۱۶ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۱۰

حجت الاسلام شجاعی:

اراده هایی وجود دارد که اجازه شفاف سازی نمی دهند

اراده هایی وجود دارد که اجازه شفاف سازی نمی دهند

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ گفت: اراده‌هایی وجود دارد که اجازه شفاف سازی در کشور را نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن شجاعی، روز سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ در همایش بزرگداشت روز جهانی مبارزه با فساد که در وزارت دادگستری برگزار شد، اظهار داشت: به نظر می‌رسد در یک ارزیابی کمیسیون اصل ۹۰ به اعتقاد بنده جزو نهادهای کمتر شناخته شده برای مردم و نخبگان است. در گستره صلاحیت، کمیسیون اصل ۹۰ مطابق با اصل ۹۰ قانون اساسی، گستره وسیعی دارد و از شکایت از قوای سه‌گانه تا شکایت از قاضی و دهیار را می‌توان در این کمیسیون مطرح کرد.

وی افزود: به رغم این گستره صلاحیت، ساختار کمیسیون گسترده نیست و دور از دسترس مردم واقع شده. ابزارهایی که در اختیار کمیسیون اصل ۹۰ است گسترده است و قوه قضائیه می‌تواند به صرف عدم پاسخ به مکاتبه این کمیسیون فرد یا نهاد را محکوم کند.

شجاعی بیان کرد: کمیسیون اصل ۹۰ می‌تواند هیأت‌های بازرسی به تمام دستگاه‌ها صادر کند، موضوعی که در گذشته به خوبی به آن پرداخته نشده است و همین الان هیئت بازرسی ما به دلیل موضوع آب در وزارت نیرو مستقر شده است.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ افزود: با توجه به ساختار محدودی که الان داریم در پی گسترش ساختار نیستیم و به دنبال نقطه‌زنی هستیم تا به صورت نقطه‌ای در سازمان‌های مختلف به دنبال فساد بگردیم و با آن مبارزه کنیم. من به رئیس جمهور هم گفتم اگر مدیران شما به بوی فساد حساس باشند، می‌توان با فساد مبارزه کرد و ما اگر نتوانیم زمینه‌های و بسترهای فساد را شناسایی کنیم باید فاتحه مبارزه با فساد را در کشور بخوانیم.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های مبارزه با فساد، شفافیت است، گفت: اراده‌هایی وجود دارد که اجازه نمی‌دهند شفافیت محقق شود به عنوان مثال اراده‌های قوی وجود دارد که سامانه‌های گمرک تکمیل نشود و باید کمیسیون در این زمینه سفت و سخت بایستد.

شجاعی افزود: موضوع دیگر، انحصار و رانت است و هر جا انحصار وجود دارد فساد ایجاد می‌شود. موارد و زمینه‌هایش زیاد است اما فرض کنید ظرفیت آزمون پزشکی که کمیسیون به آن ورود کرد از همین قبیل است و موضوع دیگر که روی آن تمرکز کردیم، تعارض منافع است.

وی گفت: در یکی از بازرسی‌هایی که اخیراً از بنادر سواحل خلیج فارس انجام دادیم، موضوع ته لنجی مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ خاطرنشان کرد: هر لنج اجازه دارد اندازه ۳۰ وانت ته لنجی وارد کند که این به معنای منفذ و توسعه قاچاق است.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد سامانه‌های لازم میان دستگاه‌ها برای برخورد با قاچاق تصریح کرد: انحصار و رانت خود زمینه فساد است.

شجاعی بیان کرد: تعارض منافع موضوع دیگری است که بر آن تمرکز شده؛ چرا که هر جا تعارض منافع وجود دارد زمینه فساد را توسعه می‌دهد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ عنوان کرد: ما در این سرفصل‌ها در کمیسیون اصل ۹۰ به دنبال شناسایی منافذ فساد هستیم. این فضای همگرایی در نظام فرصت بی نظیری برای از بین بردن منافذ فساد است.

کد خبر 5369697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha