۲۸ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۰۶

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خبر داد؛

تجهیز۷۰هزارهکتار اراضی کشاورزی آذربایجان غربی به شبکه آبیاری نوین

تجهیز۷۰هزارهکتار اراضی کشاورزی آذربایجان غربی به شبکه آبیاری نوین

ارومیه - رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: از ابتدای اجرای طرح سیستم های نوین آبیاری در استان، ۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به شبکه های آبیاری تحت فشارتجهیز شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر کرامتی پیش از ظهر دوشنبه در جلسه ستاد آبیاری تحت فشار استان اظهار کرد: از این میزان، ۳ هزار و ۷۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی در سال ۹۹ به شبکه آبیاری تحت فشار مجهز شده‌اند و یک هزار و ۶۶۰ هکتار نیز شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی احداث شده است.

وی ادامه داد: در راستای سیاست بازسازی و احیای قنوات تعداد ۳۸۴ رشته قنات از ابتدای اجرای طرح تا کنون لایروبی و مرمت شده است.

کرامتی افزود: اجرای ۹۸۳ کیلومتر انتقال آب با لوله و یک هزار و ۵۱۰ کیلومتر پوشش بتنی کانال و احداث استخر ذخیره آب کشاورزی به ظرفیت ۳ هزار و ۹۲۲ متر مکعب از دیگر اقدامات اجرا شده در بخش مدیریت آب و خاک کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: امسال نیز پیش بینی می‌شود چهار و ۵۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار در سطح استان اجرا و به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه طرح جامع شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی آب‌های مرزی استان آذربایجان غربی با هدف مطالعه و اجرای طرح شبکه‌های فرعی و به منظور توسعه و بهبود کشاورزی از محل صندوق توسعه ملی به تصویب رسیده است، افزود: این طرح در قالب ۲۵ پروژه به مساخت ۶۱ هزار و ۵۷۰ هکتار با اعتباری بالغ بر ۲۱ هزار میلیارد ریال در حال اجراست.

کرامتی، شبکه‌های فرعی آبیاری و آبیاری تحت فشار در حوضه ارس و زاب شامل شهرستان‌های پلدشت، ماکو، شوط، چایپاره، خوی، چالدران و پیرانشهر را از مهمترین طرح‌های در دست اجرا در حوزه آبیاری تحت فشار اعلام کرد و افزود: این طرح‌ها در قالب ۲۵ پروژه از سال ۱۳۹۴ شروع شده و تاکنون ۱۴ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص و هزینه شده است که با پیشرفت ۹۶.۵ درصد در حال اجراست و معادل ۵۸ هزار هکتار از عملیات اجرایی آن خاتمه یافته است.

وی تاکید کرد: طبق اعلام معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، اراضی کمتر از یک هکتار در صورتی که فاقد توجیه اقتصادی باشند، سامانه‌های نوین آبیاری در آنها اجرا نمی‌شود.

در ادامه هریک از اعضای حاضر در جلسه به بیان دیدگاه‌های خود و مسائل و مشکلات موجود بر سر راه اجرای طرح‌ها پرداختند.

کد خبر 5261478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha