۴ بهمن ۱۳۸۲، ۱۲:۱۴

با امانت سپاري مجسمه اي از كالدر انجام مي شود :

نجات يك اثر با ارزش موزه هنرهاي معاصر تهران از نابودي

نجات يك اثر با ارزش موزه هنرهاي معاصر تهران از نابودي

مجسمه "ماهي نارنجي " اثر "الكساندر كالدر " متعلق به موزه هنرهاي معاصر تهران در سوئيس ترميم مي شود .

عليرضا سميع آذر در گفت و گو با خبرنگار هنري "مهر" گفت : در ازاي امانت سپاري "ماهي نارنجي " ، اثر " الكساندر كالدر" به بنياد "بايلر" اين اثر زير نظر بنياد "كالدر" بازسازي و ترميم مي شود .

درادامه پي گيري خبرنگار "مهر" مسئولان  امور بين الملل موزه هنرهاي معاصر تهران ، دررابطه با همين امانت سپاري اعلام كردند :  طبق توافق موزه هنرهاي  معاصر تهران و بنياد" بايلر" اثر آويز الكساندر كالدر كه سالها است بر بالاي اثري از " نوريوكوي هاراگوچي " هنرمند ژاپني با نام "فولاد و روغن " نصب شده بود ، به سوئيس فرستاده شده است تا د رازاي به نمايش د آمدن آن درنمايشگاه " خوان ميرو ، الكساندر كالدر " آسيب ديدگي هاي آن ترميم شود .
اين اثر توسط بنياد بايلر به مبلغ دو و نيم ميليون دلار بيمه شده است تا درصورت بروز هرگونه حادثه اي طي اين مدت خسارت موزه هنرهاي معاصر تهران جبران شود . همچنين كليه مراحل حمل و نقل اين اثر از تهران به سوئيس و انجام عمليات ترميم اين اثر توسط يكي ازبرجسته ترين متخصصين سوئيسي به نام "ماركوس گراس " درحال انجالم است . گفتني است كه درحال حاضر مراحل ارسال اثر فوق به سوئيس پايان يافته است .

چهره الكساندر كالدر دكارگاه شخصي خود

نمايشگاه آثار " خوان ميرو ، الكساندر كالدر " درشهر بازل سوئيس د رمحل موسسه بايلر از 12 ارديبهشت 83 به مدت 5 ماه برپا خواهد شد .
گفتني است الكسادر كالدر (1898-1976) يكي از مهمترين مجسمه سازان قرن بيستم بود كه توانسب با آثار خود باعث ايجاد تحولات اساسي در هنر مجسمه سازي مدرن شود . وي اثر آويز خود به نام مهاي نارنجي را در سال 1946 خلق كرد . استفاده از مايه رنگ هاي قرمز و پرتحرك ، از علايق هنري بارز اين هنرمند بوده است .
گفتني است رنگ آميزي ماهي نارنجي با ارزشي معادل 5/2 ميليون دلار از مدتي پيش دچار حالت پوسته شدن و ريز شده بود كه درصورت ادامه روند  فوق احتمال نابودي كامل اثر با قوت زياد مطرح بود .

کد خبر 54232

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha