیر کمیسیون سلامت و پزشکی که کمیسیون تازه تاسیسی در ستاد نقشه است، صادر شده و به دکتر شمس اردکانی ارائه شد.

کد خبر 5236178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
      0 0
      چرا فهرست دانشگاه های مشمول الحاق و ادغام منتشر نمیشه؟ چرا متن مصوبات اطلاع رسانی نمیشه؟ این پنهانکاری برای چیه؟