۲۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۳۸

با حضور معاون رئیس جمهور؛

آئین بزرگداشت علامه «شهیدی» در بروجرد برگزار شد

آئین بزرگداشت علامه «شهیدی» در بروجرد برگزار شد

بروجرد- آئین بزرگداشت علامه سید «جعفر شهیدی» با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهور در شهرستان بروجرد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز پنج شنبه آئین بزرگداشت علامه سید «جعفر شهیدی» با حضور سید «محمد حسینی» معاون پارلمانی رئیس جمهور در شهرستان بروجرد برگزار شد

این آئین بزرگداشت، در محورهای «غدیر شناسی در اندیشه‌های علامه شهیدی»، «امام علی (ع) شناسی در اندیشه‌های علامه شهیدی» و «نهج‌‬ البلاغه شناسی در اندیشه‌های علامه شهیدی» برگزار شد.

بنا بر این گزارش، سید «جعفر شهیدی» از مفاخر و بزرگان ادب ایران زمین در سال ۱۲۹۷ در شهر بروجرد به دنیا آمد.

وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در بروجرد به پایان رسانید، سپس اندک مدتی را در حوزه علمیه قم در خدمت آیت الله آقاحسین بروجردی و سایر علما و مراجع به تحصیل فقه و اصول پرداخت.

سپس برخورد و آشنایی استاد شهیدی با دکتر محمد معین باب آشنایی و حضور استاد شهیدی را در خدمت علامه دهخدا گشود و او بعد از تشکیل سازمان لغت نامه دهخدا معاونت سازمان را برعهده گرفت که با مرگ استاد معین، وی مسئول این سازمان شد.

شهیدی در زمینه‌های ادب فارسی و همچنین ادبیات عرب، استادی کامل و به نام است.

وی همکاری و موانست با اساتیدی چون بدیع الزمان فروزانفر، جلال همایی، دهخدا، محمد معین و … را نیز در پرونده دارد.

استاد جعفر شهیدی با درجه دکتری ادبیات فارسی صاحب آثار و تألیفات فراوانی است که از آن جمله می‌توان به: «انقلاب بزرگ، زندگی حضرت سجاد، زینب (س) شیرزن کربلا، محدودیت در اسلام، زندگانی حضرت زهرا (س) و… و.» اشاره کرد.

اما بارزترین و شاید ماندگارترین کار استاد شهیدی ترجمه شیوا، مسجع و روان او از نهج البلاغه باشد که این ترجمه در سال ۱۳۶۹ به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

پیکر این استاد فرهیخته در روز چهارشنبه ۲۶ دی ماه با قرائت پیام تسلیت مقام معظم رهبری از مقابل لغت نامه دهخدا تا دانشگاه تهران تشییع و در جوار امام زاده عبدالله به خاک سپرده شد.

کد خبر 5377039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha