۱۹ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۳۱

مهر گزارش می‌دهد؛

جولان زباله در کوچه پس کوچه‌های دهاقان/شهرداری کم‌کاری می‌کند؟

جولان زباله در کوچه پس کوچه‌های دهاقان/شهرداری کم‌کاری می‌کند؟

دهاقان - جمع‌آوری زباله‌ها در روز منجر به بروز مشکلاتی برای شهروندان دهاقانی شده است و مردم کم کاری شهرداری را عامل چهره نازیبای شهر و بروز مشکلات بهداشتی می‌دانند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: سلامت انسان‌ها مهم‌ترین اصل اساسی در زندگی آنها به شمار می‌رود و از جنبه‌های مختلفی به آن پرداخته می‌شود.

زباله‌های خانگی، صنعتی، پزشکی و حتی طبیعی به شدت سلامت هر موجودی را با خطر روبرو می‌کند، بنابراین ساماندهی و جمه آوری آنها باید در رأس امور شهرداری‌ها قرار گیرد و اگر این امر به درستی مدیریت نشود منجر به تخریب منابع طبیعی، آلودگی محیط زیست، شیوع انواع بیماری‌های عفونی و حتی مرگ موجودات زنده خواهد شد.

طبیعی است که شهرداری‌ها در هر شهری مسئولیت جمع‌آوری زباله‌ها را بر عهده دارند و برای جلوگیری از بی نظمی در روند جمع‌آوری لازم است، اهالی هر محله رأس یک ساعت مشخصی در هنگام شب زباله‌های جمع‌آوری شده را در بیرون از خانه قرار دهند.

اما در شهرستان دهاقان بعد از گذشت چندین دهه، شهرداری هنوز زباله‌ها را در روز جمع‌آوری می‌کند که این امر مشکلات مختلفی را برای مردم به بار آورده است.

عدم هماهنگی مردم با ساعات جمع‌آوری زباله در دهاقان

شهروند دهاقانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در این باره اظهار داشت: جمع‌آوری زباله شاید به نظر مهم نیاید اما امری بسیار مهم و تأثیرگذار بر زندگی انسان است و اگر حتی ساعتی دیر یا زود شود با مشکلات مختلفی همراه می‌شود.

جمع‌آوری زباله در همه شهرهای کشور در هنگام شب انجام می‌گیرد اما متأسفانه در دهاقان این امر مهم را به روز و قبل از ظهر موکول کرده‌اند که اختصاص روز به این امر کار درست و منطقی نیست و مشکلاتی را در پی دارد رضا رفیعی افزود: انباشته شدن زباله در کوچه و خیابان‌های دهاقان، سلامت انسان را تهدید و بوی نامطبوع زباله تحمل فضای شهری را غیر ممکن می‌کند و اگر جمع‌آوری زباله با نظم و ترتیب انجام نشود، سلامت و آرامش افراد مختل می‌شود.

وی تصریح کرد: جمع‌آوری زباله در همه شهرهای کشور در هنگام شب انجام می‌گیرد اما متأسفانه در دهاقان این امر مهم را به روز و قبل از ظهر موکول کرده‌اند که اختصاص این زمان کار درست و منطقی نیست و مشکلاتی را در پی دارد.

رفیعی عنوان کرد: در روز بیشتر افراد به سبب اینکه شاغل هستند و باید از خانه خارج شوند به ناچار باید صبح زود قبل از ساعت مقرر، زباله‌ها را در خارج از خانه قرار دهند.

قرار دادن زود هنگام زباله در روز توسط شهروندان هاقانی سبب شده که حیواناتی هم‌چون سگ و گربه به سراغ زباله‌ها بروند و با پخش شدن آنها در سطح کوچه و محله، علاوه بر نازیبایی چهره شهر، منجر به بروز مشکلات بهداشتی شود.

سایر شهرهای کشور ساعاتی از شب را به جمع‌آوری زباله اختصاص داده‌اند که قطعاً این روند از شرایط، نظم و ترتیب بهتری برخوردار است و نتیجه مطلوب‌تری هم برای مردم و هم برای شهرداری به همراه داشته است، بنابراین انتظار مردم دهاقان از جمع‌آوری زباله در شب، امری طبیعی و منطقی به شمار می‌رود.

نامناسب بودن زمان جمع‌آوری زباله در دهاقان

دیگر شهروند دهاقانی در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ما از شهرداری دهاقان تقاضا داریم که شب را به جمع‌آوری زباله‌ها اختصاص دهند زیرا در طول روز به خصوص صبح‌ها در خانه حضور نداریم و حتی بعضی از افراد هنوز در خواب صبحگاهی هستند و متوجه ورود ماشین جمع‌آوری زباله‌ها نیستند.

راضیه غنبری افزود: گاهی مواقع مجبور می‌شویم زباله را صبح خیلی زود و حتی قبل از ساعت هفت صبح در کوچه بگذاریم که با پارگی کیسه زباله همراه است چراکه گربه یا سگ برای یافتن غذا به سراغ زباله‌ها رفته و کثیفی کوچه و زشتی سیمای شهر را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه ما از شهرداری دهاقان تقاضا داریم که ساعاتی از شب را به این امر اختصاص دهد، تصریح کرد: بعضی محلات باید رأس ساعت ۱۱ و یا ۱ ۲ ظهر زباله‎‌ها را بیرون از خانه قرار دهند اما در تابستان به سبب گرمای هوا این امر آزار دهنده است و اهالی خانه رغبتی به انجام این کار ندارند.

۱۵ هزینه میلیارد تومانی برای جمع‌آوری زباله در دهاقان

شهردار دهاقان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در این ارتباط اظهار داشت: قطعاً جمع‌آوری زباله‌های شهری وظیفه شهرداری محسوب می‌شود و تا کنون این امر به طور کامل صورت گرفته است.

نادر بدریان افزود: شهرداری دهاقان هم طالب جمع‌آوری زباله‌ها شهری و خانگی در هنگام شب است و از بروز مشکلات در روز مطلع است.

واگذاری جمع‌آوری زباله‌ها به شب، نیازمند تجهیزاتی از قبیل ماشین آلات مخصوص حمل زباله است که متأسفانه دهاقان فاقد چنین امکاناتی است وی با اشاره به نبود تجهیزات حمل زباله در دهاقان خبر داد و تصریح کرد: واگذاری جمع‌آوری زباله‌ها به شب، نیازمند تجهیزاتی از قبیل ماشین آلات مخصوص حمل زباله است که متأسفانه دهاقان فاقد چنین امکاناتی است.

نیاز مبرم دهاقان به ۳ ماشین حمل زباله

وی عنوان کرد: استفاده از ماشین‌های کنونی در شب و در فصل زمستان منجر به سرمازدگی و یخ زدگی گازوئیل می‌شود، در حال حاضر دهاقان به سه عدد ماشین آلات حمل زباله با هزینه‌ای بالغ بر ۶ میلیارد تومان نیاز مبرم دارد.

بدریان اذعان کرد: هم‌چنین سطل‌های مکانیزه باید سر هر کوچه نصب شود که در مجموع ۱۵ میلیارد تومان هزینه را در بر دارد.

وی با بیان اینکه درصدد تغییر زمان جمع‌آوری زباله هستیم، گفت: این هزینه‌های برای شهرداری دهاقان سنگین است و در صورتی‌که قادر به پرداخت آن شویم با تأمین تجهیزات لازم اقدام به جمع‌آوری زباله‌ها در شب خواهیم کرد.

سال‌هاست که مردم دهاقان از روند نامنظم و نامتعارف جمع‌آوری زباله در روز گلایه‌مند و ناراضی هستند اما تا کنون هیچ اقدامی از سوی شهرداری صورت نگرفته و مردم معتقد به کوتاهی شهرداری در رفع این مشکل هستند.

شهردار دهاقان عدم تأمین هزینه میلیاردی برای خرید تجهیزات مورد نیاز را عامل این نارضایتی می‌داند، در صورتی‌که جمع‌آوری زباله به سبب اینکه رابطه مستقیمی در سلامت، رفاه و آرامش شهروندان دارد پس قطعاً از اولویت بودجه‌ای برخوردار است و این هزینه سنگین باید خیلی سریع تأمین و تجهیزات مخصوص حمل زباله خریداری شود تا همانند سایر شهرهای کشور جمع‌آوری زباله در دهاقان هم در هنگام شب صورت پذیرد.

کد خبر 5276580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha