با یک اظهارنظر نسنجیده؛

برنامه دیدار سران کره جنوبی و ژاپن زیر سوال رفت

برنامه دیدار سران کره جنوبی و ژاپن زیر سوال رفت

برنامه دیدار رو در روی سران ژاپن و کره جنوبی به علت اظهارات جنجال برانگیز دیپلمات ژاپنی درباره رئیس جمهور کره جنوبی احتمالاً عملی نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه ژاپنی «یومیوری» در گزارشی نوشته بود که همزمان با آغاز بازی های المپیک توکیو در روز جمعه هفته جاری، «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی به این شهر سفر و نشستی با «یوشیهید سوگا» نخست وزیر ژاپن برگزار خواهد کرد. اما هر دو کشور امروز دوشنبه اعلام کردند که این دیدار نهایی نشده است علی الخصوص که دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی از «مانع دقیقه آخری» جهت لغو این دیدار یاد کرد.

این در حالی است که به نوشته رویترز، کره جنوبی واکنش خشمگینانه و اعتراض شدید خود را علیه توکیو در پی اظهارات دیپلمات ژاپنی مستقر در سفارت این کشور در شهر «سئول» پایتخت کره جنوبی اعلام کرد. منابع خبری گزارش کرده بودند که این دیپلمات تلاش های رئیس جمهور کره جنوبی برای بهبود روابط با توکیو را به انجام عملی منافی اخلاق توسط مون جائه این تشبیه کرده است.

جنجال دیپلماتیک اخیر باعث تشدید اختلاف در روابط شکننده بین دو کشور بر سر مسائلی شامل مناقشات سرزمینی و مسائل تاریخی دوران جنگ شده و بر اینکه بازی های المپیک توکیو بتواند مناسبتی برای آغاز همکاری های منطقه ای بین دو کشور باشد، سایه تردید افکنده است.

گزارش روزنامه یومیوری همچنین ذکر کرده است که مون و سوگا قرار بود درباره مسائلی که برای نسل ها روابط بین دو کشور را در تنگنا قرار داده است، بحث کنند. این مسائل شامل کار اجباری کره ای ها در کارخانه های ژاپنی و بردگی جنسی زنان کره ای در دوره تسلط امپراتوری ژاپن بین سال های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ میلادی و لزوم عذرخواهی توکیو و پرداخت غرامت از بابت این موضوع است.

گزارش این روزنامه همچنین از تصمیم توکیو برای جایگزین کردن دیپلمات این کشور در سئول خبر داده است. «کاتسونوبو کاتو» دبیر ارشد کابینه دولت ژاپن گفته است که دولت این کشور به دیپلماتش جهت این اظهارات هشدار داده و آن را «نامناسب» خوانده است.

کاتسونوبو گفت: این اظهارات از زبان یک دیپلمات نامناسب و بسیار تاسف برانگیز است.

وی همچنین اضافه کرد که هنوز تصمیم قطعی برای دیدار بین رهبران کره جنوبی و ژاپن گرفته نشده است اما چنانچه مون جائه این بخواهد دیداری داشته باشد، ژاپن در این زمینه مساعدت می کند.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی نیز در همین زمینه در بیانیه ای گفته است: هنوز مشخص نیست که سفر به ژاپن و دیداری انجام شود چرا که اقدام رضایت بخشی از طرف ژاپن درباره مانع دقیقه آخری بر سر راه اجرای نشست صورت نگرفته است.

سوگا در این ماه با اشاره به اینکه به سئول بستگی دارد که پاسخی برای مشکلات ارائه کند، گفته بود که روابط بین ژاپن و کره جنوبی «بسیار دشوار» است.

کد خبر 5261270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha