۱۳ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۲۲

ند پرایس خبر داد؛

مذاکرات وزرای خارجه آمریکا و استرالیا در خصوص قرارداد آکوس

مذاکرات وزرای خارجه آمریکا و استرالیا در خصوص قرارداد آکوس

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور در خصوص همکاری با استرالیا در منطقه ایندو پاسیفیک و قرارداد آکوس با «ماریس پین» وزیر خارجه این کشور گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وب سایت رسمی وزارت خارجه آمریکا، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور در خصوص همکاری با استرالیا در منطقه ایندو پاسیفیک با «ماریس پین» وزیر خارجه این کشور گفتگو کرد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اعلام این خبر، طی بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: «آنتونی جی بلینکن»، وزیر امور خارجه، امروز با ماریس پین، وزیر امور خارجه استرالیا گفتگو کرد تا به تلاش‌های جاری ما برای تضمین صلح و رفاه در منطقه ایندو پاسیفیک پس از نشست‌های وزیران استرالیا و ایالات متحده (AUSMIN) که قرار است ماه سپتامبر در واشنگتن برگزار شود ادامه دهیم.

گفته می‌شود در جریان این مذاکرات، دو طرف همچنین در خصوص پیمان شراکت سه جانبه با انگلیس موسوم به «آکوس» نیز با یکدیگر گفتگو کرده اند.

به گفته پرایس، وزرای خارجه دو کشور همچنین بر لزوم اقدام مشترک برای بهبود شرایط منطقه پس از دوران کرونا تاکید کرده اند.

لازم به ذکر است، استرالیا در ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) قرارداد ساخت زیردریایی با فرانسه را لغو و در اقدامی در راستای سیاست‌های ایندوپاسیفیک و چین ستیزانه واشنگتن، با آمریکا و انگلیس وارد توافق تسلیحاتی جدیدی موسوم به «آکوس» (AUKUS) شد.

مطابق این معاهده تسلیحاتی، آمریکا و انگلیس متعهد شدند که تعداد هشت فروند زیردریایی اتمی برای استرالیا تولید کنند.

اقدام کانبرا دولت فرانسه را بسیار خشمگین کرد به طوری که پاریس از این حرکت به عنوان خنجر خوردن از پشت یاد کرد و در همین راستا سفرایش را از استرالیا و آمریکا فراخوانده بود.

کد خبر 5343589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      0 0
      آمریکا دزد