۲۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۸:۳۱

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان خبرداد؛

۱۱۰ هزار هکتار اراضی شیبدار گلستان منشأ رسوبات رودخانه ها

۱۱۰ هزار هکتار اراضی شیبدار گلستان منشأ رسوبات رودخانه ها

گرگان- مدیرعامل آب منطقه ای گلستان گفت: رسوبات ناشی از ۱۱۰ هزار اراضی شیبدار گلستان و نخاله ها و زباله ها منشا اصلی رسوبات رودخانه ها هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محسن حسینی عصر جمعه در خصوص در خصوص مباحث مطرح شده در دیدار با دادستان مرکز استان در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: دو موضوع کم آبی و پرآبی یا همان سیل از چالش های عمده استان گلستان است و تعداد زیادی سازه غیراصولی بر روی رودخانه ها وجود دارد که در مواقع سیلاب نمی توانند آب را عبور دهند و تقاضا داریم این سازه ها به ترتیب اولویت توسط دستگاه های متولی بازسازی و اصولی سازی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان اینکه در حال حاضر، ۶ طرح آبرسانی استان در دست آب منطقه ای است، افزود: درصد بالایی از اقدامات در این طرح ها در سال‌های قبل انجام شده است و باقی مانده هم در حال انجام است.

طبق گفته وی برخی از این پروژه ها در نیمه اول سال تکمیل و تحویل شرکت آبفا استان شده و تعدادی هم تا پایان سال تحویل شرکت آب و فاضلاب استان می شود.

حسینی بیان کرد: بحث پرآبی یا سیلاب هم هر چند سال یک بار استان را درگیر می کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان ادامه داد: ۱۱۰ هزار هکتار اراضی شیبدار در استان وجود دارد که همه در جهت شیب شخم زده می شود و رسوبات آن با یک بارش وارد رودخانه ها می شود. همچنین جنگل‌ها هم مراتع کم پوشش هم رسوبات را وارد رودخانه ها می کنند.

وی اضافه کرد: از طرفی نخاله ها و زباله های زیادی هم وارد رودخانه ها می شود و گاهی تا ۵۰ درصد لایروبی برخی رودخانه های نزدیک شهرها مواد نخاله و زباله است.

حسینی بیان کرد: از طرف دیگر در قانون به صراحت در خصوص متولی لایروبی صحبت نشده ولی آب منطقه ای، شهرداری ها، دهیاری ها و مالکان پل ها از جمله راهداری و جهاد کشاورزی در صورت تامین اعتبار هر ساله بخشی از این کار را انجام می دهند.

وی افزود: سه هزار کیلومتر رودخانه داریم و هزار و ۸۰۰ کیلومتر هر سه سال یک بار نیاز به لایروبی دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان اظهارکرد: براساس قیمت های امسال، ۱۴۰ میلیارد پول نقد و یا ۲۰۰ میلیارد اسناد و اوراق برای ۶۰۰ کیلومتر لایروبی نیاز است در صورتی که کل اعتبار اختصاص یافته در سال جاری در بخش لایروبی کمتر از ۱۱ میلیارد تومان است.

کد خبر 5349838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha