۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۴۴

مهر گزارش می‌دهد؛

تهدید جدی کرونا برای جامعه کارگری یزد

تهدید جدی کرونا برای جامعه کارگری یزد

یزد- نیمی از جمعیت یزد صنعتی را جامعه کارگری تشکیل می‌دهد، قشری که در بحران کرونا نه یک روز تعطیل شدند، نه پروتکل‌های بهداشتی در محل کارشان رعایت شد و نه حتی در اولویت واکسن قرار گرفتند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: کرونا که شیوع پیدا کرد، اغلب گروه‌های جامعه، خواسته یا ناخواسته تعطیل شدند تا در قرنطینه خانگی از ویروس بی‌رحم کرونا در امان بمانند.

آنها که در محل کار خود ماندند تا به مردم خدمت کنند، به هر طریق نامشان در میان بود و تقدیر و تجلیل‌هایی ولو زبانی شدند تا انگیزه‌ای برای کار و فعالیت بهتر و بیشتر و خدمت رسانی به مرم داشته باشند.

یکی از گروه‌هایی که اتفاقاً کرونا به شدت به آنها تاخته اما نتوانستند حتی یک روز در قرطینه خانگی بمانند، جامعه کارگری هستند، جامعه‌ای که بخش عمده‌ای از مشکلات تولید، اقتصاد و معیشت را بر شانه‌های نحیف و ناتوان خود تحمل می‌کنند تا چرخ تولید کشور از حرکت باز نماند.

ستاد ملی کرونا در طول یک سال و نیم گذشته، چند بار ناچار به اعلام تعطیل عمومی در کشور شد اما همین ستاد، صنایع و برخی دیگر از مشاغل را تعطیل نکرد تا کشور دچار بحران نشود.

اثبات مظلومیت جامعه کارگری در دوران شیوع کرونا

بسیاری از مشاغل در این مدت مشمول مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا نشدند اما در موارد دیگر از جمله واکسیناسیون در اولویت قرار گرفتند اما مظلومیت جامعه کارگری اینجا نیز به اثبات رسید زیرا به رغم پرخطر بودن فعالیت کارگران در واحدهای صنعتی و آسیبی که ابتلاء یا قربانی شدن در اثر کرونا به خانواده‌های آسیب‌پذیر کارگران، تاکنون هیچ صحبتی از اولویت دادن به واکسیناسیون کارگران در میان نیست.

بخش خصوصی که صاحبان صنعت که این روزها درگیر مسائل و مشکلات اقتصادی خاص خود هستند، کمتر به بحث واکسیناسیون نیروهایشان توجه نشان داده‌اند و این موضوع اساساً برای بسیاری از آنها دغدغه نیست.

تهدید جدی کرونا برای جامعه کارگری یزد

ستاد ملی کرونا، وزارت بهداشت، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و … هیچکدام حواسشان به جامعه کارگری نیست تا حداقل بحث اولویت دادن به این قشر در طرح واکسیناسیون علیه کرونا را با اهتمام پیگیری کنند.

سکوت تشکل‌ها و انجمن‌های کارگری

البته در این میان تحرک‌هایی از سوی برخی تشکل‌ها و انجمن‌های کارگری و صنعتی و … شکل گرفته اما هنوز صدای آنها به جایی نرسیده است.

در استان یزد هر چند خبری از خانه کارگر و پیگیری‌های آن برای واکسیناسیون کارگران نیست اما برخی تشکل‌های دیگر نظیر خانه صنعت، معدن و تجارت در این زمینه اقداماتی انجام داده‌اند.

علی‌اکبر کلانتر، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد اخیراً در نامه‌ای بحث اهتمام جدی مسئولان امر نسبت به واکسیناسیون کارگران را مورد تاکید قرار داده است.

درخواست رئیس خانه صنعت یزد از مسئولان برای واکسیناسیون کارگران

وی افزود: به دلیل جهش‌های مکرر کرونا ویروس، پیک‌های مختلف پشت سرهم فرا می‌رسند و این بیماری مهلک قرن پایان ندارد، کرونای دلتا با شدت زیاد همه کشور را در برگرفته، تخت‌های بیمارستان‌ها پر است و یکی از بالاترین سرانه‌های مرگ ناشی از این ویروس در جهان را تجربه می‌کنیم.

کلانتر بیان کرد: بیش از ۵۰ درصد اشتغال استان از ناحیه واحدهای صنعتی و صنوف تولیدی است که بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا تعطیل نیستند، علاوه بر این در اکثر فعالیت‌های تولیدی، رعایت فاصله اجتماعی تقریباً غیر ممکن است، کارگران و کارکنان واحدهای تولیدی به ناچار در اتوبوس‌ها و سرویس‌های ایاب و ذهاب، مسیرهای نیم تا یک ساعته را همه روزه در کنار هم طی می‌کنند، لذا امکان بیمار شدن آنان بیشتر است.

تهدید جدی کرونا برای جامعه کارگری یزد

وی ادامه داد: جمعیت کثیری از مردم استان به دلیل ضرورت شغلی در معرض واگیری قرار دارند و آیا واقعاً این تعطیلی‌ها چقدر مؤثر است؟ آیا اهداف مورد نظر در کنترل پاندمی کرونا را برآورده خواهد کرد؟ آیا با توجه به سیاست‌های فعلی اولویت گذاری واکسیناسیون، قبل از تزریق دوز دوم واکسن به ۷۰ درصد مردم و رسیدن به نقطه امن، چنانچه پیک‌های ششم و هفتم فرا برسد، این تعطیلی‌های نیم بند قادر به تأثیر کافی خواهد بود؟

کلانتر در این نامه همچنین آورده است: به نظر می‌رسد تنها راه کنترل همه‌گیری این بیماری علاوه بر رعایت پروتکل‌ها، واکسیناسیون کسانی است که اجبار به حضور در مجامع عمومی و محل کار خود را دارند.

خانواده کارگران در صورت بروز مشکل در معرض بیشترین آسیب اقتصادی و اجتماعی هستند

وی افزود: واکسیناسیون کارگران که از مظلوم‌ترین اقشار جامعه هستند و بیشترین فشار تورم بر شانه‌های خسته و نحیف آنان است، وضعیت معیشت آنها اگر نگوییم بدترین حداقل یکی از پایین‌ترین هاست. خدمات اجتماعی و رفاهی دولتی این قشر هم متأسفانه از اقشار دیگر جامعه بسیار کمتر است و خدای ناکرده چنانچه اتفاقی برای آنان بیفتد، خانواده‌هایشان در معرض بیشترین آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی قرار می‌گیرند.

کلانتر در ادامه این نامه تاکید کرده است: با عنایت به مطالب فوق و به نمایندگی از جامعه بزرگ صنعتی استان از مسئولان امر به ویژه متولیان صنعت استان و ستاد ملی کرونا و ستاد کرونای استان صنعتی یزد انتظار داریم که با کمک و همکاری تمام دست اندرکاران امر، واکسیناسیون کارگران کارخانجات استان به فوریت و اولویت در دستور کار قرار گیرد و به سرعت در تمام کارخانجات، مراکز تولیدی شهرها و شهرک‌های صنعتی استان به مرحله اجرا در آید.

آمادگی خانه صنعت برای همکاری در انجام واکسیناسیون برای کارگران

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد عنوان کرد: خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد نیز آمادگی خود را برای همکاری در فراهم کردن فضا و امکانات لازم برای انجام واکسیناسیون اعلام می‌کند.

تهدید جدی کرونا برای جامعه کارگری یزد

در شرایطی که امکان تعطیلی کارخانه‌ها فراهم نیست و توقف فعالیت، خسارت‌های اقتصادی بسیاری برای صاحبان صنایع دارد، می‌توان با رقم زدن یک اتفاق ساده نظیر واکسیناسیون، آرامش روانی را به کارگران به ویژه خانواده‌های آنها بازگرداند تا این قشر بتواند همچون همیشه، در مسیر تولید و خدمت گام‌های ارزنده‌ای بردارد.

دریغ کردن واکسن یا در اولویت قرار ندادن جامعه کارگری، تبعیضی است که این جامعه در معرض خطر را در معرض کرونا قرار می‌دهد.

کد خبر 5288140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha