۱۴ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۲۰

با حضور فرماندهان ارتش؛

نشان فداکاری به زنده‌یاد امیر خلبان محمود اسکندری اعطا شد

نشان فداکاری به زنده‌یاد امیر خلبان محمود اسکندری اعطا شد

نشان فداکاری از طرف رهبر معظم انقلاب توسط فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران به خانواده امیر خلبان محمود اسکندری و شش ایثارگر دیگر دوران دفاع مقدس اعطا شد.

به گزارش خبرنگار مهر، طی مراسمی که با حضور فرماندهان ارتش برگزار شد، نشان فداکاری به زنده‌یاد امیر خلبان محمود اسکندری اعطا شد.

در این‌مراسم که با حضور فرماندهی کل ارتش، فرمانده نیروی هوایی و فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همراه بود، نشان فداکاری به جانباز خلبان زنده‌یاد محمود اسکندری، شهید خلبان جاویدالاثر محمدرضا آذرفر، شهید قاسم حمید، شهید برایار بهبودی، شهید ابوالفضل شبان، شهید محمدابراهیم همتی و شهید سیدعلی اکبر هاشمی اعطا شد و خانواده‌های این‌ایثارگران ضمن دریافت این‌نشان‌ها مورد تقدیر قرار گرفتند.

طبق پیگیری‌های خبرنگار مهر، پس از مشکلاتی که در ارتش برای اسکندری پیش آمد و در پرونده مفصلی که طی سال گذشته به آن‌ پرداختیم، رهبر معظم انقلاب حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای سال ۹۶ دستور پیگیری پرونده این‌خلبان ایثارگر و نابغه و اعطای نشان فداکاری را به او صاد کرده بودند که پس از چندسال در نهایت این‌نشان به دست خانواده وی رسید. چند روز پیش نیز شبکه BBC در مستندی که درباره نیروی هوایی در دفاع مقدس تولید شده بود، با جهت‌گیری و گزارش‌های مغرضانه تلاش ناکامی برای مصادره این‌قهرمان و دیگر تیزپروازان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران داشت.

نشان فداکاری به زنده‌یاد امیر خلبان محمود اسکندری اعطا شد

محمود اسکندری از نوابغ نیروی هوایی و خلبانان فانتوم F4 است که در سال‌های دفاع مقدس در ماموریت‌های ناممکنی به‌عنوان ساب‌لیدر (جانشین) سرگرد فرج‌الله براتپور در حمله به پایگاه‌های سه‌گانه H3، فانتوم شماره دوی عملیات بغداد که منجر به شهادت عباس دوران شد، انهدام پل استراتژیک عراق روی اروندرود که منجر به بسته‌شدن راه عقبه عراق به خرمشهر و اسارت حدود ۲۰ هزار سرباز دشمن شد، بازگرداندن فانتوم‌ آسیب‌دیده از بمباران H3 از وسط آسمان عراق که در سوریه زمین‌گیر شده بود، بمباران محیرالعقول پالایشگاه کرکوک و ... انجام وظیفه کرد و متاسفانه به‌دلیل اتهاماتی که به او وارد شد، در سال‌های پایانی عمر قدر و منزلتی را که شایسته نام و آوازه‌اش بود، ندید.

خبرگزاری مهر امیدوار است اعطای نشان فداکاری به امیر خلبان محمود اسکندری، شروع راه قدرشناسی از این‌قهرمان و دیگر قهرمانان مغفول دوران دفاع مقدس باشد.

پرونده مفصل گفتگو با همرزمان محمود اسکندری و مرور خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری مهر قابل دسترسی و مطالعه است که قسمت هجدهم و پایانی آن در پیوند زیر آمده است:

* اسکندری گفت من را به لانه زنبور می‌فرستی؛ می‌روم ولی شرط دارد!/واقعیت را به جوان‌ها بگوییم

کد خبر 5506412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نورالدین یعقوبی IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      3 0
      آفرین به خبرگزاری مهر که در راه احقاق حقوق مرحوم اسکندری تلاش فراوانی کرد. آفرین. اجرکم عندالله.
    • علی IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      6 0
      چند سال حقوق و مزایای ایشان قطع بود؟ همیشه نوشدارو بعد از مرگ سهراب؟
    • ساسان IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
      4 0
      در حق خلبانان زمان جنگ کم لطفی شده. با تشکر از شما، خواهشاً این دلیر مردان را بیشتر به مردم معرفی کنید. مردم اکثرا حتی نام خلبانانی مثل اسکندری و دوران و ...را نشنیده اند
    • انواری IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      4 0
      روحت شاد قهرمان ملی ایران
    • Bmw IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      4 0
      پس کی میخواهید نام و نشان ان دروغگویان و تهمت زنانی که باعث اخراج خلبانهای قهرمان و ایران دوست شدند را افشا میکنید .افشای نام انها حق ملت ایران هست .
    • ناشناس IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
      2 0
      زنده که بود با اون همه رشادت و افتخار و توانایی سال 1366 انگ خیانت به مردی وطن پرست و قهرمان زده میشه و از نیروی هوایی اخراج و به زندان انداخته شد ... پس از مرگ بهش مدال می دهید ... هر جمعه کوه عظیمه و کوه کلاک کرج چه خون دلهایی برای ما تعریف می کرد و چه دل شکسته و غمگین و خسته ای داشت ..