۱۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۷:۵۵

مهر گزارش می‌دهد؛

ساخت مسکن اولویت دولت سیزدهم/ساخت ۵۹هزار واحد مسکونی در کرمانشاه

ساخت مسکن اولویت دولت سیزدهم/ساخت ۵۹هزار واحد مسکونی در کرمانشاه

کرمانشاه- ساخت مسکن جزو اولویت های دولت قرار دارد و براساس نیاز استان کرمانشاه، احداث ۵۹هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در دستور کار قرار دارد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - فاطمه‌السادات مصطفوی: تأمین مسکن به عنوان یکی از اساسی‌ترین نیازهای جامعه بشری بوده است. در دو دولت گذشته طرح‌های مختلفی برای خانه‌دار شدن مردم توسط دولت‌ها ارائه و تا حدودی اجرا شد، اما این طرح‌ها برای خانه دار شدن همه مردم کافی نبود؛ در دولت دوازدهم طرحی با عنوان اقدام ملی شروع به کار کرد ولی کار ناتمام ماند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و قول برای اتمام وعده‌های نیمه کاره و ناتمام دولت‌های قبل، از ابتدای مهر ماه امسال طرح نهضت مسکن برای خانه‌دار کردن همه اقشار مختلف جامعه راه اندازی و با طرح‌های نیمه تمام قبلی اقدام شد.

در طرح جهش مسکن برخلاف مسکن مهر ساختمان‌ها و برج‌های بلند در نظر گرفته نشده و قرار بر ساخت ساختمان‌های هفت طبقه خواهد بود و هدف این طرح خانه‌دار کردن ۶ دهک پایینی جامعه است؛ و کسانی اجازه استفاده از این طرح را دارند که تا به حال از اقدامات دولتی برای خانه‌دار شدن استفاده نکرده‌اند.

شرایطی همچون داشتن پنج سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا، عدم مالکیت زمین یا ملک عدم استفاده از تسهیلات دولتی برای خرید یا ساخت ملک برای متقاضیان طرح جهش تولید مسکن در نظر گرفته شده است.

ساخت و ساز طرح ملی مسکن تا کی ادامه دارد؟

زینب همتی از متقاضیان کرمانشاهی طرح نهضت ملی مسکن در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سال گذشته با فراخوانی که اعلام شد پس از تکمیل مدارک خواسته شده به اداره راه و شهرسازی استان مراجعه و ثبت نام انجام دادم.

وی افزود: کمتر از ۲ ماه بعد از ثبت نام و تأیید واجد شرایط بودن برای دریافت مسکن ملی، طی پیامکی به ما اعلام شد که باید ظرف مدت کوتاهی مبلغ ۴۰ میلیون تومان به حساب بانک مسکن که توسط راه و شهرسازی اعلام شده واریز کنید.

این متقاضی تصریح کرد: با توجه به اینکه در صورت عدم واریز مبلغ به منزله انصراف از دریافت مسکن ملی بود و با وجود مستأجر بودن و شرایط اقتصادی نامناسب مبلغ را واریز کردم.

ساخت مسکن اولویت دولت سیزدهم/ساخت ۵۹هزار واحد مسکونی در کرمانشاه

وی گفت: در ابتدا مسئولان مربوطه توسط رسانه‌های رسمی اعلام کردند که واحدهای این طرح ۲ ساله به متقاضیان تحویل داده می‌شود و تا قبل از تحویل واحد در سه مرحله آورده متقاضی به حساب اعلام شده توسط راه و شهرسازی باید واریز شود.

همتی ادامه داد: مرحله اول همان مبلغ ۴۰ میلیون تومان بود که واریز کردیم امروز بیش از یک سال و ۶ ماه از واریز مرحله اول می‌گذرد و تاکنون باید این طرح تا حد قابل توجهی پیشرفت می‌کرد؛ متأسفانه تاکنون خبری از ساخت و ساز نیست و همچنان متقاضیان بلاتکلیف هستند آیا این طرح قابل اجرا خواهد بود یا نه و در صورت اجرا چند سال زمان می‌برد تا واحدها تحویل متقاضیان شود.

وی گفت: با توجه به ادغام شدن طرح ملی مسکن و جهش مسکن وضعیت ثبت نام کنندگان در طرح ملی چگونه خواهد بود و چه مدت باید منتظر بمانند تا صاحب خانه شوند؛ و آیا رسیدگی‌های انجام شده به ثبت نامی‌های این طرح همانند طرح جهش مسکن خواهد بود؟

عملیات اجرایی ١٨۴٧٧ واحد مسکونی نهضت ملی در کرمانشاه

در واپسین روزهای بهمن ماه سال جاری با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان عملیات اجرایی ١٨هزار و ۴٧٧ واحد مسکونی طرح نهضت ملی در استان کرمانشاه آغاز شد.

ساخت مسکن اولویت دولت سیزدهم/ساخت ۵۹هزار واحد مسکونی در کرمانشاه

از این تعداد واحد ساخت ۶ هزار واحد مسکونی در کرمانشاه با واگذاری رایگان ۴۷ هکتاری زمین بنیاد مستضعفان انجام گرفت.

تکلیف ۶۰ درصد از متقاضیان مشخص شده است

به گزارش خبرنگار مهر، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در سفر بهمن ماه خود به کرمانشاه اظهار کرد: مسکن و ساخت آن از نیازهای هر استان بوده و در درجه اول برای ساخت مسکن زمین باید تهیه شود که بر اساس بررسی‌های انجام شده ۵۰ درصد از نیاز ۲ ساله زمین در استان کرمانشاه تأمین شده است و برنامه ساخت ۲ ساله باید ارزیابی شود.

وی افزود: پالایش بیش از ۶۰ درصد متقاضیان انجام و تکلیف آن‌ها مشخص شده است و از یک میلیون واحدی که به صورت قطعی آماده زیر بار رفتن است می‌توانند بعد از ساخت استفاده کنند و در سال آینده امید است تکلیف یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مشخص شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در برخی از استان‌ها متقاضی مسکن بیشتر از قبل پیش‌بینی شده است که باید در هر استان با توجه به تعداد متقاضی برنامه‌ریزی‌ها برای ساخت مسکن در چهار سال انجام شود.

ساخت مسکن اولویت دولت سیزدهم/ساخت ۵۹هزار واحد مسکونی در کرمانشاه

وی گفت: اجازه ساخت تعداد طبقات بر اساس قوانین شهرسازی هر شهر بوده و در طرح جهش مسکن عیوبات مسکن ملی تکرار نشده به گونه‌ای که فاصله بلوک‌ها نسبت به یکدیگر باز بوده و تراکم جهش مسکن یک سوم مسکن مهر است.

قاسمی خاطر نشان کرد: در طرح جهش مسکن در کنار ساخت منزل خدمات رفاهی باید ساخته شود تا تردد ساکنین این واحدها به راحتی صورت گیرد.

ساخت ۵۹ هزار واحد تا ۲ سال آینده در کرمانشاه

مسعود شریفی مدیر کل راه و شهرسازی استان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس قول‌های داده شده ساخت مسکن از اولویت‌های دولت بوده و برای خانه‌دار کردن اقشار مختلف جامعه در تلاش هستیم.

وی افزود: با ابلاغ طرح جهش تولید وزراتخانه‌ها و ادارات ذی ربط ساخت مسکن به صورت ویژه به این بحث ورود پیدا کرده و در تلاش هستیم کارها به صورت عملیاتی و ویژه پیشرفت داشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی تصریح کرد: در روز ۲۵ آبان ماه امسال در پی ابلاغیه‌های صادر شده برنامه‌های اولیه بر اساس جمعیت ۱۰۰ هزار نفری استان مشخص و بعد از آن برای تأمین زمین پیگیری انجام شد.

وی گفت: ساخت ۱۱۶ هزار واحد در مدت زمان چهار سال برای استان کرمانشاه در نظر گرفته شده است که تهیه کردن زمین شهری ۹۵ هزار و ۶۰۰ واحد در اولویت چهار ساله است.

کرمانشاه سالانه به ساخت ۱۵۵۵۱ واحد مسکونی نیاز دارد

شریفی بیان کرد: نیاز سالانه استان کرمانشاه ۱۵ هزار و ۵۵۱ واحد بوده که این تعداد واحد نیازمند ۳۱۲ هکتار زمین است و در این راستا اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت صورت گرفته است.

وی در ادامه گفت: در برنامه‌های کوتاه مدت زمین‌های متعلق به دولت شناسایی شده و قابل ذکر است که برای ساخت مشکلات زمین را باید برطرف کنیم.

ساخت مسکن اولویت دولت سیزدهم/ساخت ۵۹هزار واحد مسکونی در کرمانشاه

مدیرکل راه و شهرسازی افزود: زمین‌های شناسایی شده در زمین‌های دولتی ۹۹۸ هکتار و زمین‌های غیر دولتی ۱۱۲ هکتار است.

شریفی خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده ۵۹ هزار و ۴۱۵ واحد تا ۲ سال آینده ساخته و در استان باید تحویل داده شده باشد و در پی رفع مشکلات شهرستان‌ها هم باشیم.

ثبت نام بیش از ۱۷۴ هزار متقاضی مسکن در کرمانشاه

وی در رابطه با ثبت نامی‌های طرح ملی مسکن و جهش مسکن بیان کرد: افرادی که در طرح ملی ثبت نام کرده با ثبت نام شده‌ها در جهش مسکن ادغام شده که با این حساب اسامی ۱۷۴ هزار و ۱۶۹ نفر در استان ثبت شده است‌.

شریفی گفت: در حال حاضر وضعیت ۸۲ هزار و ۸۳۱ نفر در سیستم بررسی و تائید اولیه انجام شده و آن‌هایی که واجد شرایط بودند پیامک داده شده تا بتوانند مدارک خود را در سایت بارگذاری کنند.

کد خبر 5437928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha