۲۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۴۰

در نشست بزرگداشت روز شعر و ادب پارسی؛

ادیب پاکستانی بر ضرورت ترجمه آثار استاد شهریار به اردو تاکید کرد

ادیب پاکستانی بر ضرورت ترجمه آثار استاد شهریار به اردو تاکید کرد

علی کمیل قزلباش ادیب و شاعر پاکستانی درنشست «گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار» بر چاپ و نشر آثار شهریار به زبان اردو در پاکستان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ نشست مجازی «گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار» به اهتمام خانه فرهنگ ایران در لاهور، با حضور استادان زبان فارسی دانشگاه‌های لاهور، شعرا و علاقه‌مندان به فرهنگ ایران و زبان فارسی برگزار شد.

در این نشست مجازی جعفر روناس، مسئول خانه فرهنگ، دکتر علی کمیل قزلباش؛ شاعر و ادیب پاکستانی، دکتر بابر نسیم آسی، رئیس اتاق ایران شناسی دانشگاه دولتی لاهور، دکتر فوزیه تبسم، رئیس اکادمی فرهنگی، ادبی صوفی تبسم، دکتر عظمی زرین نازیه، استاد زبان فارسی پنجاب و دیگر شرکت کنندگان هر یک با تشریح جایگاه شهریار به عنوان احیاء گر سبک کلاسیک در عصر معاصر، تاثیر شعر و ادب فارسی را مورد بررسی قرار دادند.

در ابتدای این نشست جعفر روناس، با بیان جایگاه ممتاز استاد سید محمد حسین بهجت تبریزی گفت: استاد شهریار در میان شاعران معاصر مهم‌ترین غزل‌سرای سبک کلاسیک شعر فارسی است. با وجود شعرا و ادیبان بی‌شمار ایران زمین، نامگذاری روز شعر و ادب فارسی به نام استاد شهریار نشان از اهمیت جایگاه این شاعر معاصر دارد. شهریار در سرودن انواع گونه‌های شعر فارسی مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی نیز تبحر داشت، اما بیشتر در غزل طبع آزمایی کرد و مشهور شد.

وابسته فرهنگی کشورمان ادامه داد: شاعران ایرانی اندیشه‌های ناب را به بهترین شیوه در آثار ادبی فارسی نشان داده‌اند. زبان نقد حافظ و اخلاق و تربیت در آثار سعدی به شیرینی بیان شده است. عطار، مولانا و ابوسعید بهترین مضامین عرفانی را عرضه کرده‌اند و عشق و شیدایی در سخن سعدی و نظامی و حافظ و مولانا به کرات آمده است. از سوی دیگر بهترین جلوه حماسه، وطن‌دوستی، انسانیت در شاهنامه بزرگ حکیم فردوسی است.

جعفر روناس بیان کرد: شهریار صاحب سبک شخصی است یعنی آمیزه‌ای از سیری که ادبیات تا کنون طی کرده به علاوه خلاقیت خود ایشان و زمانی که تکرار یک ویژگی زیاد می شود شود تبدیل به ویژگی سبکی می‌شود.

بابر نسیم آسی؛ رئیس اتاق ایران شناسی دانشگاه دولتی لاهور بررسی و آشنایی با شاعران معاصر ایرانی در جامعه ادبی پاکستان را امری ضروری دانست و گفت: محمد حسین شهیار شاعر نامدار معاصر احیاگر سبک سنتی و کلاسیک به شمار می‌آید زیرا که ذائقه شعر وی همانند اشعار حافظ زیبا ودلنشین است.

وی دوره زمانی بین سامانیان و صفویان در ایران را برگ زرین شعر و ادب کلاسیک فارسی خواند و گفت: در این دوران با توجه به شرایط روزگار و ذوق شعری شاعران و ادیبان، سبک های متعددی ازجمله سبک خراسانی، سبک عراقی و سبک هندی در بیان شعر ایجاد شدند.

رئیس بخش ایران شناسی دانشگاه دولتی لاهور با بیان نقش شاعران در شکوفایی علم در ایران گفت: عالمان قدیم که به علم نجوم و دیگر علوم دینی و دنیوی تسلط داشتند می‌توانستند با استفاده از دانش خود اشعار زییابی به صورت قصیده و عزل با تمثیلات و تمهیدات گوناگون و شیوا بسرایند به همین دلیل است که هیچگاه این اشعار مانند علم پوسیده و قدیمی نمی‌شود زیرا که این متون زیبا از علم و دانش شاعران و غزل‌سرایان سرچشمه می‌گیرد.

دکتر عظمی زرین نازیه، استاد زبان فارسی با بیان ابیاتی از شعر شهریار گفت: اشعار شهریار که با خلاقیت ذاتی سروده شده است بسیار شیرین، پرمحتوی و غنی است.

وی افزود: شهریار نه تنها وطن دوست بود بلکه انسان دوست نیز بود به همین دلیل است که اشعار وی در قلب و جان همه انسان‌ها می‌نشیند.

علی کمیل قزلباش؛ از شاعران پاکستانی با بیان زندگی پربرکت زنده‌یاد استاد شهریار و تلاش خستگی ناپذیر وی در خلق آثار کم نظیر به صورت شعر گفت: نام شهریار اکنون مرزها را شکافته و بیشتر ادیبان جهان با نام وی آشنا هستند.

وی با بیان اینکه قبلاً مقاله‌ای درباره استاد شهریار و جایگاه شعر ایشان در عصر جدید نوشته و در مجله ادبی پیام آشنا به چاپ رسانده گفت: ادیبان و شاعران پاکستانی نیز با اشعار شهریار آشنا هستند و قبلاً نیز مراسم متعدد گرامیداشت ایشان در شهرهای مختلف پاکستان ازجمله کویته برگزار شد.

این شاعر پاکستانی در ادامه بر چاپ و نشر آثار شهریار به زبان اردو در پاکستان تاکید کرد.

در این وبینار همچنین دکتر مزمل، سید ذیشان الحسن و خانم تهمینه از استادان زبان فارسی هر یک ابیاتی از اشعار شهریار را قرائت کردند.

این نشست به طور زنده از طریق شبکه اجتماعی فیسبوک برای عموم به نمایش گذاشته شد.

کد خبر 5308292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha