۵ دی ۱۴۰۰، ۸:۴۵

جراحی سرپایی اقتصاد - ۱۷

اول اقتصاد را پیش بینی پذیر کرده، بعد ارز ترجیحی را حذف کنید

اول اقتصاد را پیش بینی پذیر کرده، بعد ارز ترجیحی را حذف کنید

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: همانگونه که هرگونه جراحی در شرایط التهاب وضعیت بیمار را بدتر می‌کند، جراحی اقتصادی نیز در شرایط التهاب وضعیت را بدتر خواهد کرد.

وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی و عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: همانگونه که هرگونه جراحی در شرایط التهاب وضعیت بیمار را بدتر می‌کند، جراحی اقتصادی نیز در شرایط التهاب وضعیت را بدتر می‌کند.

وی با تأکید بر اساسی بودن این ۵ قلم کالا افزود: با این وجود بنده معتقدم حذف ارز ۴۲۰۰ جراحی خیلی سنگینی نیست زیرا اولاً بخش عمده از منابع حاصل از حذف این ارز به خود مردم می‌رسد و ثانیاً همانطور که مشاهده شد در سال‌های گذشته اقلام مشمول ارز ۴۲۰۰ از ۲۵ قلم به ۱۰ قلم و سپس ۷ قلم رسیدند و آسیب چندانی نرسید.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: چنانچه در آینده و متأثر از مذاکرات، تجارت ایران بهبود پیدا کند و منابع ارزی آزاد شود، به تبع آن انتظارات تورمی نیز کاهش می‌یابد، بنابراین می‌توان گفت اکنون فرصت مناسبی برای این اقدام است.

شقاقی شهری تصریح کرد: پیش از شروع این اقدام باید ذخایر کالایی و ارزی کشور در سطح قابل قبول و اقتصاد کشور در یک حالت پیش‌بینی‌پذیری قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه نتیجه نامشخص مذاکرات مهمترین مؤلفه برای عدم پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد است، افزود: با توجه به اینکه حذف ارز ترجیحی ۵ قلم کالای اساسی، اثر تورمی خود را بر سایر کالاها هم می‌گذارد، باید به درستی مدیریت شود و اگر بد مدیریت شود، شوک تورمی خواهیم داشت.

وی در پایان با تأکید بر اینکه در شرایط تورمی نباید یک سیاست تورمی مضاعف اعمال شود، خاطرنشان کرد: قطعاً درآمد حاصل از حذف ارز ترجیحی باید به خود مردم بازگردانده شود تا جبران کاهش قدرت خرید مردم باشد.

کد خبر 5383571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • جمشید IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
      0 0
      با این مشروط کردن حذف خطاها...هرگز رشدی صورت نمی‌گیرد