۲۱ دی ۱۴۰۰، ۱۶:۰۷

مدیرکل میراث فرهنگی همدان:

عدم ابلاغ ثبت ملی خانه تاریخی اقبالیان

عدم ابلاغ ثبت ملی خانه تاریخی اقبالیان

همدان- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: بنای اقبالیان به عنوان یک بنای واحد ارزش در شورای ثبت مطرح شده اما فرایند ابلاغش هنوز اتفاق نیفتاده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی مالمیر ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران از برنامه ریزی در راستای پیگیری راه اندازی ستاد خدمات سفر ویژه نوروز در استان خبر داد و گفت: سعی داریم تا برنامه‌های گردشگری را در استان همدان به نحو مناسبی در پیش بگیریم.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی در تاریخ ۹ تا ۱۲ بهمن ماه نیز گفت: باید در سال جاری فعالیت‌های مضاعفی در مسیر گردشگری داشته باشیم، چراکه خسارت‌های وارده در دوران کرونا بر بدنه گردشگری بسیار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با تاکید بر اینکه سعی کرده‌ایم تا آمادگی نسبی برای این ایام و نوروز ۱۴۰۱ در حوزه گردشگری داشته باشیم، عنوان کرد: با توجه به نشست‌ها و تفاهم نامه‌های صورت گرفته با دیگر استان‌های غربی کشور، محور گردشگری غرب کشور تعریف شد، بدین ترتیب در نمایشگاه مذکور استان‌های غربی کشور به صورت ترکیبی و منطقه‌ای حضور خواهند یافت.

مالمیر با بیان اینکه استان همدان می‌تواند در این زمینه به عنوان هاب وارد کار شود و از ظرفیت فرودگاه، نزدیکی به مرز و سایر قابلیت‌های استان‌های غربی کشور، بهره مند شود؛ اظهار کرد: در قالب گردشگری زمستانی نیز، برگزاری بازی‌های زمستانه، گردشگری غذا، تورهای شهرگردی، جشنواره عکس، کودک و غیره را به انجام خواهیم رساند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در خصوص پرونده ثبت جهانی منظر ثبت جهانی «منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان» نیز تشریح کرد: این پرونده به همراه ۴ پرونده دیگر در دستور کار وزارت میراث فرهنگی قرار گرفته تا به یونسکو ارسال شود.

وی در خصوص وضعیت خانه اقبالیان نیز تشریح کرد: بالغ بر ۲۰۰ پرونده بنای تاریخی استان همدان در دو سال اخیر بررسی و مطالعه شد که در این زمینه، براساس معیارهای ثبتی موجود، بناهایی که بیشتر در معرض تخریب در اولویت ثبت قرار دادیم؛ اما در این بین، ثبت بناهای معاصر نیز مطرح است که خانه اقبالیان نیز یکی از این موارد است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در خصوص ثبت ملی و سرنوشت خانه اقبالیان در این خصوص، گفت: بعد از مطرح شدن موضوع خانه اقبالیان، در دستور کار میراث قرار گرفت اما ابلاغ رسمی مبنی بر ثبت ملی این خانه، هنوز برای ما ارسال نشده، بدین ترتیب بنای اقبالیان به عنوان یک بنای واحد ارزش در شورای ثبت مطرح شده اما فرایند ابلاغش هنوز اتفاق نیفتاده است.

مالمیر به مشکلات پیش روی شرکت علیصدر و تعطیلی‌ها غار علیصدر نیز اشاره کرد و افزود: این افراد از مزایای بیمه بیکاری استفاده کردند و وام ۱۲ درصدی به این شرکت تعلق گرفت؛ از سویی، بابت هزینه اجاره‌ای هم که باید این شرکت به اداره کل میراث فرهنگی همدان پرداخت می‌کرد، تخفیف ۶۰ درصدی در نظر گرفته شد و دورانی که تعطیل بودند نیز جزو بخشودگی‌های اجاره قرار دادیم.

وی با تصریح بر اینکه از زمان کرونا تاکنون حتی یک ریال بابت اجاره از شرکت علیصدر دریافت نکرده‌ایم، گفت: این شرکت، بومی است و تلاش ما بر این است که آسیبی بر بدنه صنعت گردشگری استان وارد نشود.

مالمیر به موضوع ثبت ملی غار دودزا در شهرستان کبودراهنگ نیز اشاره کرد و افزود: ابلاغ ثبت ملی این میراث طبیعی به نام استان زنجان متوقف شده و تشکیل پرونده آن از سوی ما نیز به انجام رسیده است.

کد خبر 5397415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha