۱۸ دی ۱۴۰۰، ۸:۴۲

دستاوردهای سفر دولت به یزد-۷

بازنگری در طرح‌های هادی یزد/دولت با ۶۰میلیارد تومان دست به کار شد

بازنگری در طرح‌های هادی یزد/دولت با ۶۰میلیارد تومان دست به کار شد

یزد- ضرورت بازنگری و اجرای طرح هادی در ۳۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان یزد و طرح آن در سفر هیئت دولت به این استان، به تخصیص ۶۰ میلیارد تومان به این حوزه منجر شد.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد با توجه به ضرورت بازنگری در طرح‌های هادی بر اساس نیاز روز روستاها و اجرای طرح‌هایی که مطالعات آن به اتمام رسیده است، تعدادی از روستاهای مورد نظر را برای تخصیص اعتبار در سفر هیأت دولت پیشنهاد داد و موفق به تخصیص اعتبار شد.

هدف از تهیه طرح‌های هادی، ساماندهی و اصلاح بافت موجود روستاها، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تولیدی، تجاری، کشاورزی، تأسیسات، تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی روستایی است.

بازنگری در طرح‌های هادی یزد/دولت با ۶۰میلیارد تومان دست به کار شد

این طرح‌ها که مبنای تعیین کاربری‌ها، حریم‌ها و مسیرهای دسترسی روستاها است، با اهداف دیگر از جمله تهیه طرح هادی توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و نیز تأمین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی و رفاهی تهیه می‌شوند.

طرح‌های هادی از سوی مشاوران بر اساس اسناد بالادستی تهیه می‌شوند که دارای تاییدیه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و فارغ‌التحصیل رشته‌های مطالعات جغرافیایی یا برنامه‌ریزی شهری هستند. در پایان افق ۱۰ ساله و به دنبال تحولات جمعیتی و تغییر شرایط مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و کالبدی روستاها، طرح‌های تهیه شده نیازمند بازنگری و بهنگام سازی هستند

در پایان افق ۱۰ ساله و به دنبال تحولات جمعیتی و تغییر شرایط مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و کالبدی روستاها، طرح‌های تهیه شده نیازمند بازنگری و بهنگام سازی هستند.

در روند تهیه این طرح‌ها، ضمن نقشه‌برداری مجدد و انجام مطالعات آماری و میدانی، همه اطلاعات روستاها بهنگام و بر مبنای شرایط جدید، برای یک دوره ۱۰ ساله دیگر برنامه‌ریزی و طراحی می‌شوند به این ترتیب همه طرح‌های هادی قابلیت بازنگری دارند.

در مجموع می‌توان گفت که هدف از بازنگری طرح‌های هادی، ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی روستاها است.

بازنگری طرح هادی ۵۲ روستای استان یزد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد از پیشنهاد ۵۲ روستای استان برای تخصیص اعتبار طرح بازنگری طرح هادی روستایی در سفر هیأت دولت به استان یزد خبر داد و گفت: به این منظور ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به این بخش اختصاص یافت.

بازنگری در طرح‌های هادی یزد/دولت با ۶۰میلیارد تومان دست به کار شد

علیرضا نادریان‌زاده اضافه کرد: طرح هادی شامل روستاهای بالای ۲۰ خانوار می‌شود و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد تاکنون در مجموع برای ۴۲۵ روستای استان طرح هادی تهیه کرده است که از این تعداد ۳۷۴ روستا بالای ۲۰ خانوار و بقیه زیر ۲۰ خانوار بوده‌اند.

وی ادامه داد: در برنامه پنجم توسعه مطالعات طرح هادی این روستاها به پایان رسیده و همه این روستاها در حال حاضر طرح هادی دارند و با گذشت ۱۰ سال از زمان تهیه طرح، به مرحله بازنگری می‌رسند.

انجام فاز اول بازنگری طرح هادی ۸۰ درصد روستاهای استان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد با بیان اینکه طرح هادی ۸۰ روستای استان از سال گذشته در دست بازنگری است، افزود: سال گذشته تعدادی از این روستاها با اعتبارات استانی در دست بازنگری قرار گرفت و امسال هم طرح هادی ۵۲ روستا نیازمند بازنگری است.

نادریان‌زاده با بیان اینکه این نیاز در سفر هیأت دولت به استان یزد پیشنهاد و مصوب شده است، بیان کرد: در این سفر ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای بازنگری طرح هادی این تعداد روستاها مصوب و تخصیص یافته است.

تخصیص اعتبار ۵۰ میلیاردی برای اجرای طرح‌های هادی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد همچنین از تخصیص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای کمک به اجرای طرح هادی در روستاهای استان خبر داد و افزود: قرار است ۲۰ میلیارد تومان از این اعتبار امسال و بقیه آن سال آینده تأمین شود.

بازنگری در طرح‌های هادی یزد/دولت با ۶۰میلیارد تومان دست به کار شد

نادریان‌زاده ادامه داد: اجرای طرح‌های هادی مخصوص روستاهایی است که مطالعات آن به پایان رسیده باشد تا عملیات اجرایی بر اساس طرح هادی انجام شود. از جمله این عملیات می‌توان به ایجاد معابر جدید، سنگ جدول، جداره سازی و کف سازی اشاره کرد.

احیای بافت‌های با ارزش در روستاهای استان یزد

وی گفت: از دیگر اقداماتی که در مرحله اجرا در دستور کار بنیاد مسکن قرار دارد، می‌توان به احیای بافت با ارزش در روستاهای استان اشاره کرد که در این قالب عملیات بازسازی جداره‌ها با سیم گل و کاه گل، اجرای آجرکاری در کنار دیوارها و.... اشاره کرد.

نادریان زاده بیان کرد: تاکنون فاز اول عملیات اجرایی طرح‌های هادی ۸۰ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان انجام شده و فازهای بعدی در دستور کار است. بسیاری از روستاییان اعتقاد دارند که طرح‌های هادی استان باید بازنگری شوند تا کالبد روستا حفظ شود و روستاها، روستا باقی بماند

اهمیت بازنگری در طرح‌های هادی همانطور که اشاره شد، توجه به نیاز روز روستاها با توجه به توسعه ساخت و ساز در آنها به ویژه در روستاهای الحاقی از ضروریات است.

بسیاری از روستاییان اعتقاد دارند که طرح‌های هادی استان باید بازنگری شوند تا کالبد روستا حفظ شود و روستاها، روستا باقی بماند.

امید است که با تخصیص این اعتبار برای بازنگری و اجرای طرح‌های هادی، کالبد روستاهای استان حفظ شده و تهیه و اجرای آن دسته از طرح‌های هادی به عملیات عمرانی منجر شود که مورد نیاز روستاییان و متناسب با بافت روستا باشد.

کد خبر 5394353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha