۱۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۳۷

معاون میراث‌فرهنگی قزوین خبر داد؛

مرمت و احیای دومین چاهخانه باغستان سنتی قزوین

مرمت و احیای دومین چاهخانه باغستان سنتی قزوین

قزوین- معاون میراث‌فرهنگی قزوین گفت: به‌دنبال اجرای پروژه‌های مرمت مشارکتی چاهخانه‌های باغستان سنتی قزوین، دومین چاهخانه در سال جاری مرمت و احیا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان قزوین احسان نورانی اظهار کرد: پروژه مرمت و احیای چاه خانه حاج‌کاظم واقع در محله پشتی‌آباد بلوک عزیز با مشارکت مالک چاه خانه و تحت نظارت فنی کارشناسان اداره‌کل به پایان رسید.

نورانی افزود: در این پروژه اقدام‌های مرمتی همچون پی‌ریزی، دیوارچینی، اجرای طاق چوبی، مرمت بام و ساماندهی محوطه چاه خانه مطابق با الگوی اولیه انجام شده است.

معاون میراث‌فرهنگی قزوین یادآور شد: به دنبال اجرای طرح مرمت چاخانه‌های باغستان سنتی قزوین با مشارکت مالکین در حال حاضر یک چاه خانه دیگر نیز در دست مرمت قرار دارد.

گفتنی است بنای چاه خانه‌ها معمولاً از آجر و ملات خشت و گل ساخته شده‌اند، این بناها اطاقی به ابعاد چهار در چهار و ارتفاع حدود سه متر دارند که دارای دیوارهای پهن و طاق ضربی هستند. چاهخانه‌ها دارای هواکش، شومینه و راه‌پله بوده و چاه‌خانه‌های قدیمی فاقد درب و دارای کتیبه‌ای بوده که نام چاه خانه و سال ساخت در آن ذکر شده است. فضای چاه خانه به عنوان استراحتگاه مشترک باغبانان و محل نگهداری وسایل آنان بوده و در زمان آبیاری و به خصوص در فصل محصول برای حفاظت از محصولات باغی استفاده می‌شده است.

کد خبر 5345845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha