۲۸ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۵۱

مهر گزارش می‌دهد؛

سامانه اسکان نیازمند توجه بیشتر/ فعلا یارانه خانواری قطع نشده است

سامانه اسکان نیازمند توجه بیشتر/ فعلا یارانه خانواری قطع نشده است

اگر چه در سامانه املاک و اسکان فرصت دو ماهه برای ثبت اطلاعات ملکی خانوارها تعیین شده بود، اما به دلیل ضعف اطلاع رسانی وزارت راه، ستاد ملی کرونا این فرصت را تا پایان مهر ماه تمدید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نگاهی به جزئیات مصوبه ستاد ملی کرونا که محور آن حمایت از مستأجران از طریق تمدید خودکار قراردادهای اجاره و پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن از سوی بانکهاست، نشان می‌دهد در این مصوبه علاوه بر اعطای تسهیلات ودیعه مسکن و نیز تعیین سقف اجاره بها (در تهران، ۲۵، کلانشهرها ۲۰ و سایر شهرها ۱۵ درصد) الزام به درج اطلاعات سکونتی در سامانه املاک و اسکان نیز تا پایان مهر ماه تمدید شده است.

بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، فاز خود اظهاری سرپرستان خانوار از ۱۹ فروردین‌ماه سال جاری آغاز و مهلت ۲ ماهه برای آن تعیین شد که این مهلت در روز چهارشنبه ۱۹ خرداد به اتمام می‌رسید اما بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا در روز شنبه ۲۲ خردادماه، مهلت اعلامی تا پایان مهرماه سال جاری تمدید شد.

سامانه اسکان؛ مهمترین زیرساخت اطلاعاتی برنامه ریزی بخش مسکن

بر اساس تبصره ۸ الحاقی به ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم (مصوب آذرماه ۱۳۹۹ در مجلس یازدهم)، مالکان واحدهای مسکونی تمام کشور اعم از شهری و روستایی موظفند، اطلاعات املاک تحت تملک خود را با تعیین نوع بهره‌برداری، حداکثر ظرف مدت ۲ ماه پس از انتشار دستورالعمل مربوطه، در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت کنند.

در همین رابطه، وزارت راه‌وشهرسازی ابتدای سال جاری در اطلاعیه‌ای با اشاره به آغاز بازه زمانی فاز خود اظهاری در سامانه املاک و اسکان از ۱۹ فروردین‌ماه سال جاری تأکید کرد: «کلیه سرپرستان خانوارها اعم از شهری و روستایی، مالک و مستأجر و تمامی مالکین واحدهای مسکونی مکلفند اطلاعات محل سکونت (اقامتگاه) و املاک تحت مالکیت خود (با مالکیت‌های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی) را ظرف مدت ۲ ماه از تاریخ ۱۹/‏۰۱/‏۱۴۰۰‬ در سامانه املاک و اسکان کشور درج نمایند.»

کارشناسان معتقدند، در کنار امکان بهره‌برداری از داده‌های سامانه املاک و اسکان به منظور شناسایی خانه‌های خالی و عملیاتی‌کردن قانون مالیات بر خانه‌های خالی، پایگاه داده مذکور، ابزار مؤثری در برنامه‌ریزی حوزه مسکن و شهرسازی و نیز اخذ سایر پایه‌های مالیاتی نظیر مالیات بر ثروت و خانه‌های لوکس محسوب می‌شود.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی پیشتر در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره اهمیت این سامانه گفته بود: مردم اطلاعات ملکی خود را در سامانه املاک و اسکان درج کنند تا وزارت راه و شهرسازی یک بار برای همیشه بتواند نیازمندی‌های بخش مسکن اعم از تعداد واحدهای موجود، تعداد خانوارهای مستأجر، تعداد واحدهای مسکونی مورد نیاز و… را احصا و برای این بخش (مسکن)، برنامه ریزی کند.

ضمانت‌های اجرایی قانون‌گذار؛ یارانه نقدی مالکانی که اطلاعاتی ملکی خود را ثبت نکنند، قطع می‌شود

بررسی‌ها نشان می‌دهد، در ماده ۷ تبصره الحاقی مذکور، قانون‌گذار به منظور پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی لازم برای مشارکت هم‌وطنان در تکمیل اطلاعات سامانه املاک و اسکان آورده است:

«پس از پایان مهلت خوداظهاری، دستگاه‌های اجرایی مکلفند، خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، خدمات ناشی از اعمال سیاست‌های حمایتی، یارانه‌ای، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت نام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آن را صرفاً با اخذ کد ملی و بر اساس کد پستی یا شرح نشانی یکتای درج شده مربوط به اقامتگاه اصلی آنان در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه کنند.»

سامانه اسکان نیازمند توجه بیشتر/ فعلا یارانه خانواری قطع نشده است

فعلاً هیچ سرپرست خانواری که اطلاعات خود را درج نکرده، از لیست یارانه بگیران حذف نشده است

با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد تا کنون خانواده‌ای از لیست یارانه نقدی حذف نشده و احتمالاً اولتیماتوم‌هایی که به خانوارها داده شده، تا پایان شهریور امسال تمدید می‌شود.

به نظر می‌رسد در صورتی که خانوارها تا پایان مهر ماه امسال نسبت به ثبت اطلاعات ملکی خود مبادرت نکنند، مشمول جریمه‌های مذکور در قانون مالیات‌های مستقیم قرار خواهند گرفت.

کد خبر 5237967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • امیر IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
      105 3
      خسته نشدید اینقدر مردم رو تهدید کردید.وزیر راه و شهرسازی میگه مردم در این سامانه ثبت نام کنند تا مشکل مسکن برای همیشه حل شه یعنی تا حالا آمار تعداد خونه ها رو نداشتید پس سند مالکیت که به مردم میدید الکیه.پس بخاطر همین تا حالا هیچ کاری نکردید.بخدا آدم خندش میگیره.
    • مینا IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
      113 0
      وزیر راه و شهر سازی بیشتر منظورش اینه که زودتر ثبت نام کنید تا ما هم گرفتن مالیات را آغاز کنیم.یعنی از اوضاع مردم و نیازمندی ها خبر ندارید.نمیدونید چقدر بدبخت بیجاره و بیخانمان دارید.
    • جلیلی IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
      116 1
      نام سامانه اسکان را به سامانه مالیات زورکی تغییر دهید.بیشتر به کاربردش میاد.اینقدر هم همه چیو رو وارونه جلوه ندید این سامانه جهت کمک به اقشار کم درآمد نیست با هدف اخذ مالیات از خونه های خالی و بعضا خالی نشون دادن خونه های پر مردم جهت اخذ مالیاتهای کلان راه اندازی شده.شما به فکر مسکن مردم نیستید
    • جلیلی IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
      134 1
      اکر به فکر مسکن مردم بودید قیمت مصالح سرسام آور گران نمیشد.ادعای کمک به مسکن مردم را به مردم القا نکنید وقتی هدفتان از راه اندازی سامانه املاک چیزی به جز مالیات نیست.چرا داشتن دو تا خونه ۵۰ متری در یک شهر اگر یکی را اجاره ندی خونه خالی حساب میشه ولی اگر ویلای ۱۰۰۰ متری در شهر دیگر باشه معافه.
    • جلیلی IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
      124 0
      نمایندگان مجلس به فکر خودشون بودن که بابت ویلاشون مالیاتی نپردازن.این قانون سراسر تناقضه و تبعیض بین قشر ضعیف و غنی در آن موج میزنه.هیچ عدالتی هم در آن دیده نمیشه.
    • تینا IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
      128 0
      ان شاءالله که مردم با اتحادشون به نمایندگان مجلس میفهمانند که هر طرحی رو نباید مطرح کنند و نباید شعور مردم را به سخره بگیرند و نباید سفره مردم را کوچک کنند.در سامانه املاک که قصدی بجز گرفتن مالیات ندارد ثبت نام نکنید
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
      160 1
      طرح مالیات برخانه خالی، پر از ایراد و اشکال و غیر اجرایی است و تا اصلاح نشود قابلیت اجرا ندارد. دلیلی که اوردید درست نیست. مشکل ضعف اطلاع رسانی و تبلیغ نیست، مشکل متن قانونه که هر چیزی رو خالی میشناسه! حق اعضای خانوار و معلولین و بازنشستگان و مجردین و جانبازان رو نادیده گرفته. و هدف جیب مردمه.
      • زهرا IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
        77 0
        قانون قبلی را به نفع خودشان تغییر دادن تا هر طوری شده فقط ازقشر ضعیف مالیات بگیرند
      • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
        6 0
        دقیقا من هر جور فکر می کنم بهتره پرش نکنم. یعنی چی یه خارجی می تونه یه خونه داشته باشه برای خودش ولی من ایرانی چون مجردم نمی تونم!
    • احمد IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
      144 0
      طرح خوبی نیست
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
      151 0
      طرح مالیات برخانه خالی، پر از ایراد و اشکال و غیر اجرایی است و تا اصلاح نشود قابلیت اجرا ندارد. دلیلی که اوردید درست نیست. مشکل ضعف اطلاع رسانی و تبلیغ نیست، مشکل متن قانونه که هر چیزی رو خالی میشناسه! حق اعضای خانوار و معلولین و بازنشستگان و مجردین و جانبازان رو نادیده گرفته. و هدف جیب مردمه.
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
      127 0
      طرح مالیات برخانه خالی، پر از ایراد و اشکال و غیر اجرایی است و تا اصلاح نشود قابلیت اجرا ندارد. دلیلی که اوردید درست نیست. مشکل ضعف اطلاع رسانی و تبلیغ نیست، مشکل متن قانونه که هر چیزی رو خالی میشناسه! حق اعضای خانوار و معلولین و بازنشستگان و مجردین و جانبازان رو نادیده گرفته. و هدف جیب مردمه.
    • کامران IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
      124 1
      کسیکه تعداد زیادی واحد تجاری و اداری داره مشمول مالیات نمیشه.واقعا قانون مالیات بر خانه های خالی کلی ایراد داره.
    • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
      116 0
      اینقدر مردم رو تهدید کردید.وزیر راه و شهرسازی میگه مردم در این سامانه ثبت نام کنند تا مشکل مسکن برای همیشه حل شه یعنی تا حالا آمار تعداد خونه ها رو نداشتید پس سند مالکیت که به مردم میدید الکیه.
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
      84 0
      مالیات برخانه خالی، پر از ایراد و اشکال و غیر اجرایی است و تا اصلاح نشود قابلیت اجرا ندارد. دلیلی که اوردید درست نیست. مشکل ضعف اطلاع رسانی و تبلیغ نیست، مشکل متن قانونه که هر چیزی رو خالی میشناسه! حق اعضای خانوار و معلولین و بازنشستگان و مجردین و جانبازان رو نادیده گرفته
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
      98 0
      این قانون پر از ایراده وبرای گرفتن مالیات از مردم وضع شده واسمش خانه های خالیه چرا مالکان حقوقی نباید ثبت نام کنن؟ چرا برای فرزندان پسر بزرگ از ۱۸ سال حقی قائل نشده طرف یه واحد برای فرزندش تهیه کرده تا وقت ازدواجش فکرش راحت باشه بایستی مالیات بده؟ اینقدر مردم اذیت نکین و بهنرین کار اینه که کس ثبت نک
      • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
        86 0
        زهرا سعیدی باید پاسخگو باشه بابت این بی عدالتی ها
      • محمد IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
        87 0
        باید برای هر همسر و فرزند و فرقی بین دختر و پسر هم نباشد شخص بتواند خانه داشته باشد
    • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      88 0
      طراح مبارزه با سوداگران مسکن زهرا سعیدی نماینده مجلس دهم در یک گفتگوی خبری از وجود فردی که ۲۵۰۰ خونه داره و خیلی های دیگه میگه ولی آخر سر میان سراغ کسیکه یه خونه اضافه داره و حرفی از بانکها و سلاطین مسکن نمیشه.زهرا سعیدی باید پاسخگو باشه با این طرحش که مجلس یازدهم بضرر مردم تصویبش کرد
      • احسان IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
        84 0
        هرچي سنگه براي پاي لنگه
      • علي IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
        87 0
        هيچ پولداري به فكر بي پول ها نميباشد با اين كار فقط قيمت اجاره ها را بالا بردن
    • محمد IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      90 0
      خانه ما دوبلکس میباشد وکلا 80متر است به پارکینگ و اتاق خوابها 2تا کدپستی دادن وباوجود خالی نبودن خالی محسوب میشود.
      • علی IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
        81 0
        نمایندگان محترم قانون را باید اصلاح کنند وهرسند یک کدپستی را درنظر بگیرند تا درحق شما اجحاف نشود.
    • هدی IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      63 0
      زهرا سعیدی باید پاسخگو باشد چرا در برنامه تلویزیونی از فردی که ۲۵۰۰ خانه داردنام برد ولی نتیجه طرح ایشان در مجلس مردم عادی که یک خانه دارند و یا خانه ای چند طبقه در پایین شهر دارند را جهت اخذ مالیات هدف قرار داده.
      • زیبا IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
        43 0
        زهرا سعیدی نماینده مجلس دهم آب در آسیاب سوداگران ریخت و طرحی پیاده کرد که از قشر ضعیف هم مالیات گرفته شود.متراژهای پایین در این قانون در پایین شهر هم از مالیات در امان نیستند.این نهایت بی عدالتی است.ایشان باید پاسخگوی مردم عادی باشد.
      • سعید IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
        41 0
        زهرا سعیدی باید پاسخگوی بی عدالتی در حق مردم عادی باشد چرا باید مالیات سوداگران و بانکهایی که خانه احتکار کرده اند بر گردن افرادی که یک خانه اضافه در شهر خود دارند بیفتد.
      • ایرانی IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
        26 0
        حق با شماست چرا مالیات لاکچریها و افرادی که چندصدتا خونه دارند هم باید بر گردن مردم عادی بیفتد.خسته شدیم از این قانونهای تبعیض آمیز
    • ثابت قدم IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      60 0
      مطالبه مردم اصلاح قانون مالیات بر خانه های خالی که تبعیض و بی عدالتی در آن فراوان است.نمایندگان مجلس به خود بیایند و مالیات را نیز به مخارج مردم اضافه ننمایند که در نهایت موج نارضایتی به خودشان برمیگردد.