۱۸ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۱۵

کشف شواهد کارگاه ساخت اشیا سنگی در مسیر خط انتقال گاز

کشف شواهد کارگاه ساخت اشیا سنگی در مسیر خط انتقال گاز

کاوش نجات‌بخشی تپه گردی در مسیر خط انتقال گاز دشتک-زابل به کشف بقایای صنعت فلزگری و شواهدی از یک کارگاه ساخت ابزار و اشیاء‌سنگی منجر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، حسین مرادی سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: این تپه که در ۶۰ کیلومتری جنوب شهرسوخته قرار دارد توسط عملیات خط لوله گاز مورد آسیب جدی قرار گرفته و بخشهای شمالی آن توسط ماشین سنگین، گود برداری شده بود.

این باستان‌شناس افزود: کاوش نجات بخشی این تپه با هدف دسترسی حداکثری به اطلاعات باستان‌شناسی تپه انجام شد.

او با بیان‌اینکه در این کاوش ترانشه‌هایی با توجه به موقعیت آثار سطحی و شکل تپه در نقاط مختلف تپه انتخاب و مورد کاوش قرار گرفت تصریح‌کرد: در مجموع این محوطه دارای سه لایه فرهنگی با ساختارهای معماری بود.

مرادی افزود: دو لایه نخست، در رأس تپه همزمان با دوره سوم شهرسوخته بود و مواد فرهنگی به دست آمده از آن شامل سفالهای منقوش، مهره‌های سنگی لاجورد، ظروف سنگی و ابزار مفرغی است که نشان دهنده وجود یک کارگاه ساخت ابزار و اشیاء‌سنگی در این منطقه است.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: بقایا و شواهد لایه سوم در حاشیه تپه به دست آمده که جدیدترین لایه شناسایی شده در تپه و همچنین دشت سیستان بشمار می‌رود.

این باستان‌شناس خاطرنشان‌کرد: این شواهد شامل بقایای صنعت فلزگری به همراه سفالهای قرمز ساده و مشابه نمونه‌های فرهنگ بلخی مروی است.

او در پایان از یافته‌های قابل ذکر علاوه بر بقایای سفالی به سرباره و سنگ‌های خام مس و همچنین توکن‌های مدور و توخالی گلی و سفالی اشاره کرد.

کد خبر 5461601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha