۱۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۰۳

در بدون توقف مطرح شد؛

مساجد ما متناسب با ذائقه نسل جوان رشد نکردند

مساجد ما متناسب با ذائقه نسل جوان رشد نکردند

کارشناسان در قسمتی دیگر از برنامه «بدون توقف» شبکه سه سیما به بحث و بررسی در خصوص موضوعاتی از جمله ذائقه‌سازی در موسیقی و همچنین نقش مساجد در شکل‌گیری ذائقه به سمت ارزش‌های اسلامی پرداختند.

به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان در قسمتی از برنامه «بدون توقف» شبکه سه سیما به بحث و بررسی در خصوص موضوعاتی از جمله ذائقه‌سازی در موسیقی و همچنین نقش مساجد در شکل‌گیری ذائقه به سمت ارزش‌های اسلامی پرداختند.

در ابتدای برنامه با اشاره به بحث ذائقه‌سازی در موسیقی و بایدها و نبایدها در این حوزه، بر این نکته تأکید شد که مثال موسیقی خیلی شباهت به شبکه نمایش خانگی دارد و آنچه که ذائقه‌سازی می‌کند مارکت است، یعنی اینکه در این حوزه همه چیز تابع آن است که مارکت چه می‌خواهد، یک مسئله مهم دیگر در این رابطه عدم حمایت از موسیقی بومی است که در مقایسه با سبک‌هایی همچون پاپ به آن کمتر اهمیت داده می‌شود، در حالی که مردم به موسیقی سنتی هم اقبال دارند اما به دلیل بی‌توجهی به این سبک موسیقی این نوع موسیقی در مهجوریت قرار گرفته و اغلب مردم با موسیقی بومی و نواحی ایران آشنا نیستند.

در ادامه نیز مسئله کنسرت‌ها مورد بررسی قرار گرفته و عنوان شد: یک سری سیاسی‌کاری در این زمینه صورت گرفته که بیشتر مسائل حاشیه‌ای را در این زمینه پررنگ می‌کنند، چون طبق آمار رسمی ایسپا ۲/۸۰ درصد مردم اصلاً به کنسرت نمی‌روند، لذا دستگاه حاکمیتی موظف است که محتوای ارزشمند را در قالب همه بسترها و انواع موسیقی راک و رپ و سنتی و پاپ ترویج کند و یکی را بر دیگری ارجح نداند.

دیگر موضوع مطرح شده در برنامه، خوانش فقهی در خصوص موسیقی بود که برخی از کارشناسان اعتقاد داشتند حوزه علمیه و فقها نظر موافقی با موسیقی ندارند و به همین دلیل به صورت رسمی از موسیقی بومی و حتی نواحی خودمان هم حمایت ویژه‌ای صورت نمی‌گیرد ولی چون جوانان به موسیقی پاپ گرایش دارند لذا مراکز خصوصی به دلیل پرطرفدار بودن این سبک موسیقی اقدام به برگزاری کلاس‌ها و محافل اجرای این نوع موسیقی کرده و وزارت ارشاد هم چاره‌ای به جز تبعیت از جمع و صدور مجوز کنسرت ندارد.

البته گروه دیگری از کارشناسان با این نظر مخالف بوده و اعتقاد داشتند که جر چند تن از علما باقی مراجع و فقها هیچ نظر مخالفی در خصوص موسیقی ندارند و بر اساس همین اصل ما به لحاظ قانونی در کشور منع موسیقی نداریم.

در ادامه بحث اهمیت مساجد به عنوان یکی از مکان‌هایی که می‌تواند نقش مهمی در تربیت و شکل‌گیری ذائقه به سمت ارزش‌های اسلامی داشته باشد، مطرح و عنوان شد: امروز ظرفیت بزرگی از جامعه که خیلی از جوان‌ها هم در آن قرار دارند با مسجد غریبه‌اند، در کنار این موضوع مهم این است که گویا مساجد تبدیل شدند به مکانی برای مسن‌ترها، چه در بدنه افرادی که در مسجد حضور پیدا می‌کنند مثل نمازگزاران و چه افرادی که در برنامه‌های آن نقش‌آفرین هستند مثل هیئت‌امناها و ائمه جماعات و متأسفانه با این وضعیت در همین ایام کرونا هم آمدند مساجد را تعطیل کردند اما از آن طرف کنسرت کیش برقرار بود که این یک خیانت در حق مردم است.

در بخش دیگری از برنامه به موضوع اهمیت ایجاد تعلق خاطر کودکان و نوجوانان به مسجد اشاره و مطرح شد: پای اغلب ما در کودکی با محبت کردن، جایزه گرفتن، همکاری در برگزاری مراسم، شرکت در برنامه‌ها و کانون‌های فرهنگی و ورزشی و تشویق از سمت مربیان و مسجدی‌ها به مسجد باز شد و در آنجا کلی مهارت و آموزش فرا گرفتیم، در آن دوران انسان‌ها برای رضای خدا و بدون دستمزد برای آموزش کودکان و نوجوانان و گره زدن دل آنها به مسجد کلاس برگزار می‌کردند ما باید از میان همان کودکانی که آموزش دیدند نیرو می‌گرفتیم برای تربیت نسل جدید و گره زدن دل آنها و تعلق خاطر به این محیط اما این کار را نکردیم.

در ادامه نیز بیان شد: ما یک دنیا خاطره خوب از مسجد داریم و این تعلق خاطر از مسجد و هیئت در ما شکل گرفته اما نسل جدید و کودکان ما خاطره‌ای از مسجد ندارند که به آن تعلق خاطر پیدا کنند. موضوع دیگر این است که هیئت امناها گویا امور را رها کردند، مشکلات اقتصادی و گاهی اختلافات با کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج باعث شده که دیگر آن همکاری و یکدستی در اداره مساجد وجود نداشته باشد، از آن طرف ائمه‌جماعت هم به دلیل اینکه پولی دریافت نمی‌کنند رغبتی به انجام فعالیت‌های فوق برنامه در مساجد ندارند.

موضوع احداث فرهنگسراها از دیگر موضوعات مورد بحث در این برنامه بود و بر این نکته اشاره شد که مشکل دیگر این است که در کنار مساجد دست به احداث فرهنگسراهایی زدیم که فعالیت همان مساجد به آنها منتقل شد، در حالی که در اوایل انقلاب همان اقدامات در مسجد انجام می‌شد، یا هیئت‌ها از یک جایی از مساجد خارج شد که شاید یکی از دلایل آن سخت‌گیری‌های هیئت‌امناها نسبت به شرکت‌کنندگان در هیئت‌ها به ویژه جوانان بود که باعث شد کم‌کم هیئتی‌ها فضاهای دیگری را برای برگزاری مراسم خود انتخاب کنند، در این میان ارتباط جوانان هیئتی هم به نوعی با مسجد قطع شد.

در پایان نیز بر این نکته تأکید شد: مساجد ما متناسب با سلیقه، علاقه و ذائقه نسل جوان نسبت به مسائل روز رشد نکردند، ما هنوز کارگاه‌هایی در مساجد برگزار می‌کنیم که مدل آن مربوط به چندین سال پیش است در حالی که شیوه فکری بچه‌ها عوض شده و به همین دلیل بچه‌هایی که به روزتر هستند فرهنگسرا را انتخاب می‌کنند، آن محتوایی که ۱۰ سال پیش در مسجد از آن بستر به بچه‌ها ارائه می‌شد پذیرش داشت اما الان این شکل پذیرش ندارد.

یادآور می‌شود، این برنامه با حضور نمایندگانی از انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، انجمن علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات، کانون اندیشه جوان و بسیج دانشجویی برگزار شد.

کد خبر 5277340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha