۱۱ مهر ۱۴۰۰، ۷:۵۸

ند پرایس؛

تخطی از روند گذار، روابط سودان با آمریکا را به خطر می اندازد

تخطی از روند گذار، روابط سودان با آمریکا را به خطر می اندازد

وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه حمایت های واشنگتن از سودان منوط به میزان پایبندی این کشور به دستور انتقال قدرت به غیرنظامیان است، گفت که به نظارت بر تحولات آنجا ادامه می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که هرگونه حمایت این کشور از سودان از جمله حمایت سیاسی، اقتصادی و کمک های نظامی به پایبندی سودان به انتقال و گذار به رهبری غیرنظامیان بستگی دارد.

«جفری فلتمن» نماینده ویژه آمریکا در امور سودان جهت تایید مجدد حمایت واشنگتن از انتقال به رهبری غیرنظامیان، از روز ۲۸ سپتامبر (۶ مهر) تا یکم اکتبر (۹ مهر) به این کشور سفر کرده بود .

پرایس در این باره گفت: او (فلتمن) تاکید کرد که چنین حمایتی بستگی به پایبندی سودان به دستوری انتقالی است که در اعلامیه قانون اساسی ۲۰۱۹ و توافقنامه صلح «جوبا» در سال ۲۰۲۰ تعیین شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین هشدار داد که انحراف از این مسیر «روابط دوجانبه سودان با آمریکا، از جمله کمک های قابل توجه واشنگتن را در معرض خطر قرار خواهد داد».

طبق اظهارات پرایس، معیارهای کلیدی در روند گذار در سودان شامل دستیابی به اجماع در مورد تاریخ انتقال ریاست شورای حاکمیت به یک غیرنظامی، توافق بر روی پارامترهای جدید امنیت ملی، ایجاد شورای قانونگذاری انتقالی و سازوکارهای عدالت انتقالی است.

پرایس در این باره افزود: آمریکا همچنان در هماهنگی با «تروئیکا» و دیگر شرکای ما در اروپا، سازمان ملل متحد و اتحادیه آفریقا به نظارت بر تحولات ادامه خواهد داد.

اواخر ماه گذشته، دولت سودان اعلام کرد که کودتای نظامی را که تصور می شود توسط هواداران «عمر البشیر» رئیس جمهور پیشین سازماندهی شده بود، خنثی کرد. رئیس جمهور سابق در کودتای نظامی در آوریل ۲۰۱۹ پس از اعتراضات گسترده علیه وخامت اوضاع اقتصادی و کاهش استانداردهای زندگی در این کشور سرنگون شد.

کد خبر 5318598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha