۱۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۴۸

مدیرکل بهزیستی استان قزوین خبر داد:

ساخت مسکن برای بیش از ۴ هزار معلول در استان قزوین

ساخت مسکن برای بیش از ۴ هزار معلول در استان قزوین

قزوین – مدیرکل بهزیستی استان قزوین از ساخت مسکن برای ۴ هزار و ۵۰۸ نفر از معلولین در استان قزوین خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا وارثی در نشست خبری با اصحاب رسانه که بعد از ظهر چهارشنبه به مناسبت هفته معلولین برگزار شد اظهار کرد: قانونی که برای معلولین تصویب شده است، قانون جامعی است اما در اجرا مغفول مانده است.

وی تاکید کرد: بخش‌هایی از این قانون که بر عهده وزارت رفاه بود تا حد زیادی عملی شده است اما متأسفانه بخش‌هایی که به عهده وزارتخانه‌ها دیگر بود نیاز به تلاش بیشتر دارد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اذعان کرد: در این قانون بحث مناسب سازی اماکن و وسایل نقلیه، خدمات بهداشتی و توانبخشی برای حوزه هدف بهزیستی پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در حوزه کارآفرینی، اشتغال و مسکن و معیشت معلولین و همینطور برنامه‌ریزی استخدام و مالی در این قانون که شامل ده فصل است، برنامه‌هایی تبیین و وظیفه هر سازمان و وزارتخانه مشخص شده است.

این مسئول در خصوص نظارت بر این قانون بیان کرد: برای نظارت بیشتر بر این قانون کمیته‌ای متشکل از شخص رئیس جمهور ایجاد شده که تاکنون چندین جلسه از آن کمیته نیز تشکیل شده است و به نظر می‌رسد نظارت جدی بر این قانون به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: معلولین شهروند هستند و باید خدمات رفاهی مناسبی برای آنها در نظر گرفته شود و این میسر نیست مگر اینکه همه سازمان‌ها به وظیفه خود در این حوزه عمل کنند.

وارثی ادامه داد: دغدغه مهم امروز ما مبحث پیشگیری است که امیدواریم مورد توجه همه سازمان‌ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بهزیستی در سال گذشته برنامه‌ها مشخصی را دنبال کرد تشریح کرد: دولت، مردم و رسانه‌ها سه ضلع مهم در پیشگیری هستند و ما نیز با تلاش‌هایی که صورت گرفت ۳۰ تا ۴۰ درصد جامعه استان را تحت پوشش خدمات پیشگیری بهزیستی قرار دادیم.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین خاطر نشان کرد: طی سال گذشته برای پیشگیری از تنبلی چشم ۳۹ هزار کودک زیر پنج سال توسط بهزیستی غربالگری شدند که با این کار از کم بینا شدن ۲۹۱ کودک پیشگیری شد.

وی با بیان اینکه در سال جاری هدف گذاری ما غربالگری ۵۲ هزار کودک است یادآور شد: تا به امروز ۴۳ درصد از این آمار را تحت پوشش قرار دادیم. همچنین بیش از ۲۸ هزار معلول در سطح استان شناسایی شد و نیازها اجتماعی و اقتصادی آنها توسط مراکز مثبت زندگی بررسی شده است.

این مسئول با تاکید بر اینکه در حوزه پیشگیری از تولد نوزادان دارای معلولیت اقداماتی صورت گرفته است، عنوان کرد: در این زمینه کسانی که خانواده دارای معلولیت دارند شامل مشاوره ژنتیک و خدمات آزمایشگاهی رایگان می‌شوند و در سال گذشته هزار و ۱۴۹ نفر برای دریافت همین خدمات به بهزیستی مراجعه کردند که ۱۶۳ نفر از آنها پیش از ازدواج، ۲۴۸ نفر از آنها پیش از بارداری و ۱۱۴ نفر از آنها حین بارداری بودند که از این آمار مشکل ۲۳۶ نفر با استفاده از مشاوره حل شد.

وی افزود: در سال گذشته، ۱۴ هزار و ۷۶۹ نوزاد بلافاصله پس از تولد تحت غربالگری شنوایی قرار گرفته که تعداد ۲۲ نوزاد نیازمند کاشت حلزون و سمعک بودند و ۴۵ نوزاد نیز در این پروسه درمان شدند.

وارثی با بیان اینکه برای ۴ هزار و ۵۰۸ نفر از معلولین استان مسکن ساخته شده است، عنوان کرد: از تعداد ۴ هزار و ۵۰۸ نفر کسانی که فاقد مسکن بودند، ۳۲۸۱ نفر در قالب طرح اقدام ملی و مسکن مهر خانه دار شدند و یک هزار و ۲۲۷ نفر نیز تا پایان امسال یا شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ صاحب مسکن خواهند شد.

وی در پایان یادآور شد: در کل استان ۷ هزار و ۹۹ نفر از جامعه هدف بهزیستی فاقد مسکن هستند که تعداد ۵ هزار و ۲۴۹ نفر از آنها معلول هستند که در تلاش هستیم مشکل مسکن آنها را حل کنیم.

کد خبر 5365600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha