۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۱۹

در آخرین روزهای وزارت علوم دولت دوازدهم؛

انتخاب اعضای هیات ممیزه پژوهشگاهها بدون انتخابات!

انتخاب اعضای هیات ممیزه پژوهشگاهها بدون انتخابات!

برخی اعضای هیات علمی پژوهشگاه ها نسبت به انتخاب هیات ممیزه بدون برگزاری انتخابات و در فاصله بین دو دولت اعتراض کرده و آن را مهره چینی نزدیکان مسئولان دولت قبل عنوان می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، به اذعان اعضای هیات علمی برخی پژوهشگاه ها در روزها و ثانیه های انتهایی دولت دوازدهم در اقدامی به دور از اخلاق اعضای هیات ممیزه تعدادی از پژوهشگاه ها بدون انتخابات و به نوعی با انتصاب رئیس پژوهشگاه ها تعیین شده اند و احکام آن‌ها به سرعت توسط منصور غلامی وزیر علوم به امضا رسیده و ابلاغ شده است.

مهره چینی در پژوهشگاه ها/ انتخاب بدون انتخابات!

هیات علمی معترض این اقدام را به نوعی مهره چینی و کنار زدن نخبگان می دانند. آن‌ها بر این باورند که این انتخابات باید ابطال شود و در یک رای گیری کاملا منصفانه افراد انتخاب شوند نه صرفا توسط انتصاب رئیس پژوهشگاه!

یکی از اعضای هیات علمی پژوهشگاه در همین باره به خبرنگار مهر توضیح می دهد و می گوید: سال های سال رسم بر این بود که برای انتخاب هیات ممیزه پژوهشگاه ها، براساس آیین نامه های هیات امنای مرکزی در وزارت علوم عمل شود؛ بدین صورت که ابتدا روسای پژوهشگاه ها، اعضای هیات علمی را جمع می کردند و اسامی استادان و دانشیاران برای هیات ممیزه به عنوان کاندیدا نوشته می شد؛ براساس آیین نامه فردی که قرار است انتخاب شود در وهله اول باید استاد باشد یا دانشیار.

وی افزود: بعد از رای گیری، افراد انتخاب شده به هیات ممیزه می رفتند. پس از آن یک نفر برای کمیسیون فنی و یک نفر برای کمیسیون علوم پایه تعیین می شد. این رویه سال های سال در پژوهشگاه ها مرسوم بوده است.

این عضو هیات علمی خاطرنشان کرد: جلسه قبل که ۲ سال پیش برگزار شد، همین رویه اتفاق افتاد؛ یعنی حدود ۶۸ هیات علمی یک پژوهشگاه برای هیات ممیزه کاندید شدند و رای گیری صورت گرفت، ۲-۳ نفر برای هیات ممیزه و ۲ نفر برای کمیسیون علوم پایه و علوم فنی انتخاب شدند.

وی بیان کرد: امسال درست در زمان بین دو دولت و بلافاصله بعد از اینکه رئیس جمهور تغییر کرد، اعلام شد که برای کمیسیون ها دوباره رای گیری می شود. رئیس پژوهشگاه به پژوهشکده نانو، یک نماینده(مشاور خود) را می فرستد و او می گوید که در این پژوهشکده کاندیدایی وجود ندارد، بلاطبع با وجود یک نفر رای گیری انجام نمی شود و آن فرد به کمیسیون علوم پایه می رود.

این عضو هیات علمی تصریح کرد: نکته جالب این است که ۲ نفر برای هیات ممیزه پژوهشکده نانو حکم گرفته اند که اصلا جزو کاندیداها نبودند. رییس یکی از پژوهشگاه ها رای های پژوهشکده ها را جمع می کند و می گوید خودم تصمیم می گیرم. در حال حاضر ۳ نفر از هیات ممیزه در هیات رئیسه پژوهشگاه حضور دارند! ما اعتقاد داشتیم که هیات ممیزه جایی است که در آن همه موارد به صورت علمی بررسی می شود اما الان جای تاسف دارد که بدین گونه رفتار شده است؟

یک عضو دیگر هیات علمی پژوهشی نیز با اظهار تاسف نسبت به اتفاقاتی که در خصوص انتخاب هیات ممیزه رخ داده است، گفت: ما بر این باور هستیم که این اتفاق تماما با همکاری وزارت علوم بالاخص رئیس هیات امنا و ممیزه این وزارتخانه صورت گرفته است.

وی با اشاره به اعتراضات صورت گرفته به رئیس پژوهشگاه مواد گفت: ما به اتاق رئیس پژوهشگاه رفتیم و این پرسش را مطرح کردیم که چطور بدون اینکه انتخابات برگزار شود، افراد برای هیات ممیزه انتخاب شده اند که ایشان پاسخ دادند که در خصوص انتخابات، مر قانون رعایت می شود. آن ها برای اینکه اذهان عمومی را منحرف کنند، یک انتخابات فرمالیته درون پژوهشکده برگزار کردند، در صورتی که خلاف است.

وی تاکید کرد: انتخابات عمومی در سطح پژوهشگاه باید برگزار شود. ما زمانی که می پرسیدیم کاندیداها چه کسانی هستند، هیچ کس پاسخگو نبود و حتی نظارتی هم نبود. صندوقی آوردند که خیلی از افراد هم در آن انتخابات شرکت نکردند. بنده حتی به یکی از نمایندگان مجلس هشدار دادم که در پژوهشگاه ها چنین برنامه ای در حال پیاده شدن است و برای دولت آینده، مهره های خودشان را می چینند.

۲ روزه احکام هیات ممیزه جدید امضا شد

این عضو هیات علمی اضافه کرد: آن نماینده در آن زمان به من گفت به وزیر علوم می گوئیم که چیزی را امضا نکند؛ ولی خب ما اینطور شنیدیم که آقای غلامی ظرف مدت ۲ روز احکام را امضا کرده و ابلاغ هم شده است؛ این در حالی ست که ۲ سال قبل، احکام اعضای جدید هیات ممیزه ۲ ماه و نیم طول کشید.

وی با اشاره به اینکه ما درخواست ابطال این انتخابات هیات ممیزه را داریم، گفت: اعضایی که برای هیات ممیزه یک پژوهشگاه معرفی شدند، دقیقا اعضای هیات رئیسه هستند و واقعا جای سوال دارد؟ پس نخبگان کجا رفتند، ۸۰ هیات علمی دیگر کجا هستند؟ هیات علمی این افرادی که به عنوان هیات ممیزه انتخاب شده اند را قبول ندارند. اما هرچه اعتراض کردیم گوش شنوایی وجود نداشت.

عضو هیات علمی پژوهشگاه که خود ۲۱ سال است به عنوان هیات علمی مشغول به فعالیت است، از این روند در پژوهشگاه ها ناراضی است. او به مهر می گوید: سابقا روال این بود که در کل یک پژوهشگاه افرادی کاندید می شدند و همه اعضای هیات علمی آن پژوهشگاه در انتخابات شرکت می کردند اما به یکباره امسال گفته شد هر پژوهشکده برای خود انتخاب کند که مورد استقبال قرار نگرفت به طوری که در پژوهشگاه شیمی که ۲۰ هیات علمی دارد فقط ۳ نفر در رای گیری شرکت کردند.

وی در ادامه افزود: وقتی بین تمام هیات علمی، فقط ۳ نفر شرکت می کنند، یعنی قاطبه اعضا ناراضی هستند. وزارت علوم باید بداند که این رویه مورد تایید هیات علمی نیست.

کد خبر 5289370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      4 1
      در جاههای دیگر هم که انتخابات صورت می گیرد معمولا با مهندسی رئیس دانشگاه افراد خاص مدنظر انتخاب می شوند.