۱۰ آبان ۱۴۰۰، ۸:۳۸

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

کشاورزی موتور محرک کشور/ کرمانشاه فاقد تجربه کافی در صنایع تبدیلی

کشاورزی موتور محرک کشور/ کرمانشاه فاقد تجربه کافی در صنایع تبدیلی

کرمانشاه- نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی به کشاورزی به عنوان موتور محرک کشور اشاره کرد و افزود: ارزش افزوده محصول کشاورزی به زنجیره تولید، تبدیل و توزیع آن است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رشیدی با حضور در دفتر خبرگزاری مهر استان کرمانشاه به تشریح اقدامات مجلس شورای اسلامی و کمیسیون کشاورزی در مدت ۲ سال گذشته پرداخت و پاسخگوی سوالات مطرح شده خبرنگاران خبرگزاری مهر بود.

محمد رشیدی در این دیدار با اشاره به اهمیت کشاورزی در ایجاد امنیت غذایی کشور، اظهار کرد: کشاورزی پایگاه تولیدی و موتور محرک کشور بوده که امنیت غذایی مردم نیز به آن وابسته است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت بالای کشاورزی، گفت: کشوری مانند هلند که وسعت آن به اندازه استان مازندران و گیلان است حدود ۵۰ میلیارد دلار از کشاورزی درآمد کسب می‌کند و کافی است ظرفیت این ۲ استان شمالی به لحاظ کشاورزی شکوفا شده تا اهمیت این بخش بیشتر از گذشته نمایان شود؛ این مساله در حالی است که بسیاری از استان‌ها مانند استان کرمانشاه از ظرفیت بزرگی در حوزه کشاورزی برخوردار هستند.

وی با اشاره به اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، افزود: یکی از اقدامات برجسته کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اصلاح قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی مانند گندم، جو، ذرت، چقندر، خرما، پنبه، سیب زمینی و پیاز و سایر محصولات کشاورزی است که دولت می‌تواند نیاز خود را در این موارد برطرف کند.

نرخ خرید تضمینی گندم به قیمت واقعی این محصول نزدیک شد

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شورای خرید تضمینی محصولات کشاورزی از کشاورزان تشکیل شده و در سال جاری قیمت خرید تضمینی گندم به هفت هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت و به قیمت واقعی خود نزدیک و اکنون کشت گندم دارای صرفه اقتصادی است.

کشاورزی موتور محرک کشور/ کرمانشاه فاقد تجربه کافی در صنایع تبدیلی

رشیدی با اشاره به تلاش فراوان به عنوان نماینده کمیسیون کشاورزی در کمیسیون تلفیق بودجه، بیان کرد: بودجه غیر قابل تصور کشاورزی در بودجه سال جاری با حمایت کمیسیون کشاورزی و کمیسیون تلفیق به ۴۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

تصویب قانون «امنیت غذایی» در مجلس

وی در ادامه به تصویب قانون امنیت غذایی در مجلس اشاره کرد و افزود: قانون رفع موانع تولید، حمایت و پشتیبانی از محصولات کشاورزی که به قانون «امنیت غذایی» معروف شد با قانون ۱۴ ماده‌ای در تمام حوزه‌های کشاورزی، دامپروری و موانع تولید و صادرات به تصویب رسیده که بسیاری از قوانین مزاحم در تولید محصولات کشاورزی، نهاده‌های دامی، کود و بذر، آبخیزداری، جنگل داری و باغات و گلخانه رفع شده و راه را برای تولید هموار کرده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: حوزه وظایف وزارت جهاد کشاورزی و صمت با یکدیگر تداخل داشت که با تصمیم نمایندگان این وظایف در وزارت کشاورزی متمرکز شد تا در مورد امنیت غذایی یک وزیر به مجلس شورای اسلامی و مردم پاسخگو باشد و همچنین با این کار مردم در حوزه کشاورزی از سرگردانی خارج می‌شوند و این طرح در شورای نگهبان در حال بررسی است.

مشکلات حوزه آرد و نان بزودی مرتفع می‌شود

رشیدی گفت: بازرگانی داخلی در وزرات جهاد کشاورزی راه اندازی شده و می‌تواند در حوزه آرد دستورات لازم را ابلاغ کند و در این حوزه نیاز به قانون در مجلس شورای اسلامی نیست.

کشاورزی موتور محرک کشور/ کرمانشاه فاقد تجربه کافی در صنایع تبدیلی

وی با اشاره به مشکلات پیش آمده در حوزه آرد و نان خاطر نشان کرد: بسیاری از نانوایی‌ها به پایین بودن قیمت نان معترض هستند و مردم نیز حق دارند نان را با کیفیت و قیمت مناسب دریافت کنند؛ مشکل آرد و نان با رایزنی‌های صورت گرفته با وزارت جهاد کشاورزی به زودی برطرف خواهد شد.

نخود و صنایع تبدیلی آن مزیت کرمانشاه محسوب می‌شود

وی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه تولیدکننده نخست نخود در کشور است، افزود: جلوگیری از واردات نخود در سال کشاورزی جدید افزایش قیمت نخود و رضایت کشاورزان را به دنبال داشت و امیدواریم با تفکیک حوزه اختیارات وزارت جهاد کشاورزی و صمت سایر مشکلات کشاورزان نخود نیز حل شود.

رشیدی با اشاره به اینکه راه اندازی صنایع تبدیلی نخود در استان کرمانشاه که تولید کننده نخست نخود در کشور است مزیت محسوب می‌شود، گفت: در مورد صنایع تبدیلی در استان کرمانشاه تجربه کافی وجود ندارد و به تازگی سه واحد صنایع تبدیلی نخود در استان راه اندازی شده است؛ اما این در حوزه به حمایت و اختصاص تسهیلات بیشتر نیاز داریم.

وی تاکید کرد: ارزش افزوده محصول کشاورزی زمانی به اوج خود خواهد رسید که زنجیره تولید و صنایع تبدیلی و توزیع در استان وجود داشته باشد و نخود با فرآورده‌هایی مانند لپه، هوموس و خمیر فلافل می‌تواند در زنجیره غذایی قرار گیرد.

کد خبر 5340674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha