۲۶ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۵۰

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین خبر داد؛

اجرای طرح جهش تولید در مزارع دیم شهرستان فامنین

اجرای طرح جهش تولید در مزارع دیم شهرستان فامنین

همدان- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین از اجرای طرح جهش تولید در مزارع دیم این شهرستان با همکاری بنیاد برکت خبر داد.

جعفر کاویانی دلشاد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از اجرای طرح جهش تولید با همکاری و کمک بنیاد برکت برای دومین سال در شهرستان خبر داد و گفت: طرح جهش تولید در سال زراعی قبل در سطح ۱۲ هزار هکتار و امسال در سطح ۲۵ هزار و ۳۰۰ هکتار در شهرستان فامنین در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه هدف طرح حذف آیش در مزارع و بالا بردن بهره وری و البته تولید به میزان ۲۵ درصد در کشت‌های گندم و جو وغیره در این شهرستان است، اظهار کرد: روال اجرا طرح بدین صورت است که بنیاد برکت با کمک مالی جهت اجرا طرح جهش تولید از یک طرف و از سوی دیگر با عمده کشاورزان با عقد قرارداد و بیمه نمودن محصول خود و برگزاری دوره‌های آموزشی و برخورداری از تسهیلات کم بهره از طریق بانک‌های عامل حمایت مالی و همکاری نموده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین ادامه داد: در این مسیر، کشاورزان در اراضی آیش خود کشت‌هایی نظیر حبوبات علوفه‌ای، گلرنگ، ماشک، عدس وغیره کشت می‌کنند که علاوه بر ایجاد در آمد برای کشاورزان باعث تقویت خاک شده و از فرسایش خاک نیز جلوگیری می‌کند و این موضوع باعث می‌شود کشاورزان از زمین خود هر سال برداشت دارند.

وی با بیان اینکه با این روند، از کشت پی در پی غلات در یک زمین خودداری کرده و تناوب را رعایت می‌کنند، خاطرنشان کرد: در سال‌های آینده با نظرات کارشناسی و استفاده از کودهای پایه، ریز مغذی و بذر مال باعث حاصلخیزی و درآمد بیشتر می‌شود.

کاویانی دلشاد خاطرنشان کرد: در راستای اجرای طرح جهش تولید تا ۱۸ آذرماه امسال تعداد یک هزار و ۷۲۰ نفر روز در دوره‌های آموزشی شامل کارگاه آموزشی، کلاس و آموزش انفرادی از آخرین یافته‌های علمی برخوردار شده اند و کشاورزان با یادگیری شیوه‌های نوین کشاورزی و تناوب مناسب محصولات بهتر و با کیفیت تر تولید می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه از ۲۵ هزار و ۳۰۰ هکتار تعهد شهرستان بالغ بر ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از آن عقد قرارداد و ۱۴ هزار هکتار بیمه شده است، اضافه کرد: در راستای توسعه کشت نخود خوراکی و علوفه‌ای نیز بالغ بر ۲ تن بذر نخود علوفه‌ای و یک تن بذر نخود پابلند توزیع شد.

این مسئول در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه کشاورزان می‌توانند با کشت انتظاری نخود پابلند در زمان برداشت از کمباین استفاده نمایند که در برداشت حبوبات نیز از دنباله بندهایی است که امکان معرفی به بانک جهت دریافت تسهیلات کم بهره را دارد، خاطرنشان کرد: کشاورزان جهت خرید ادوات دنباله بند نظیر کارنده کشت مستقیم، تبدیل عمیق کار دیم به کارنده مستقیم، زیر شکن، لولر حبوبات وغیره با دریافت تسهیلات قرض الحسنه با بازپرداخت ۵ ساله در حال معرفی هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین در پایان افزود: در حال حاضر در این زمینه، ۱۱ مورد از ۵۴ دستگاه سهمیه این شهرستان تشکیل پرونده و معرفی شده اند.

کد خبر 5377468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha