۹ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۴۶

در آستانه انتخابات فردا؛

ساکاشویلی: به کشورم برگشتم/ تفلیس: از مرز عبور نکرده است

ساکاشویلی: به کشورم برگشتم/ تفلیس: از مرز عبور نکرده است

درحالیکه رئیس جمهور پیشین گرجستان امروز از بازگشت به کشورش خبر داد؛ وزارت کشور تفلیس اعلام کرد: «ساکاشویلی» از مرز عبور نکرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «میخائیل ساکاشویلی» رئیس جمهور پیشین گرجستان امروز جمعه اعلام کرد که به کشورش بازگشته و در شهر تفریحی «باتومی» (Batumi) به سر می برد.

به گزارش اسپوتنیک، رئیس جمهور پیشین گرجستان که با اتهامات جنایی در کشورش مواجه بوده و تحت تعقیب است، پیشتر اعلام کرده بود تا انتخابات ماه جاری میلادی (اکتبر) به این کشور بازمی گردد؛ اگرچه دولت تفلیس پیشتر بارها تکرار کرده بود که وی پس از بازگشت بازداشت خواهد شد.

«میخائیل ساکاشویلی» در این باره گفت: فردا ۲ اکتبر همه با هم پای صندوق های رأی رفته و به جنبش ملی متحد رأی خواهیم داد. دلم برای اینجا تنگ شده بود؛ اما اکنون رؤیاهای من محق شد. من با بودنم در اینجا زندگی خود را به خطر انداختم. فقط از شما مردم می خواهم تا پای صندوق های رأی بروید.

این در حالیست که به گزارش اسپوتنیک، وزارت کشور گرجستان امروز اعلام کرد که ساکاشویلی تا کنون از مرز عبور نکرده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی یورونیوز، ساکاشویلی که در اوکراین به سر می‌برد دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد همزمان با برگزاری انتخابات محلی کشورش به گرجستان باز گردد.

او که در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ عهده‌دار سِمت ریاست جمهوری گرجستان بود، از سوی قوه قضاییه این کشور به سوء استفاده از قدرت متهم شده است.

اما وی که موسس حزب اپوزیسیون جنبش ملی متحد (UNM) است، اتهام وارده به خود را سیاسی می‌داند و در تازه‌ترین اقدام با انتشار تصویری از عکس بلیت هواپیمایی به مقصد تفلیس در صفحه فیسبوک خود اعلام کرده بود که در انتخابات پایان هفته در کنار مردم کشورش خواهد بود.

در مقابل، ایراکلی غاریباشویلی، نخست وزیر گرجستان روز سه‌شنبه تاکید کرد که اگر آقای ساکاشویلی «پا به خاک گرجستان بگذارد، بلافاصله دستگیر و زندانی می‌شود».

گرجستان از سال گذشته و پس از ادعای احزاب مخالف دولت مبنی بر وقوع تقلب گسترده در انتخابات محلی دچار بحران سیاسی شده و بازگشت احتمالی ساکاشیویلی به گرجستان یک آزمون سیاسی مهم برای حزب حاکم این کشور تلقی می‌شود.

حزب حاکم و اپوزیسیون گرجستان ماه می گذشته و با میانجیگری چالز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا برای پایان دادن به بحران سیاسی یکساله به توافقی دست یافتند که تنها دو ماه دوام آورد.

ساکاشویلی در پیام روز دوشنبه خود تاکید کرد که حزب حاکم (حزب رؤیای گرجستان) باید به توافق ماه می احترام بگذارد. او در عین حال، انتخابات محلی فردا شنبه را «همه پرسی» علیه حزب حاکم عنوان کرد.

کد خبر 5317348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha