۲۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۰۱

تهران تایمز گزارش می دهد؛

ایران و روسیه ادعاهای غرب را بی‌اعتبار کردند

ایران و روسیه ادعاهای غرب را بی‌اعتبار کردند

طرفین غربی گفتگوهای وین می کوشیدند تا با رفع اتهام از آمریکا، روسیه را مسئول وقفه در جمع بندی مذاکرات نشان دهند حال آنکه همگرایی تهران-مسکو، ادعای آنها را به چالش کشید.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز گزارش امروز خود را به سفر روز گذشته «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران، به مسکو اختصاص داد.

دایره صحبت‌هایی که میان وی و سرگئی لاوروف همتای روس، مبادله شد از مسائل هسته‌ای تا جنگ یمن گسترده بود حال آنکه در میان همه آنها، مباحثات برجامی جایگاه ویژه ای داشت که این ناشی از تکرار ادعاهای غرب بود مبنی بر اینکه تضمین‌های درخواست شده از سوی روسیه، مذاکرات وین را در وضعیت خطرناکی قرار داده است.

تقریباً حدود سه هفته بعد از آغاز جنگ روسیه-اوکراین، دولت مسکو از ضرورت برخورداری از تضمین‌های کتبی سخن گفت که به موجب آنها، تحریم‌های ضدروسی غرب دیگر نمی‌تواند مانعی در مسیر همکاری‌های همه جانبه روسیه-ایران باشد.

در این میان، به رغم اتهام‌های غرب، ایران و روسیه تاکید داشتند که مطالبات مسکو مانعی برای احیای برجام نیست حال آنکه به گفته تهران، طرح خواسته‌های جدید از سوی آمریکا است که مانع از به نتیجه رساندن مذاکرات می‌شود.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران هم در توئیتی در این رابطه نوشته بود: شیوه مواجهه آمریکا با پیشنهادت اصولی ایران، طرح پیشنهادات غیرقابل قبول و اصرار بر توافق سریع با طرح بهانه‌های واهی، نشان می‌دهد که آمریکا اراده‌ای برای توافق قوی و قابل دفاع برای طرفین ندارد. مذاکرات وین بدون اتخاذ تصمیم سیاسی توسط آمریکا هر ساعت پیچیده‌تر از قبل می‌شود.

اظهارات شمخانی واکنشی بود به توئیت جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که عوامل خارجی را دلیل وقفه در دور هشتم مذاکرات وین عنوان کرده بود.

امیرعبداللهیان هم در سفری که به مسکو داشت بر موضوع ایران مبنی بر اینکه مانع از سوی آمریکا است و نه روسیه، تاکید کرد و گفت: ارتباطی بین بحران اوکراین و مذاکرات وین وجود ندارد و روسیه هیچ مانعی برای رسیدن به توافق نخواهد بود.

وی در تکمیل این اظهارات افزود: چنانچه در مورد خطوط قرمز با آمریکا به توافق برسیم، روسیه کمافی‌السابق در کنار ایران خواهد بود. امیدواریم آمریکا در دقایق پایانی دست از رویه خود بردارد و به توافق نهایی برسیم.

در طرف دیگر هم، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت که کرملین از آمریکا تضمین کتبی گرفته که تحریم‌های ضدروسی اعمال شده به دلیل اقدام نظامی در اوکراین، مانعی در مسیر همکاری‌های برجامی مسکو-تهران نخواهد بود.

کد خبر 5448689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ناشناس IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      0 0
      روس ها با شرط تضمین دور زدن تحریم ها از تجارت ایران آمریکا را نشانه گرفتند اما به هدف ایران زدند. تله روسی.